De uitstraling, beleving en faciliteiten van het Edith Stein-gebouw zijn volgens medewerkers onvoldoende. Dat blijkt uit de resultaten van een enquête over de huisvesting. Waar de studenten de beleving en uitstraling van het gebouw nog met een 7,1 beoordelen, geven medewerkers hiervoor een 5,2. “Hoe heb je dit als architect kunnen bedenken?”
Bij binnenkomst in Edith Stein wordt vrij snel duidelijk; wegwijs worden in dit gebouw is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Via smalle trappenhuizen, met muren in betonkleur, kun je naar de verschillende verdiepingen. Een deel ervan dan, want het gebouw is gesplitst, via een loopbrug op de tweede verdieping, of de kelder op -1, steek je over van het ene gebouwdeel naar het andere.
“Dat is gewoon allemaal heel onlogisch”, vertelt huismeester Sjoerd Posthuma. Hij wordt daarom elke dag, meerdere keren, om hulp gevraagd. “Studenten kunnen vaak hun lokaal niet vinden. Ik denk echt hoe heb je dit als architect kunnen bedenken?”
Vragen via videoscherm
Vragen over looproutes werden volgens hem eerder aan de receptie gesteld. Maar inmiddels is er in Edith Stein al langere tijd geen fysieke receptie meer, maar een paal met een scherm met een videoverbinding met de receptie van het hoofdgebouw. Posthuma: “Nu staat er een paal om tegen te praten, maar dat doet niemand, en dat snap ik.”

Geen fysieke receptie, maar een 'praatpaal' met een videoverbinding.
Lian Wienk, manager vastgoed bij FSO, zegt niet totaal verrast te zijn door de onvoldoende voor Edith Stein. Volgens haar komt dat overeen met geluiden die de dienst eerder al oppikte over de ervaring van het gebouw. “Maar nu hebben we het zwart op wit en kunnen we er wat mee.” Volgens haar neemt FSO alle gebouwen onder de loep en gaan ze ook nog verder in gesprek met studenten en medewerkers.
Huismeester Posthuma is niet verbaasd dat medewerkers het gebouw een onvoldoende geven. “De gangen en trappenhuizen zijn heel smal en het is niet gezellig. Gelukkig is de sfeer onderling goed, daardoor vinden studenten dit wél een fijn gebouw denk ik.”
Als je twee verdiepingen omhooggaat, is de omgeving opeens veel kleurrijker. Frontofficemedewerker Agnes Kuipers is daar trots op. “Ik ben blij met de aankleding op onze verdieping, maar ik snap de ontevredenheid wel. In de rest van het gebouw is er weinig sfeer.” Kuipers mist vooral de ‘echte receptie’. “Het is al moeilijk om de weg te vinden en dan zit er ook niemand meer achter de receptie om dit aan te vragen.”

Twee verdiepingen omhoog is de omgeving kleurrijk. "In de rest van het gebouw is er weinig sfeer."
Medewerker Studielandschap Yvonne Ros kan nog steeds niet altijd de weg vinden, maar mist bovenal een huiselijk gevoel. “Ik mis groen, zet hier en daar een paar planten neer en geef sommige muren een kleurtje, dan is het al een stuk gezelliger.”
Studenten hebben ondertussen zelf de handen uit de mouwen gestoken om het gebouw wat kleurrijker te maken, vertelt Rien Loman, medewerker van het Academiebureau van de APO. “Ze hebben grote kunstwerken gemaakt voor aan de betonnen muren. Zo maken we het zelf wel gezellig.”
Opvallend is dat de studenten over het algemeen positiever zijn over het gebouw. Zij geven de uitstraling en beleving een 7,2 in de enquête. “Het krijgt van mij ook gewoon een dikke voldoende”, zegt Renske Jentink (25), studente aan de AD Pedagogisch Educatief Professional. “De lokalen kon ik eerst niet vinden, maar verder zijn er goede voorzieningen en genoeg werkplekken. Nu alleen nog een paar gekleurde muren.”
Het gebouw zelf en de indeling ervan in twee delen verbonden door een loopbrug zijn niet of niet makkelijk aan te passen, ziet ook Lian Wienk. “Maar soms kunnen kleinere aanpassingen ook al werken, bijvoorbeeld om het huiselijker te maken. Zoals een tafeltennistafel. In de verbouwde kantine in het Ko Wierenga-gebouw zie je dat het huiselijke heel goed werkt.”
Apeldoorn scoort hoog
Uit dezelfde enquête wordt duidelijk dat bewoners de verschillende Saxion-gebouwen heel verschillend waarderen op uitstraling en beleving. Het gebouw in Apeldoorn aan de Spoorstraat scoort onder studenten bijvoorbeeld een dikke 7,4 en bij medewerkers zelfs een 8,4 op die aspecten. Ook de ‘faciliteiten’, zoals restaurant, ontmoetingsplekken en koffiecorners scoren goed.
Het Epy Drost-gebouw is ook opvallend; dat gebouw scoort bij studenten en medewerkers een voldoende als het goed om uitstraling en beleving, maar bij medewerkers een 4,1 als het gaat om faciliteiten. Volgens Wienk heeft dat mogelijk te maken met de manier waarop dat gebouw in elkaar zit. “De verbinding tussen de verdiepingen mist. Sommige medewerkers vinden dat fijn, anderen die er niet vaak werken vinden dat lastig.”
Het hoofdgebouw in Enschede (Ko Wierenga) scoort heel gemiddeld; uitstraling en beleving een 6,8 van studenten, van medewerkers een 6,7. Faciliteiten een 6,6 van studenten en een 6,3 van van medewerkers. Dat zit allemaal rond het overall gemiddelde.
Ook blijkt uit de antwoorden van de enquête dat medewerkers duurzaamheid van de gebouwen een stuk belangrijker vinden dan studenten. En bij de vrije vragen over wat de gebouwen aantrekkelijker zou maken, komen groen en planten telkens terug.
Gerelateerde artikelen
Weinig betrokkenheid? Student Marcel vervult op Saxion zo’n beetje elke rol die je maar kunt bedenken
Waar de hogeschool vaak moet schrapen om studenten te vinden voor functies, vervult Toegepaste Psychologiestudent Marcel van Dongen een enorm aantal rollen in het hart van Saxion. In zijn tweede jaar ontdekte hij dat hij er ‘wel wat bij kon doen’ en dat liep een beetje uit de hand. “Overal aangenomen worden was ook niet helemaal de bedoeling.”
Irritatie over uitblijven echt ‘onderzoek’: CMR wil begin volgend schooljaar knoop doorhakken over toekomst 3S
De Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) vindt dat het niet verstandig is in de huidige vorm door te gaan met het Smart Solutions Semester. De leden van de CMR zijn teleurgesteld dat er geen breed onderzoek naar 3S is gedaan, hoewel dat vorig jaar wel met het CvB is afgesproken, zo klonk tijdens de laatste overlegvergadering. De medezeggenschap stelt daarom voor eind oktober een besluit te nemen over de toekomst van het interdisciplinaire semester.
Column: Lijstjes
5 patat, 3 trio p, 2 frik spec, rundvleeskroket. De zwerver rood studio shirt. Stopcontacten (subtitel ‘naast haard’). Vragen nav offerte. 10 maart. Nodig. Lijstjes afmetingen. Boeken gelezen 2024. Trainingsschema 6 kilometer. Zomaar een rijtje met willekeurige opsommingen en titels uit mijn telefoonnotities.