Op internet is een hele lading artikelen te vinden, met daarin complete handleidingen over hoe je nou eigenlijk een beleefde mail kan sturen aan een docent. Er is zelfs een wikihow met een letterlijk stappenplan. Ook hebben veel hogescholen een speciale mailetiquette die ze op hun website vermelden. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar niets is minder waar, blijkt uit deze smakelijke voorbeelden.
Even een appje of mailtje sturen met je vraag; zo gepiept toch? Nee dus. Volgens Saxion-docente Anne-Marie Hoogland kan ze wel een lesuur vullen met alle rare mailtjes die ze ontving van studenten in de afgelopen 12 jaar. “Het grappigste vond ik een studente die haar mails aan mij consequent begon met 'lieve Anne-Marie' en afsloot met 'kusjes' of 'liefs'.”
Ook heeft ze ervaring met studenten die wel erg veel details delen om zich af te melden voor een les. “Ik had eens een studente die vertelde dat ze er niet kon zijn omdat haar moeder zilvervisjes in huis had en de ongediertebestrijding kwam.”
Ook Suzan Bouwhuis, docente communicatie, kan zich veel vreemde mailtjes herinneren. “Ik had een student die moeilijk te bereiken was, toen ik een mail terugkreeg in oktober sloot hij zijn bericht af met ‘fijne Pasen’.” Verder staan Bouwhuis vooral nog de mailtjes bij van studenten die erg blij zijn met een voldoende en dat vervolgens natuurlijk graag even willen delen.
Daarnaast is ze slordig opgestelde mails soms zat. “Deze reactie is wel een beetje flauw, maar als docent communicatie vond ik het nodig om zo te reageren.”
Tegenwoordig is communiceren via e-mail al bijna weer ouderwets en wordt er binnen veel opleidingen gebruik gemaakt van sociale media, zoals Facebook en WhatsApp. Kirsten Hofman, mediapsycholoog en docent psychologie aan Saxion, maakt zelf ook regelmatig gebruik van WhatsApp om te communiceren met studenten. WhatsApp is laagdrempeliger, vindt ze. “Als ik een e-mail stuur voelt dat al snel ‘officieel’, als ik gewoon even wil weten hoe het gaat met een student, vind ik het een stuk fijner om daar WhatsApp voor te gebruiken. Dat is een stuk spontaner.”
Teams onder de douche
Binnen Saxion wordt WhatsApp niet gebruikt als officieel communicatiemiddel, alle officiële communicatie gaat via e-mail of BlackBoard. Maar Hofman merkt dat WhatsAppberichten soms beter worden gelezen dan e-mail. “Ik help bijvoorbeeld studenten er nogmaals aan te herinneren dat ze zich moeten inschrijven voor een toets. Dus WhatsApp gebruik ik vooral uit betrokkenheid richting de student.”
En dan zijn er nog de online lessen tijdens de coronaperiode. Volgens Hofman zorgen die ook regelmatig voor vreemde situaties. “Ik heb wel eens een student gehad die tijdens de les onder de douche stond, met de audio aan. En nog vreemder zijn studenten die tijdens de les nog in bed liggen, maar met de camera aan.”
OK
Maar ook het contact vanuit docent naar student gaat niet altijd vlekkeloos. Manon Harmsen, eerstejaars student gezondheid en technologie, geeft aan dat het soms hopen op een reactie is. “Sommige docenten zijn wel snel met reageren, maar er zijn ook genoeg docenten die pas 2 weken later reageren, of helemaal niet.” Of de reactie blijft beperkt tot ‘OK’, hoewel je zelf wel een nette mail stuurt, incluis groet en afsluiting.
Ook Michelle, student social work, heeft een mooi voorbeeld van een ergernis. Ze vraagt hulp aan haar SLB-er, die er makkelijk vanaf komt met dit antwoord. “Ik gok dat het de bedoeling was dat ik het zelf zou uitzoeken.”
Gerelateerde artikelen
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.