smart

Smart solutions semester: “Juist innovatie en samenwerking stomen je klaar voor de arbeidsmarkt”

Het smart solutions semester geeft de student ruimte voor eigen invulling en initiatief, schrijft vierdejaars fysiotherapie Loena van de Bree in een reactie op het opinieartikel van Sjoerd Uijttewaal. Dat vindt ze juist goed. Want alleen vakjes afvinken om door je curriculum te komen, daar zit het toekomstige werkveld niet op te wachten.

Toen ik het opiniestuk van Sjoerd Uijttewaal over het smart solutions project las, was mijn eerste gedachte: “Wat zonde, het lijkt net of hij er niks heeft uitgehaald.” Ik begrijp zijn punten van kritiek, maar ik geloof dat je van elk project iets kunt maken ondanks de globale criteria of de organisatie. Sterker nog, ik denk dat je daar enorm gebruik van kan maken in het smart solutions semester. Daar waar in de bachelor duizenden kaders aanwezig zijn, is dat bij het semester niet. Je hoeft je een keer niet te houden aan de saaie regels en het voorgeschreven lettertype van je verslagen.

Een paar voorbeelden? Onduidelijkheid bij docenten, zij weten het inderdaad soms ook niet precies, maar dat maakt je erg vrij in wat je creëert of hoe je zelfs iets regelt. Of de globale criteria, die kan je volledig aan je eigen interpretatie overlaten. Beoordelingen op basis van je proces is de beste manier om jezelf als een goed ontwikkelde professional klaar te stomen. Het is toch uit de tijd om te denken dat op basis van alleen criteria over het werk dat je geleverd hebt dé manier is om een goede carrière tegemoet te gaan? Juist in deze tijd waar innovatie en samenwerking de meest prominente rollen zijn, is dit meer dan nodig.

Eigen invulling

Tuurlijk blijven er altijd een aantal problemen in een relatief jong semester, maar dat heeft een reguliere bachelor toch ook? Het is te makkelijk om de problemen af te schuiven op de organisatie van het semester. Dit studieonderdeel is juist neergezet, zodat alles zo vrij mogelijk is en je écht je eigen invulling kan geven aan een vraagstuk vanuit het werkveld. Ik zelf vond het erg fijn om een keer niet te hoeven voldoen aan de kaders en de criteria van wéér een beoordelingsformulier. Ik hoefde een keer niet een tof idee zo te buigen dat het toch net niet meer zo tof was, zodat het wel in de kaders paste.

Ik vind het, net als Sjoerd, logisch dat Saxion het smart solutions semester onderdeel wil maken van elke studie. Het is een uniek semester waar Nederland sowieso als land al ver in ontwikkeld is. De globale opzet is naar mijn mening juist een ideale omstandigheid om jezelf te kunnen ontdekken. Je ontdekt wat je nou écht leuk vindt en wat je wil in je toekomstige carrière. Je wordt zo gedwongen om steeds op jezelf te reflecteren en je eigen zaken te regelen. Ik denk dat het smart solutions semester een mooie voorloper is op het vernieuwde Saxion onderwijsmodel (SOM). In dit model zet de student zijn of haar eigen ontwikkeling centraal en wordt betrokken bij zijn of haar eigen beoordeling.

Tutoren

De uitvoering van dit SOM-onderwijs is dé uitdaging voor smart solutions. Wanneer iemand mij vraagt wat er moet gebeuren om het semester succesvol te laten zijn zou ik zeggen dat er meer aandacht moet gaan naar de begeleiding tijdens het proces: de tutoren. Zij spelen een belangrijke rol in het creëren van een veilige werksfeer waar iedereen zijn of haar keuzes in het project kan toelichten en hierop bevraagd kan worden door de overige groepsgenoten. Ideaal is wanneer de groep elkaar beoordeelt doormiddel van dialogen en discussies. Zo worden criteria en kaders verleden tijd en zeggen we gedag tegen het alleen maar afvinken van vakjes. Want zeg nou eerlijk, voldoen aan elk vakje, dat is toch geen kwaliteit?

En misschien is het makkelijk praten voor iemand die smart solutions vrijwillig heeft gevolgd, maar ik zou willen dat het voor ons fysiotherapeuten verplicht was. We zijn goed op weg om zoveel mogelijk multidisciplinair samen te werken maar we zijn er nog lang niet. En wanneer de tijd aanbreekt dat het cruciaal is om in een multidisciplinair team samen te werken vind ik dat elke student de kans gehad moet hebben om zich ook in teamverband te kunnen ontwikkelen.

Het wordt wel heel moeilijk als je solliciteert en zegt: ‘’Ik heb alles gedaan volgens de criteria, maar persoonlijke kwaliteiten vind ik lastig te benoemen.’’

loena

Loena van de Bree

Gerelateerde artikelen

saxion.jpg

Hoe een anonieme mail ervoor zorgde dat SaxNow zeven maanden klem zat tussen feit en fictie

Hier had bijna een verhaal gestaan over grensoverschrijdend gedrag binnen Saxion. Een verhaal waar SaxNow met tussenpauzes meer dan een half jaar aan werkte. Maar dat verhaal volgt hier niet. Wat wel volgt: een verhaal over het aannemen van verschillende identiteiten, van studenten en van collega’s. Over een geraffineerd web van feit en fictie, waarvoor geen middel geschuwd werd, van videocall tot prepaidkaart. En een bekentenis. Die volgt ook.

laadpaal enschede

Betalen voor laden elektrische auto’s; “Thuis laden voordeliger”

Voor het laden van elektrische auto’s op Saxion zul je vanaf maandag 13 mei in de buidel tasten. Dan is laden niet langer gratis, maar betaal je 39 eurocent per kWH. Er wordt niet met een starttarief gewerkt, staat op intranet. Daarmee wordt het onaantrekkelijker om de auto vol te laden op Saxion, want volgens het bericht zal het in veel gevallen voordeliger zijn om thuis te laden.

Vrouwe Justitia|Bachelor HBO-Rechten Saxion

Voor toetsdiefstal veroordeelde student behoudt tóch zijn propedeuse, Cobex vernietigt besluit examencommissie AMM

Student M.B, die vorig jaar werd veroordeeld voor het verkopen van toetsvragen van Saxion, behoudt toch zijn propedeuse. Ook worden de resultaten van kennistoetsen die hij voor de vastgestelde periode van de toetsdiefstal aflegde, niet ongeldig verklaard. Volgens het College van Beroep voor de Examens (Cobex) heeft de examencommissie van zijn academie AMM te weinig bewijs geleverd voor de conclusie dat de student al vanaf 2017 de beschikking had over gestolen toetsen.