Saxion maakt plannen om in 2024 de C02-uitstoot van medewerkers met veertig procent te verminderen ten opzichte van 2018. Een deel van de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) vindt de ideeën daarvoor wat ingewikkeld en niet ver genoeg gaan. Waarom niet voor iedereen een vrij reizen-abonnement op het OV?
Er staan een aantal concrete doelen in het mobiliteitsplan. Zo wordt het aantal vliegreizen met een kwart teruggebracht, en het gebruik van de eigen auto moet dertig procent omlaag. Het college van bestuur bereikt dit, denk ze, door fiets en openbaar vervoer te stimuleren en autoritten te ontmoedigen. De bedoeling is om dit ‘kostenneutraal’ te doen: het komt dus neer op een verschuiving van geld. Hogere vergoedingen voor fietsgebruik, lager voor wie de auto pakt.
Onnodig ingewikkeld
Maar wordt zo’n plan niet onnodig ingewikkeld, vroeg de CMR zich af. “Hoe zit het met mensen met een functiebeperking’, wil Jet Spaan weten. “En als je laat naar huis gaat, dan kan het zijn dat je in het donker naar huis moet lopen.” Jochem Bleeker ziet dat het voorlopige plan vooral naar de reisafstand kijkt, maar minder naar de daadwerkelijk beschikbaarheid van openbaar vervoer. Want wie naast het station in Almelo woont, komt makkelijker bij het Ko Wieringa-gebouw, dan een collega uit Buurse.
Tonny Chu vroeg zich af het mobiliteitsplan niet ‘onnodig ingewikkeld’ is. Hij werkte eerder bij ABN AMRO, waar ze dezelfde duurzaamheidsambities hebben. “Daar is het ‘openbaar vervoer, tenzij’. Iedereen krijgt een tweedeklas vrij reizen OV-kaart en wil je een eersteklas, dan betaal je bij. Uitzonderingen zijn mogelijk. Die worden individueel besproken in een brede commissie, zodat vriendjespolitiek uitgesloten is.”
Ineke van Oldeniel, vicevoorzitter van het college, constateert dat de CMR een stap verder gaat dan de duurzaamheidsambitie van Saxion zelf. Dat vindt ze mooi, maar de ambities moeten ook “in euro’s uitgedrukt worden”, zoals ze het zegt. Oftewel: de bedoeling is om de CO2-reductie zonder extra geld te realiseren. “Maar we gaan de business case van Tonny doorrekenen.”
Gerelateerde artikelen
Zomervakantie!
SaxNow houdt de komende weken zomervakantie. We zien jullie weer tijdens de INTRO, van 26 tot en met 28 augustus. Dan zijn we terug met verse verhalen, fijne video, achtergrond en interviews. Tot dan!
Netwerk ‘Werken met een beperking’; “Betrek ons meer bij ontwikkelingen en besluiten”
Als het gaat om inclusie van medewerkers met een beperking kan er op Saxion best wat beter. Die indruk blijft hangen na een medewerkersbijeenkomst voor collega’s met een beperking, waar SaxNow op uitnodiging mocht meekijken. Volgens deze medewerkers wordt vaak pas aan hen gedacht als ze zelf aan de bel trekken. “Op een gegeven moment hoop je dat het andersom wordt.”
Student werktuigbouwkunde verliest zaak rond onvoldoende voor afstuderen: ‘geen twijfels over onafhankelijkheid of deskundigheid’
Al langer dan een jaar is er gedoe rond het afstuderen van een hoogbegaafde student werktuigbouwkunde. Nu oordeelt het College van Beroep voor de Examens (Cobex) dat de examencommissie van LED zorgvuldig handelde bij zijn beoordeling. De onvoldoende die de student kreeg blijft daarom staan. Volgens het Cobex is er bovendien geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de deskundigheid of onafhankelijkheid van zijn begeleider.