Saxion wil veel meer uit de relatie met afgestudeerden halen dan nu het geval is. Een nieuw in te richten Alumni Office moet zorgen dat er een warme band is met de alumni. Kwartiermaker Maartje Stroo zegt dat een levendig netwerk goed is voor de alumnus én voor Saxion. “We denken nog te vaak: we geven een diploma af en daarmee is het klaar.”
Saxion investeert jaarlijks 150 duizend euro in het Alumni Office en er komt een vaste adviseur in dienst. Die investering moet zich terugverdienen, zo is het doel om het aantal deeltijdstudenten en cursisten richting 2030 te verdubbelen. Vanaf 2026 is het de bedoeling dat tenminste 15 procent van de Parttime School-studenten bestaat uit alumni. “Dat past bij de doelstelling van de Parttime School, en onze inzet op levenslang onderwijs”, aldus Stroo.
Het is niet zo dat Saxion voorheen niets deed aan de binding van alumni, zegt Stroo. Ze is adviseur bij stichting CINOP en wordt ingehuurd om het beleid te ontwikkelen. “Toen ik een jaar geleden begon, zag ik dat er al veel op decentraal niveau wordt gedaan door verschillende medewerkers, soms op eigen initiatief. Maar een breed gedragen visie en beleid was er nog niet.” De nieuwe alumni-adviseur moet die taken centraal oppakken en de te benoemen coördinatoren in de opleidingen, academies en bij de diensten gaan ondersteunen.
Vertrekkende studenten
De bedoeling is dat vertrekkende studenten het Alumni Bureau al kennen tijdens hun studie, en dat minimaal veertig procent lid wordt van het alumninetwerk. De adviseur beheert de database, onderhoudt de contacten, verstuurt een periodieke nieuwsbrief en organiseert centrale evenementen.
Het idee is dat Saxion een alumni-netwerk opbouwt waarin afgestudeerden hun band met de opleiding en met Saxion behouden, maar ook bijdragen aan het onderwijs, onderzoek en maatschappelijke impact. Stroo denkt dat Saxion voor afgestudeerden interessant is om tijdens hun carrière (bij)scholingen en cursussen te volgen. “Ook zijn alumni onze ambassadeurs: ze verzorgen gastlessen, nemen deel aan open dagen of zetten stages bij ons uit. Na hun studie komen ze op allerlei verschillende plekken te werken, en daar liggen kansen”, zegt ze.
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”