Het gebouw in Hengelo waar voorheen de lerarenopleiding Pabo was gehuisvest, wordt verkocht aan de gemeente, onder voorbehoud van een definitief akkoord van het college van B en W. Saxion gebruikt het gebouw al sinds 2015 niet meer, toen de Pabo naar Enschede verhuisde. De gemeente huurt een deel van de locatie aan de M. A. de Ruyterstraat 3 al langer. Dat is in gebruik door de School voor Persoonlijk Onderwijs.
Met de verkoop gaat het schoolgebouw naar de gemeente Hengelo, net als de monumentale villa. Jan Tromp, directeur Facilitaire Serviceorganisatie (FSO) laat weten dat vorig jaar werd verkend of verkoop van de locatie een mogelijkheid zou zijn. “Dat heeft niet direct te maken met de bezuinigingen waar Saxion voor staat”, zegt hij. “Omdat wij geen intentie hebben om onderwijs in Hengelo te beginnen, zijn we gaan kijken of verkoop een mogelijkheid is. We verhuren de locatie al aan de gemeente, en die had ook het eerste recht op koop.”
Daarbij speelt, aldus Tromp, het onderhoud en eventuele investeringen die Saxion zou moeten doen wel een rol. “Wij zijn geen vastgoedpartij en daarom is het onze voorkeur het gebouw te verkopen.” Hij wil niet zeggen wat het verkoopbedrag is.
Verhuizing
Het is niet voor het eerst dat het gebouw te koop wordt aangeboden door Saxion. Daar was in 2013 namelijk al sprake van, toen het besluit viel om de Pabo te verhuizen. “Dat was voor mijn tijd”, zegt Tromp. “Ik kan me voorstellen dat in de vastgoedcrisis van die tijd verkoop geen optie was.”
Martin Poorthuis, communicatieadviseur gemeente Hengelo, zegt dat de gemeente inderdaad van plan is om het gebouw te kopen. De gemeente huurt de locatie al jaren, zegt hij. “We gebruiken het gebouw als tijdelijke huisvesting voor onderwijsinstellingen die bijvoorbeeld aan het verbouwen zijn.” De gemeente verwacht dat de benodigde capaciteit voor onderwijs de komende jaren niet zal afnemen. “We zijn nu bezig met het definitief maken van het koopcontract”, zegt hij. “Vervolgens moet het college van B en W en de gemeenteraad de aankoop definitief maken. Dan gaan we ook kijken wat we met de monumentale villa doen.”
Gerelateerde artikelen
Drone met ‘vliegende hand’ voert voor het eerst onderhoud uit aan operationele windturbine
Een drone uitgerust met een gereedschapshand, die op grote hoogte onderhoud en inspectie doet op een operationele windturbine. Het lectoraat Smart Mechatronics and Robotics (SMART) testte deze drone, SARAX, voor het eerst en met succes in Eemshaven. De drone moet de veiligheid en efficiëntie van het onderhoud aan windturbines verhogen.
Inschatting personele consequenties reorganisatie: tussen de 124,8 en 22,8 fte boventallig
Het bestuur heeft gisteren voor het eerst de volledig uitgewerkte plannen voor de reorganisatie met de medezeggenschap gedeeld. Daaruit wordt vooral meer duidelijk over de mogelijke personele consequenties: zo valt te lezen dat de schatting is dat tussen de 124,8 en 22,8 voltijdsbanen boventallig worden.
SaxNow Loopt Stage bij de schoonmaak: van poepsporen tot vergeten vuilniszakken (VIDEO)
Altijd al willen weten wie jouw lokaal schoonmaakt of hoe de broodjes in de kantine worden gemaakt? In SaxNow Loopt Stage onthullen we de geheimen achter de schermen van Saxion. In aflevering 1 loopt Sterre (21) mee met schoonmaakster Jackie (62). “Ik ga dit niet aan mijn moeder vertellen, want dan moet ik dit thuis ook doen.”