smart solutions

Gaat het smart solution semester ooit om de student draaien?

Sjoerd Uijttewaal, vierdejaars student biologie en medisch laboratoriumonderzoek, schrijft in dit ingezonden opinieartikel dat het helemaal anders moet met het smart solution semester. Het kan volgens hem vele malen mooier en vooral beter, voor zowel de studenten als de docenten.

Er zit mij al enige tijd wat dwars en volgens mij ben ik niet de enige die ermee zit. Al jaren is het smart solutions semester een verplicht onderdeel bij menig studie van Saxion en het aantal deelnemende studies neemt met het jaar toe. Zolang als het smart solutions semester bestaat, is er ook kritiek op de uitvoer van de multidisciplinaire projecten die gericht zijn op praktische vraagstukken. 

Een paar voorbeelden? Slechte organisatie en veel onduidelijkheid bij studenten en docenten, vage beoordelingscriteria die zo globaal omschreven zijn dat elke beoordelaar ze anders interpreteert, beoordelingen op basis van het proces en nauwelijks op basis van het geleverde product, studenten beoordelen op basis van zelf geschreven documenten waarbij goede schrijvers automatisch beter scoren ongeacht de inhoud. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Eigen ervaring? Zeker; na vier jaar Saxion én ruim twee jaar werkzaam lid van de opleidingscommissie biologie en medische laboratoriumonderzoek. Maar ook door veel te luisteren naar medestudenten.

Problemen zijn eerder regel dan uitzondering

Ik durf gerust te stellen dat de problemen met het semester eerder regel is dan uitzondering. En ik blijf me verwonderen dat dit al jaren gaande is, met amper verandering. Als er al een aanpassing komt, dan verandert en nauwelijks iets aan de echte problemen. Het lijkt wel of er tijdens het ontwikkelingsproces iets uit het oog is verloren. Ergens is besloten dat het smart solutions semester iets voor heel Saxion moest worden. Iets waar ik me goed in kan vinden, want als hbo’er is het belangrijk om zelf ergens aan te werken en te leren samenwerken met mensen van andere achtergronden. Maar daarbij is vergeten dat dat iedere studie anders is.

Zonder al te diep te graven in alle klachten is het duidelijk dat vooral de wijze van beoordeling tot kritiek leidt. En juist daar wordt geen enkele rekening gehouden met het verschil tussen studies.

Je verlangt dingen van studenten die niet acceptabel zijn

Je kunt een student verpleegkunde niet op dezelfde manier beoordelen als een student bedrijfskunde en een chemie-student niet als een student van tourism management. Je kunt niet alles en iedereen beoordelen met dezelfde veel te globale criteria. Je verlangt dan dingen van studenten die niet acceptabel zijn. Tegelijkertijd bepaalt de tutor of iets goed is of niet. Dan krijg je de situatie dat een tutor van studie X een criterium beoordeelt voor een student van studie Y, en die een onvoldoende geeft omdat het niet aan zijn opvatting van het criteria voldoet. Als het een tutor van studie Y zou zijn, dan was het een ruime voldoende omdat die een hele andere interpretatie van het criteria heeft.

De wens van Saxion om het smart solution semester onderdeel te maken van iedere studie is logisch, maar dan moet er wel meer oog komen voor het feit dat je niet één uniforme opzet kan gebruiken voor heel Saxion. Grote projecten vragen éénmaal veel tijd, aandacht en ook geld. Als Saxion ooit nog iets wil maken van het smart solutions semester, dan moet het snel en grondig op de schop. Je moet studenten het gevoel geven dat zij daadwerkelijk iets hebben aan de projecten en dat ze op relevante criteria beoordeeld worden. Zodat ze toegevoegde waarden zien voor hun ontwikkeling als ‘beroepsprofessional’.

Dit is het moment om iets te maken van het smart solutions semester

De komende jaren is het moment om dit te doen. Met het geld dat Saxion ontvangt als compensatie van de basisbeurs die de afgelopen jaren is ingehouden, zou het budget er moeten zijn om het semester goed neer te zetten. Dat geld wordt uitgedeeld onder de naam ‘kwaliteitsgelden’. Als je het mij vraagt is een grondig aanpakken van het smart solutions semester een prima kwaliteitsverbetering.

En mocht je jezelf nu afvragen waarom een vierdejaars student die, mits alles mee zit, over vijf maanden weg is dit schrijft? Omdat ik vind dat het beter kan en beter moet, want het zou eens om de student moeten draaien in plaats van het project ‘smart solutions semester’. Als het bij Saxion echt gaat draaien om de student en wat minder om de mooie uitstraling van het semester, zal vanzelf de uitstraling nog vele malen mooier worden.

Ik geloof dat niet alleen studenten dit zullen beamen, ook docenten als liefhebbers van hun vak.

sjoerd

Sjoerd Uijttewaal

Gerelateerde artikelen

saxion.jpg

Hoe een anonieme mail ervoor zorgde dat SaxNow zeven maanden klem zat tussen feit en fictie

Hier had bijna een verhaal gestaan over grensoverschrijdend gedrag binnen Saxion. Een verhaal waar SaxNow met tussenpauzes meer dan een half jaar aan werkte. Maar dat verhaal volgt hier niet. Wat wel volgt: een verhaal over het aannemen van verschillende identiteiten, van studenten en van collega’s. Over een geraffineerd web van feit en fictie, waarvoor geen middel geschuwd werd, van videocall tot prepaidkaart. En een bekentenis. Die volgt ook.

laadpaal enschede

Betalen voor laden elektrische auto’s; “Thuis laden voordeliger”

Voor het laden van elektrische auto’s op Saxion zul je vanaf maandag 13 mei in de buidel tasten. Dan is laden niet langer gratis, maar betaal je 39 eurocent per kWH. Er wordt niet met een starttarief gewerkt, staat op intranet. Daarmee wordt het onaantrekkelijker om de auto vol te laden op Saxion, want volgens het bericht zal het in veel gevallen voordeliger zijn om thuis te laden.

Vrouwe Justitia|Bachelor HBO-Rechten Saxion

Voor toetsdiefstal veroordeelde student behoudt tóch zijn propedeuse, Cobex vernietigt besluit examencommissie AMM

Student M.B, die vorig jaar werd veroordeeld voor het verkopen van toetsvragen van Saxion, behoudt toch zijn propedeuse. Ook worden de resultaten van kennistoetsen die hij voor de vastgestelde periode van de toetsdiefstal aflegde, niet ongeldig verklaard. Volgens het College van Beroep voor de Examens (Cobex) heeft de examencommissie van zijn academie AMM te weinig bewijs geleverd voor de conclusie dat de student al vanaf 2017 de beschikking had over gestolen toetsen.