Studenten van Saxion en de UT voeren halverwege juni in Stadstheater De Bond in Oldenzaal de musical The Prom op. Een van de acteurs is CMGT-studente Svetomira Kostova (19), die niet alleen naar Nederland kwam om te studeren, maar ook omdat ze hier ‘echt kan zijn wie ze is’. En dat is precies waar de musical over gaat. “Dit is een droom die uitkomt.”
Toen Svetomira net een maand in Nederland was, zag ze een oproep voor de musical The Prom voorbijkomen. Ze schreef zich in en ze vindt het nu al de beste keuze van haar leven. In Bulgarije heb je geen voorstelling op hogescholen en universiteiten, in ieder geval geen studentenmusicals. Dat ze nu in The Prom gaat spelen betekent mede daarom veel voor haar. “Het is een droom die uitkomt.”
Maar er is nog een andere, veel persoonlijkere reden dat ze dolblij is dat ze in de musical speelt. ‘The Prom’ gaat over het verhaal van middelbare schoolstudente Emma. Zij wil graag haar vriendin meenemen naar het bal, maar in het conservatieve dorp waar ze woont, wordt dit niet geaccepteerd.
Dat herkent Svetomira maar al te goed. “Ik ben aseksueel, maar de mensen uit Bulgarije die begrijpen dat niet”, vertelt ze. Negen maanden geleden nog werd in het land een wet goedgekeurd met een verbod op ‘LGBTI+-propaganda’ op scholen. “Ik wil het niet hebben over de politiek, maar er is veel invloed van Rusland, laat ik het daarbij houden.”
Het thema LGBTI+ was een belangrijke reden voor haar om te verhuizen. “Ik wil kunnen zijn wie ik echt ben, en hier in Nederland kan dat gewoon.”
Het inschrijven voor de musical hielp Svetomira ook om zich snel thuis te voelen. “Ik heb mij geen moment alleen gevoeld sinds ik hier ben, en ik denk dat de musical daar veel mee te maken heeft.” Vooral door de groep studenten die meedoet aan de musical. “Door hun zie ik mensen buiten mijn eigen bubbel, en voel ik mij echt begrepen.”
Svetomira heeft verschillende rollen in de musical, maar de leukste vindt ze die van mean girl. Moet ze daar hard voor werken, of zit het gemene stiekem in haar? “Allebei. Voor de musical kan ik het lekker overdreven spelen, maar stiekem zit er wel een kleine mean girl in mij.”
Haar familie komt voor de voorstelling over uit Bulgarije. “Dit is hun kans mij te zien acteren, al had ik niet verwacht dat ze zouden komen”, vertelt Svetomira. “Het voelt als een reis vanaf de andere kant van de wereld die ze hiervoor gaan maken.”
Haar ouders in het publiek, dat zorgt om twee redenen voor extra zenuwen. Ze heeft ze expres plekken achterin de zaal gegeven, omdat ze bang is dat het haar anders niet meer lukt om te acteren. En: “Ik weet niet zo goed hoe ze op het onderwerp gaan reageren, maar ik ben zo trots dat ik dit aan mijn ouders kan laten zien.”
The Prom
Om het jaar is er een musical vanuit de stichting International Student Productions Enschede (InSPE). In die musical spelen vooral studenten van de UT, maar ook vanuit Saxion. Dit jaar voeren ze de Broadway musical ‘The Prom’ op. De voorstellingen zijn op:
Vrijdag 13 juni, 19.30 uur
Zaterdag 14 juni, 13.30 en 19.00 uur
Ze spelen in Stadstheater De Bond in Oldenzaal.
Kaartjes kosten €25 (voor studenten €20 en met Union Card €17,50) en zijn hier verkrijgbaar: The Prom - Voorstelling.
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”