Saxion krijgt een nieuwe cateraar: Compass Group heeft de aanbesteding gewonnen en runt vanaf 1 januari de restaurants, koffiepunten en bakery’s op Saxion. Daarmee verdwijnt Appèl, dat de afgelopen jaren de catering deed. Ook de AH to Go’s gaan verdwijnen, maar daar komt wel een vergelijkbaar concept voor terug: ze worden omgebouwd tot Spar University.
Compass Group (eigenaar van Eurest) geldt als het grootste cateringbedrijf ter wereld en doet de catering op heel veel Nederlandse universiteiten en hogescholen, al dan niet onder de naam Campus. Jan Tromp, directeur van de Facilitaire Serviceorganisatie (FSO), zegt tevreden te zijn met de nieuwe cateringpartij, in wat hij een lastige markt noemt. Dat blijkt ook uit het aantal partijen dat zich had ingeschreven voor de catering: dat waren er twee. “Neemt niet weg dat we heel tevreden zijn over de uitkomst.”
Het gaat om een soort concessieovereenkomst, legt hij uit. Dat betekent dat Saxion niet - zoals in kantooromgevingen wel voorkomt - betaalt voor de diensten van een cateraar, maar de ruimte beschikbaar stelt aan de Compass Group, die vervolgens zelf hun geld verdienen door een rendabele omzet te draaien. Het gaat om een contract voor in ieder geval vijf jaar, met een mogelijke verlenging van drie keer één jaar.
Duurzaamheid
Volgens Tromp is duurzaamheid heel belangrijk geweest bij de aanbesteding. “We hebben heel erg ingezet op aandacht voor gezonde en plantaardige producten, maar net zo goed op bijvoorbeeld eiwittransitie.” Ook het gebruik van regionale producten speelde een rol.
Over de prijzen van de nieuwe cateraar kan hij nog niet zo veel kwijt. Dat gaat de komende maanden concreter worden. “Maar wat mee heeft gespeeld is dat er ook altijd een keuze moet zijn voor de kleine beurs, dus dat zal zeker het geval zijn.”
Ook voorziet hij meer samenwerking tussen onderwijs en onderzoek en de cateraar. “Je kunt je dus bijvoorbeeld voorstellen dat we met HBS gaan onderzoeken hoe we het cateringaanbod gaan optimaliseren.” Volgens hem wordt er bovendien heel actief onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid. “Dat is een taak van de exploitant zelf.”
Onbemande koffie-automaten met verse bonen
Parallel aan de aanbesteding voor de catering, liep ook een zoektocht naar een nieuw bedrijf voor de koffie-automaten. MAAS Automaten is de nieuwe partij die straks de automaatkoffie van Saxion gaat leveren. Volgens Tromp zijn er straks niet twee – zoals nu – maar drie kwaliteitsniveau’s van koffie te krijgen.
Behalve de basiskoffie uit de automaten (instantkoffie) en de verse bonenkoffie uit de koffiehoeken, komen er ook onbemande automaten die verse bonenkoffie gaan uitgeven. Die koffie wordt niet gratis, maar de prijs zal volgens Tromp lager zijn dan de verse koffie die je bij de barista’s in de koffiehoeken kan halen.
Zitgedeelte Enschede
Het contract met de nieuwe cateraar gaat per 1 januari in, maar dat betekent niet dat dan gelijk dat alles helemaal ingericht is. Tromp: “We gaan in fases naar het niveau waar we willen zijn. Daar verwachten we dan begin volgend schooljaar te zijn.”
Onafhankelijk van de aanbesteding gaat ook het zitgedeelte bij het restaurant in het hoofdgebouw in Enschede op de schop. Dat zitgedeelte moet aantrekkelijker worden, zegt Tromp, en meer de ontmoeting bevorderen, zoals dat bijvoorbeeld bij de Bakery op de eerste verdieping van hetzelfde gebouw ook al gebeurt. Ook voor het zitgedeelte van het restaurant in Deventer is die ambitie er.
Gerelateerde artikelen
Studenten nog niet vrijgeroosterd voor medezeggenschap; “Heel vervelend”
Het is niet gelukt om de twaalf studenten die zitting hebben in de Centrale Medezeggenschap (CMR) vrij te roosteren voor van lessen, laat CMR-voorzitter en Bestuurskunde-student Milan Wolf weten. Hij zegt dat ‘teleurstellend’ te vinden. Saxion-woordvoerder Karin Effing zegt dat studentparticipatie in de medezeggenschap heel belangrijk is, en dat het ‘des te vervelender’ is dat het uitroosteren niet goed gelukt is.
Column: Docentfluencer
Mensen die elke ochtend een koude douche nemen (hoeveel zouden dat nu nog blijven doen vraag ik me af), al dan niet gecombineerd met ademhalingsoefeningen, kinderen van 12 die dure huidproducten op hun gezicht smeren, grote drinkbekers van Yolanthe (want je moet wel 2 liter water per dag drinken), middelen om je cortisol op peil te houden, collageen, de laatste Shein- en Temu-aanbiedingen; als je wel eens wat tijd verdrijft op Instagram en andere sociale media, kom je het tegen. De een is er gevoeliger voor dan de ander.
CB-studenten maken docu over zwangere en alleenstaande Gambiaanse: “Ida is een echte powervrouw”
Twee vierdejaars Creative Business-studenten gaan het leven van Ida Daffeh vastleggen. De jonge Gambiaanse groeide op in armoede, kende flinke tegenslagen en is nu zwanger en alleenstaand. Ze hopen op geld en aandacht voor haar situatie, maar proberen daarbij los te komen van hun eigen Westerse blik. “We willen niet het beeld schetsen van het arme vrouwtje dat wordt geholpen door Europeanen.”