In de gangen van Saxion hoor je haar al in de verte aankomen. Joanne Willemsen (21) valt niet te missen met het geklos van haar felblauwe klompen. De derdejaars studente Social Work weet inmiddels nauwelijks meer beter. Wat begon als een grap, bevalt inmiddels zo goed, dat ze al twee jaar op klompen door het leven gaat. “Mensen vragen regelmatig aan me of ze mijn klompen ook even aan mogen.”
Waarom loop je op klompen?
“Het is begonnen als een grapje in mijn studentenhuis. We kochten klompen en liepen daarop in de tuin. Toen zei iemand tegen me: ‘Ga voor de grap met je klompen naar school.’ Ik vond dat wel een goede dare, dus dat heb ik toen gedaan. Dit is twee jaar geleden en sindsdien heb ik ze iedere dag naar school aangehad. In het begin was het wennen met lopen, maar nu ben ik niet anders gewend.”
Welke reacties krijg je?
“De vraag die ik altijd krijg: ‘Loop je daar echt op? Iedere dag?’ Ik zie mensen vaak verward omkijken als ik langsloop. Maar dat boeit me niks, ik merk het niet eens meer. Op Saxion hoort iedereen me altijd aankomen, want ze maken veel lawaai op de tegels in de gangen. Of als ik de lift uitloop, kijkt iedereen op. Veel mensen vinden het cool, ze lachen erom en moedigen me aan. Ook krijg ik regelmatig de vraag: ‘Mag ik ze even aan?’ Dan staan ze erin en hoor ik: ‘Wow dat je deze de hele dag aankan!’ Ze zijn allang blij dat ze er zelf niet op hoeven te lopen.”
"Op Saxion hoort iedereen me altijd aankomen, want ze maken veel lawaai op de tegels in de gangen." Foto's: Cees Elzenga
Heb je überhaupt nog andere schoenen?
“Jawel. Voor wanneer mijn klompen kapot zijn, want dat gebeurt nog wel eens. En voor als ik moet werken, want mijn baas in het restaurant vindt het niet zo’n goed idee als ik daar op klompen loop. Dat begrijp ik wel.”
Welke uitdagingen komen erbij kijken, op klompen lopen?
“Op de trap is het wel een beetje risky. De klomp is soms groter dan de traptrede. Dan valt ‘ie van m’n voet en kukelt helemaal naar beneden. Rennen is ook een uitdaging, maar dat doe ik toch niet zo vaak gelukkig.”
Waar koop je eigenlijk nog klompen?
“Bij de Welkoop! Dit is mijn vierde paar. Ik kan er ongeveer een half jaar mee, dan breken ze doormidden. De vorige waren zo versleten dat er een gat onderin kwam toen ik op een steentje stond, zo dun was het hout geworden. Ik loop er natuurlijk mee op straat en daar zijn ze eigenlijk niet voor gemaakt.
Je kan ze ook kopen bij de klompenboer, die worden handgemaakt. Maar bij de Welkoop zijn ze het goedkoopst. Eigenlijk moet ik nog een paar gelegenheidsklompen, een sjiek paar. Dan verf ik ze zwart met een stropdasje erop.”
"Op dit moment zijn het Spongebob en Patrick die erop staan, op mijn volgende paar komen badeendjes." Foto's: Cees Elzenga
Ja, want je klompen zijn erg mooi versierd.
“Ja, dit heb ik zelf gedaan. Op dit moment zijn het Spongebob en Patrick die erop staan. De klompen zijn blauw, want Spongebob en Patrick leven onder water, natuurlijk. Ik heb ook een versie gehad met mijn bijnaam: ‘Jojo Armani’, inclusief Achterhoekse vlag. En op mijn volgende paar komen badeendjes.”
Gerelateerde artikelen
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.