Saxion maakt plannen om in 2024 de C02-uitstoot van medewerkers met veertig procent te verminderen ten opzichte van 2018. Een deel van de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) vindt de ideeën daarvoor wat ingewikkeld en niet ver genoeg gaan. Waarom niet voor iedereen een vrij reizen-abonnement op het OV?
Er staan een aantal concrete doelen in het mobiliteitsplan. Zo wordt het aantal vliegreizen met een kwart teruggebracht, en het gebruik van de eigen auto moet dertig procent omlaag. Het college van bestuur bereikt dit, denk ze, door fiets en openbaar vervoer te stimuleren en autoritten te ontmoedigen. De bedoeling is om dit ‘kostenneutraal’ te doen: het komt dus neer op een verschuiving van geld. Hogere vergoedingen voor fietsgebruik, lager voor wie de auto pakt.
Onnodig ingewikkeld
Maar wordt zo’n plan niet onnodig ingewikkeld, vroeg de CMR zich af. “Hoe zit het met mensen met een functiebeperking’, wil Jet Spaan weten. “En als je laat naar huis gaat, dan kan het zijn dat je in het donker naar huis moet lopen.” Jochem Bleeker ziet dat het voorlopige plan vooral naar de reisafstand kijkt, maar minder naar de daadwerkelijk beschikbaarheid van openbaar vervoer. Want wie naast het station in Almelo woont, komt makkelijker bij het Ko Wieringa-gebouw, dan een collega uit Buurse.
Tonny Chu vroeg zich af het mobiliteitsplan niet ‘onnodig ingewikkeld’ is. Hij werkte eerder bij ABN AMRO, waar ze dezelfde duurzaamheidsambities hebben. “Daar is het ‘openbaar vervoer, tenzij’. Iedereen krijgt een tweedeklas vrij reizen OV-kaart en wil je een eersteklas, dan betaal je bij. Uitzonderingen zijn mogelijk. Die worden individueel besproken in een brede commissie, zodat vriendjespolitiek uitgesloten is.”
Ineke van Oldeniel, vicevoorzitter van het college, constateert dat de CMR een stap verder gaat dan de duurzaamheidsambitie van Saxion zelf. Dat vindt ze mooi, maar de ambities moeten ook “in euro’s uitgedrukt worden”, zoals ze het zegt. Oftewel: de bedoeling is om de CO2-reductie zonder extra geld te realiseren. “Maar we gaan de business case van Tonny doorrekenen.”
Gerelateerde artikelen
Saxion wil gebouwen ‘slimmer’ indelen, onderzoekt bezuiniging door afstoten of verhuren ruimtes
Saxion onderzoekt een herindeling van haar gebouwen. Door opleidingen en lectoraten die bij elkaar passen te clusteren ontstaat meer levendigheid én kwaliteit, is de gedachte. Bovendien kunnen de ruimtes dan ‘efficiënter’ gebruikt worden. Om extra geld te besparen wordt gekeken naar het afstoten of verhuren van vierkante meters die nu door Saxion in gebruik zijn.
Saxion moet miljoenen meer bezuinigen dan voorspeld en gaat snijden in aantal diensten en academies
Saxion moet miljoenen meer bezuinigen dan eerder verwacht. De studentaantallen dalen harder dan voorspeld. Dat komt vooral door tegenvallende instroom in de voltijdsbachelor, waar de krimp een stuk groter is dan verwacht op basis van landelijke en demografische ontwikkelingen. De beoogde groei in Apeldoorn is naar beneden bijgesteld. De verdere bezuinigingen betekenen meer maatregelen. Een belangrijk onderdeel daarvan is een andere organisatiestructuur. “Het aantal diensten en academies zal minder worden dan we nu hebben.”
Saxion en de UT openen samen het academisch jaar; rapper gezocht
Saxion opent op 1 september het academisch schooljaar samen met de Universiteit Twente. Reden is 700-jarig bestaan van Enschede. Bijzonder: Saxion zoekt een rapper voor het evenement.