Het gebouw in Hengelo waar voorheen de lerarenopleiding Pabo was gehuisvest, wordt verkocht aan de gemeente, onder voorbehoud van een definitief akkoord van het college van B en W. Saxion gebruikt het gebouw al sinds 2015 niet meer, toen de Pabo naar Enschede verhuisde. De gemeente huurt een deel van de locatie aan de M. A. de Ruyterstraat 3 al langer. Dat is in gebruik door de School voor Persoonlijk Onderwijs.
Met de verkoop gaat het schoolgebouw naar de gemeente Hengelo, net als de monumentale villa. Jan Tromp, directeur Facilitaire Serviceorganisatie (FSO) laat weten dat vorig jaar werd verkend of verkoop van de locatie een mogelijkheid zou zijn. “Dat heeft niet direct te maken met de bezuinigingen waar Saxion voor staat”, zegt hij. “Omdat wij geen intentie hebben om onderwijs in Hengelo te beginnen, zijn we gaan kijken of verkoop een mogelijkheid is. We verhuren de locatie al aan de gemeente, en die had ook het eerste recht op koop.”
Daarbij speelt, aldus Tromp, het onderhoud en eventuele investeringen die Saxion zou moeten doen wel een rol. “Wij zijn geen vastgoedpartij en daarom is het onze voorkeur het gebouw te verkopen.” Hij wil niet zeggen wat het verkoopbedrag is.
Verhuizing
Het is niet voor het eerst dat het gebouw te koop wordt aangeboden door Saxion. Daar was in 2013 namelijk al sprake van, toen het besluit viel om de Pabo te verhuizen. “Dat was voor mijn tijd”, zegt Tromp. “Ik kan me voorstellen dat in de vastgoedcrisis van die tijd verkoop geen optie was.”
Martin Poorthuis, communicatieadviseur gemeente Hengelo, zegt dat de gemeente inderdaad van plan is om het gebouw te kopen. De gemeente huurt de locatie al jaren, zegt hij. “We gebruiken het gebouw als tijdelijke huisvesting voor onderwijsinstellingen die bijvoorbeeld aan het verbouwen zijn.” De gemeente verwacht dat de benodigde capaciteit voor onderwijs de komende jaren niet zal afnemen. “We zijn nu bezig met het definitief maken van het koopcontract”, zegt hij. “Vervolgens moet het college van B en W en de gemeenteraad de aankoop definitief maken. Dan gaan we ook kijken wat we met de monumentale villa doen.”
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”