Oud-student Amerikanistiek Marcel Slootweg, docent bij de Minor Liberal Arts & Science, volgt de Amerikaanse politiek op de voet. Onlangs gaf hij nog een drukbezochte presentatie over de Amerikaanse verkiezingen in de bibliotheek in Dalfsen. De winst van Donald Trump is voor hem in ieder geval geen verrassing. “Het is de bevestiging van een trend die al veel langer speelt, ook in Nederland.”
Slootweg denkt dat de winst van Donald Trump vooral komt door een breder gevoel van ontevredenheid van Amerikaanse burgers. “Ze staan in de rij voor de American Dream en hebben het gevoel langs alle kanten ingehaald te worden door minderheidsgroepen, bijvoorbeeld lhbtiq+’ers.”
Volgens Slootweg zijn (rechtse) Amerikanen ontevreden over het feit dat het geld naar deze groepen gaat, terwijl zij zelf niet vooruit gaan. “Ik begrijp die frustratie, maar het praat de vele stemmen op Trump nog niet goed.”
De ontwikkelingen in Amerika zijn volgens Slootweg een bevestiging van een trend die al veel langer speelt. Hij doelt op een trend van rechtse politiek en zogenoemde ‘anti-woke’ bewegingen. “Zijn wij zelf veel beter?”, vraagt hij zich retorisch af. “Wij hebben meneer Wilders die ook als enige man bovenaan staat.”
Verschuiving
In Nederland is er volgens hem ook een duidelijke verschuiving van politiek links te zien naar politiek rechts, net zoals in Amerika. Hij is daar niet positief over. “De wereld wordt er niet mooier op.”
De winst van Trump mag voor Slootweg dan geen verrassing zijn, het overtuigende verschil is dat wel. Trump kreeg over heel Amerika gezien in totaal vijf miljoen stemmen meer – de zogenaamde popular vote. “Ik had verwacht dat de uitslag dichter bij elkaar zou liggen.”
Slootweg zegt zich, door de winst van Trump, zorgen te maken om de gelijke rechten in Amerika. De rechten van burgers zullen volgens hem alsmaar verder verminderen. “Kijk naar de abortusverboden, vrouwen mogen gaan baas meer zijn over hun eigen buik, dat gaat ver.”
Ook onder zijn studenten ziet hij een politieke ruk naar rechts. Slootweg gelooft dat sociale media hier de grootste rol in spelen en niet alleen bij studenten. “Mensen nemen alle informatie die ze tegenkomen voor waar aan, maar ze moeten weer leren kritisch te kijken.”
Hij geeft zijn studenten daarom mee kritisch naar bronnen te kijken. Ook benadrukt hij het belang van echte gesprekken. “Kom eens uit die veilige bubbel en ga in gesprek met mensen die het niet met je eens zijn.”
Of de winst van Trump gevolgen gaat hebben voor Nederland? “De invloed van Trump op Saxion is niks, dus daar hoeven studenten zich geen zorgen om te maken.” In breder perspectief gelooft Slootweg wel dat het invloed kan hebben. “De rente is nu al aan het stijgen, dat kan nadelig zijn voor de handel.”
In welke mate de gevolgen merkbaar zullen zijn is nog de vraag. “Het is koffiedik kijken, we moeten afwachten wat er gaat gebeuren.”
Wat is er precies gebeurd?
Donald Trump won vandaag voor de tweede keer in zijn leven de Amerikaanse verkiezingen. Trump, de kandidaat van de Republikeinen, nam het daarin op tegen Kamala Harris van de Democratische Partij. Nog niet alle stemmen zijn op dit moment geteld, maar zeker is al dat de 78-jarige opnieuw het Witte Huis in gaat. Rond 16.00u had Trump 277 kiesmannen, meer dan de benodigde hoeveelheid van 270.
Trump won – zo goed als zeker- ook in alle swingstaten. Dat zijn staten waarbij vooraf niet duidelijk was of de Republikeinen of de Democraten zouden winnen. Op 20 januari gaat zijn termijn in. Hij hield al een korte toespraak toen duidelijk werd dat hij ging winnen. “Het worden gouden tijden voor Amerika”, zei Trump daarbij.
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”