Leden van meerdere studieverenigingen van Saxion staan elk jaar weer enthousiast in de startblokken voor de Batavierenrace, het grootste studentenevenement van Nederland. Maar de race van Nijmegen naar Enschede gaat dit jaar niet door: er konden te weinig studenten gevonden worden voor de organisatie. De afgelaste Bata leidt tot teleurgestelde reacties. “Dit jaar zouden we voor het eerst samen meedoen.”
Foto: ThijstenSiethod via Wikimediacommons
De laatste maanden werden er al meerdere oproepen voor nieuwe commissieleden geplaatst, maar die leverden te weinig op. Dus kwam via Instagram deze week het slechte nieuws: de 53e editie van de Bata, die plaats zou vinden op 9 en 10 mei 2025, is afgelast.
Dit jaar lukte het niet om een volledige organisatiecommissie te vinden en zeker door aanscherping van de eisen voor evenementen was een goedbezette commissie nodig. De organisatie meldt dat ze eventueel een alternatief willen bedenken voor komend jaar én dat ze hopen dat de volgende editie ‘gewoon’ weer doorgaat.
Lang niet alle studieverenigingen van Saxion doen mee aan de Bata, maar toch zijn er genoeg die elk jaar weer enthousiast in de startblokken staan. Zoals LiNK, Syntaxis, Archimedes en IDent.
Ontzettend jammer
LiNK en Syntaxis hadden zelfs als plan om de volgende Bata-editie samen te racen. “Dat idee kwam al eerder naar boven, maar zonder succes, dit jaar zouden we het echt gaan doen, zegt Thijs van Dorp, commissaris externe betrekkingen van Syntaxis. “Het is ontzettend jammer dat de Bata afgelast is.”
Ook LiNK baalt, zegt Pien de Haan, secretaris & interne betrekkingen bij studievereniging LiNK. “We doen standaard elk jaar mee, dus voor ons is het heel erg balen. Het is een grote activiteit waar we altijd veel enthousiaste leden voor werven”, zegt ze. “We waren al bezig met de voorbereiding zoals het overleggen met Syntaxis en het sponsoren regelen.”
Op U-Today, het journalistieke platform van de Universiteit Twente, reageert Isis Besselink namens het UT/Saxion Running Team op het slechte nieuws. Dat team bestond de laatste jaren vooral uit UT-studenten. “Ontzettend jammer, de Bata is jaarlijks een geweldig evenement, echt een hoogtepunt. Ook binnen Kronos merk ik dat mensen het heel erg vinden. Het nieuws komt niet als een totale verrassing, maar dat maakt het niet minder zonde.”
Of de Bata in de toekomst wel weer op de planning staat? Dat is voor iedereen voorlopig nog een belangrijke vraag. Thijs Van Dorp van Syntaxis: “We kunnen alleen maar hopen. Misschien mist iedereen het dit jaar zo erg dat de organisatie van de volgende Bata er alles aan gaat doen om het door te laten gaan.”
Gerelateerde artikelen
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.