Wat bracht anderhalf jaar online onderwijs ons? En wat heeft het gekost? SaxNow kijkt met studenten terug en vooruit, nu het oude normaal na de zomervakantie weer in zicht is. In de tweede aflevering vertelt Security Management-studente Marit Tank over de druk op het vinden van een stageplek in coronatijd. “Ik vind de communicatie van school heel slecht.”
“Ik wist al vanaf leerjaar 1 waar ik stage wilde lopen en ben in leerjaar 2 direct begonnen met het regelen daarvan. Die plek heb ik gekregen en daar heb ik echt geluk mee gehad. Daarnaast heb ik ook nog een sociaal netwerk dat me hielp zoeken naar een stageplek, zoals mijn tante die politieagente is. Dus ik had genoeg mogelijkheden. Helaas geldt dat niet voor veel andere studenten. Er lag vooral in coronatijd een enorme druk op het vinden van een geschikte stageplek.
Je hoort overal in mijn klas dat mensen geen stageplek konden vinden in coronatijd. Daarom waren ze gedwongen om hun minor en stage om te wisselen, omdat ze geen andere keuze hadden. Ze hebben echt enorm hun best gedaan met het zoeken van een stageplek, maar kregen amper reactie terug van bedrijven of kregen te horen dat er geen plek was. Daarom hebben de meeste klasgenoten nog steeds geen stageplek en gekozen voor een minor. Dat is namelijk veel makkelijker te regelen.
Op het ROC van Twente doen ze vervangende opdrachten omdat er in coronatijd gebrek was aan stageplekken. Ik zeg niet dat dit een alternatief is, want een stage lopen is natuurlijk wel een mooie leerervaring. Maar als er zoveel studenten zijn die geen stageplek kunnen vinden door corona, vind ik dat er een alternatief moet komen. Ook Saxion had wat meer moeite kunnen doen om ons te helpen met het vinden van een stageplek.
Communicatie
Ik vind vooral de communicatie van Saxion heel slecht. Er werd naar mijn idee amper gecommuniceerd met de studenten en er werd ook geen alternatief bedacht – ondanks dat er zoveel studenten waren en zijn die geen stageplek kunnen vinden. Saxion denkt niet mee en dat vind ik problematisch. Studenten weten dan niet waar ze aan toe zijn. Volgens mij zijn ze er nu wel mee bezig, maar omdat er zo slecht gecommuniceerd wordt, weten we dat dus niet zeker. Ik begrijp dat het gebrek aan stageplekken niet de schuld is van Saxion, maar ze hadden beter kunnen communiceren met de studenten.
"Hoewel het voor studenten een lastige opgave is in deze periode aan een stageplek te komen, worden er vanuit school wel harde deadlines gesteld. Vóór de zomervakantie moet je alles hebben ingeleverd betreffende de stage, dus het stageplan en alle stagedocumenten. Lukt dat niet, dan moet je dat allemaal gaan regelen in je vakantie. Maar de persoon die deze documenten checkt, doet dat pas in de eerste schoolweek na de vakantie. Dat komt erop neer dat je dus niet meteen kunt beginnen met je stage en daardoor vertraging oploopt.”
Reactie Saxion
Derk van ’t Spijker – teamleider Integrale Veiligheidskunde: "Ik heb met de drie stage-coördinatoren van de opleiding Integrale Veiligheidskunde gesproken en volgens hen is er juist een toename in het aantal stageplekken. Bij de gemeenten was er in het begin van corona wel een kleine dip, maar bij de politie en defensie werden er juist meer plekken geboden. Alle beschikbare stageplekken worden door leraren en stage-coördinatoren kenbaar gemaakt bij de studenten door de vacatures op meerdere kanalen te delen.
Maar je moet als student wel zelf achter deze plekken aan en contacten leggen - dat doet de opleiding niet voor ze. Wij herkennen dus niet dat er te weinig stageplekken zijn, maar studenten zijn altijd welkom om hulp te vragen of navraag te doen bij de stage-coördinatoren.”
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”