Thuis is het de normaalste zaak: het scheiden van het afval. Maar haal je op Saxion een broodje, dan kan de plastic verpakking maar in één grijze bak. Tot voor kort dan. In de kantine in Ko Wierenga staan nu afvalbakken waar je afzonderlijk GFT, plastic, papier en restafval kwijt kunt. “Dat we rijkelijk laat zijn hiermee, onderschrijf ik zeker”, zegt locatiemanager Agnes Capelle (FSO).
De bedoeling is dat op heel Saxion straks aan de bron afval wordt gescheiden. Eigenlijk had bronscheiding al een jaar of vijf gangbaar moeten zijn, zegt Capelle. In 2020 werd een nieuw contract afgesloten voor het verwerken van het afval op Saxion met inzamelaar en verwerker Remondis. Toen al was het de bedoeling om afval gescheiden in te gaan zamelen.
Niet gek, want thuis gebeurt dat al jaren, van bedrijven wordt verwacht dat ze aan bronscheiding doen en sinds 2020 is het voor Nederlandse gemeenten verplicht om afval gescheiden in te zamelen. Buiten Saxion zijn die bakken voor het scheiden van afval de normaalste zaak ter wereld. De Universiteit Twente bijvoorbeeld doet sinds 2017 aan bronscheiding. Op Saxion wordt het afval in de keukens van cateraar Compass Group wel aan de bron gescheiden.
Op de grote hoop
Rond de tijd van de aanbesteding in 2020 werd op Saxion een pilot opgezet. Dat was in Deventer, op de tweede verdieping bij de Hospitality Business School. Daar staan de bakken waar je het afval gescheiden kunt aanbieden nog steeds. Maar bij die pilot bleef het lange tijd, en het afval dat daar gescheiden wordt ingeleverd, gaat alsnog op de grote hoop.
Reden voor het niet-gescheiden innemen van afval is een gebrek aan ‘capaciteit’, zegt Capelle. De twee collega’s die dit in 2020 oppakten, zijn niet lang na het afsluiten met het contract van Remondis weggegaan. “Het is niet een heel goed excuus, dat weet ik, maar we kregen het in de capaciteit bij de Facilitaire Service Organisatie niet voor elkaar om dit op te pakken. Andere dingen gingen voor.”
Richting zero-waste
Heel Saxion verwerkt op jaarbasis zo’n 230.000 kilogram (in 2023) afval en apart daarvan nog eens zo’n 18.000 kilogram papier, dat gescheiden wordt ingezameld. Doel is een reductie van 50 procent in 2024. De cijfers die moeten laten zien of dat gelukt is, zijn er nog niet. In 2030 wil Saxion stappen hebben gezet richting een ‘zero-waste bedrijfsvoering’. Dan zou er geen afval gestort meer moeten worden, maximaal 40 procent in de verbrandingsoven gaan en moeten de verpakkingen 100 procent circulair zijn.
Foto's: Marlene Mahn
Bronscheiding op Saxion dit kalenderjaar
Het is de bedoeling om gescheiden afvalinzameling op heel Saxion te gaan invoeren, vertelt Capelle. De keukens van de kantines doen dat al, en het is de bedoeling dat straks overal op Saxion bakken met verschillende compartimenten staan. Wanneer dat precies is, weet Capelle nog niet. “We moeten bijvoorbeeld kijken of we de aanschaf van die bakken moeten aanbesteden, of dat we ze kunnen leasen”, zegt ze. Wordt het zelf aanschaffen, dan zal er extra tijd overheen gaan om de aanbesteding op te zetten en af te ronden.
Om het afval goed te verwerken zullen per locaties de ‘afvalstraten’ ingericht moeten worden, met op het buitenterrein verschillende afvalcontainers. “We zijn in gesprek met Remondis hoe ze ons hierin kunnen ondersteunen”, zegt Capelle. Ze wil dat Saxion aan het eind van dit kalenderjaar al het afval gescheiden inzamelt. “Dat staat in ons jaarplan. We zetten alles op alle om dit nu eindelijk voor elkaar te krijgen.”
Gerecyclede bakken
De afvalbakken in de ‘Lobi’, de verbouwde kantine in Ko Wierenga, maken deel uit van het ontwerp van bureau MNDAY. Ze worden nu pas geplaatst omdat de levering op zich liet wachten. De bakken zijn gerecycled: ze zijn gemaakt van 3D-geprint vervuild plastic afval.
Gerelateerde artikelen
Drone met ‘vliegende hand’ voert voor het eerst onderhoud uit aan operationele windturbine
Een drone uitgerust met een gereedschapshand, die op grote hoogte onderhoud en inspectie doet op een operationele windturbine. Het lectoraat Smart Mechatronics and Robotics (SMART) testte deze drone, SARAX, voor het eerst en met succes in Eemshaven. De drone moet de veiligheid en efficiëntie van het onderhoud aan windturbines verhogen.
Inschatting personele consequenties reorganisatie: tussen de 124,8 en 22,8 fte boventallig
Het bestuur heeft gisteren voor het eerst de volledig uitgewerkte plannen voor de reorganisatie met de medezeggenschap gedeeld. Daaruit wordt vooral meer duidelijk over de mogelijke personele consequenties: zo valt te lezen dat de schatting is dat tussen de 124,8 en 22,8 voltijdsbanen boventallig worden.
SaxNow Loopt Stage bij de schoonmaak: van poepsporen tot vergeten vuilniszakken (VIDEO)
Altijd al willen weten wie jouw lokaal schoonmaakt of hoe de broodjes in de kantine worden gemaakt? In SaxNow Loopt Stage onthullen we de geheimen achter de schermen van Saxion. In aflevering 1 loopt Sterre (21) mee met schoonmaakster Jackie (62). “Ik ga dit niet aan mijn moeder vertellen, want dan moet ik dit thuis ook doen.”