Saxion mikt nog altijd op een optimaal scenario qua coronaregels bij de heropening na de zomervakantie, ondanks onduidelijkheid die landelijk is ontstaan na een brief van het ministerie van OCW. Dat houdt in dat nog steeds wordt uitgegaan van onderwijs zonder anderhalve-meter-beperking, hoewel de minister daar pas op 13 augustus officieel over beslist.
Landelijk ontstond wat reuring op hogescholen, nadat onderwijsminister Van Engelshoven in een brief aangaf de coronasituatie te onzeker te vinden om definitief te besluiten de anderhalve meter-beperking af te schaffen. Ze schuift die beslissing nu voor zich uit tot 13 augustus, omdat volgens haar cruciaal is dat het ‘epidimiologische beeld’ (lees: de coronacijfers) en de vaccinatiegraad van studenten zich gunstig ontwikkelen.
Ze vraagt de hogescholen daarom om twee scenario’s te ontwikkelen: een basisscenario zonder anderhalve meter-afstand en een terugvalscenario, waarbij wordt uitgegaan van onderwijs met anderhalve meter. Tijdens de laatste vergadering van de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) gaf bestuurder Timo Kos afgelopen week aan dat Saxion echter uit blijft gaan van onderwijs zonder 1,5 meter afstand. “We blijven uitgaan van het basisscenario.”
Die keus is volgens hem gemaakt om de druk op verschillende academies niet verder te verhogen. Die zijn al langere tijd bezig met het scenario zonder 1,5 meter afstand, daarvan afwijken zou verwarring zaaien en de druk verhogen.
Mocht de minister onverhoopt toch besluiten dat onderwijs niet kan zonder 1,5 meter afstand te houden, dan valt Saxion terug op online onderwijs, met uitsluiting van het praktijkonderwijs, dat dan nog wel op locatie gegeven kan worden. Kos: “Mocht dat het geval zijn, dan kan de start wat rommelig zijn.”
Volgens hem wordt landelijk vanuit de hogescholen geprobeerd om de minister te bewegen eerder een keuze te maken, zodat er eerder duidelijkheid is.
In het nieuwe studiejaar is onderwijs aan maximaal 75 personen mogelijk, althans, in het scenario zonder anderhalve meter. Mondkapjes hoeven vanaf afgelopen zaterdag niet meer gedragen te worden. Voor toetsen geldt vooralsnog geen maximale groepsgrootte. Saxion sluit met zijn besluit aan bij de rest van de hogescholen. Wel blijven de hogescholen inzetten op het stimuleren van zelftesten bij medewerkers en studenten.
Gerelateerde artikelen
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.