station enschede

CMR oppert vrij reizen-abonnement voor elke medewerker

Saxion maakt plannen om in 2024 de C02-uitstoot van medewerkers met veertig procent te verminderen ten opzichte van 2018. Een deel van de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) vindt de ideeën daarvoor wat ingewikkeld en niet ver genoeg gaan. Waarom niet voor iedereen een vrij reizen-abonnement op het OV?

Er staan een aantal concrete doelen in het mobiliteitsplan. Zo wordt het aantal vliegreizen met een kwart teruggebracht, en het gebruik van de eigen auto moet dertig procent omlaag. Het college van bestuur bereikt dit, denk ze, door fiets en openbaar vervoer te stimuleren en autoritten te ontmoedigen. De bedoeling is om dit ‘kostenneutraal’ te doen: het komt dus neer op een verschuiving van geld. Hogere vergoedingen voor fietsgebruik, lager voor wie de auto pakt.

Onnodig ingewikkeld

Maar wordt zo’n plan niet onnodig ingewikkeld, vroeg de CMR zich af. “Hoe zit het met mensen met een functiebeperking’, wil Jet Spaan weten. “En als je laat naar huis gaat, dan kan het zijn dat je in het donker naar huis moet lopen.” Jochem Bleeker ziet dat het voorlopige plan vooral naar de reisafstand kijkt, maar minder naar de daadwerkelijk beschikbaarheid van openbaar vervoer. Want wie naast het station in Almelo woont, komt makkelijker bij het Ko Wieringa-gebouw, dan een collega uit Buurse.

Tonny Chu vroeg zich af het mobiliteitsplan niet ‘onnodig ingewikkeld’ is. Hij werkte eerder bij ABN AMRO, waar ze dezelfde duurzaamheidsambities hebben. “Daar is het ‘openbaar vervoer, tenzij’. Iedereen krijgt een tweedeklas vrij reizen OV-kaart en wil je een eersteklas, dan betaal je bij. Uitzonderingen zijn mogelijk. Die worden individueel besproken in een brede commissie, zodat vriendjespolitiek uitgesloten is.”

Ineke van Oldeniel, vicevoorzitter van het college, constateert dat de CMR een stap verder gaat dan de duurzaamheidsambitie van Saxion zelf. Dat vindt ze mooi, maar de ambities moeten ook “in euro’s uitgedrukt worden”, zoals ze het zegt. Oftewel: de bedoeling is om de CO2-reductie zonder extra geld te realiseren. “Maar we gaan de business case van Tonny doorrekenen.” 

rik

Rik Visschedijk

Gerelateerde artikelen

Frank Futselaar Column10062022

Column: Hoera! Kennis is terug

Onlangs was ik op een tweedaags congres over toetsen in het hoger onderwijs. Het congres verliep zoals zulke congressen verlopen. Goede sprekers, slechte sprekers, levendige workshops, saaie workshops, mensen die met grote passie over iets praten en mensen die proberen je iets te verkopen.

apeldoorn---hoofdlocatie.jpg

Nieuwe AI-opleiding in Apeldoorn: “Voor elk werkveld relevant”

Saxion begint in september met een nieuwe opleiding in Apeldoorn: de bachelor Applied Data Science & Artificial Intelligence. Sinds afgelopen dinsdag kunnen studenten zich inschrijven. In eerste instantie mikt de hogeschool op zo’n twintig a vijfenveertig eerstejaars, op termijn op zo’n tweehonderd studenten. “We hopen op echte puzzelaars”, zegt teamleider Arno Blootens. Volgens hem staat het werkveld in de regio te springen om mensen met expertise op het vlak van het lezen en toepasbaar maken van data. “Dit is in elk werkveld toepasbaar.”

hbo

Massaal tickets voor HBO Gala Enschede verkocht ondanks prijsverhoging: “Sowieso een mooi gevulde zaal”

Party time! Het belooft volgens KOSS, de koepel voor studieverenigingen, het meest spectaculaire evenement van het jaar te worden: het HBO Gala Enschede op 8 mei. Vorige week gingen de eerste kaartjes in de verkoop, het tweede verkoopmoment is op 24 april – na de stufi. Want de grootste uitdaging met het organiseren van het feest dit jaar waren de centen. Niet-leden betalen 49,50 voor een ticket, 2,50 meer dan vorig jaar. “Maar dan kan je wel onbeperkt feesten en drinken.”