In de rubriek 'Vanaf de zijlijn' beschouwingen van oud-directeur Rients Jorna. "We hebben een nieuw scenario nodig voor het post-Corona-tijdperk. Niet alleen ‘afstandleren’ en ‘hybride-leren’, maar een scenario van ‘face-to-face-leren’. Of zijn we dat échte contact inmiddels verleerd?"
Het is alweer vele maanden geleden: het pre-Corona-tijdperk. Docenten verleidden toen de studenten om vooral naar de colleges te komen. Colleges prikkelen het leren immers. Interactie met de docent en andere studenten is onontbeerlijk voor een inspirerende leeromgeving. Maar dit ging voor menig student niet altijd van harte. Waarom zou je naar de colleges gaan als de powerpoint ook op blackboard staat, en in feite de samenvatting van de toetsstof is (tenminste dat denken ze)?
Docenten bedachten voor de toenemende afwezigheid van studenten iets. De presentie werd voortaan bijgehouden. Een bepaald percentage van afwezigheid was geoorloofd, maar op overtreding hiervan volgde onverbiddelijk een sanctie. Daar kon ‘in principe’ niet over gemarchandeerd worden tenzij de examencommissie een bijzondere omstandigheid rechtvaardigde.
Hoe anders is het nu in het huidige Corona-tijdperk. Studenten, ook gesteund door de studentenvakbond, eisen meer fysieke colleges. Ze missen het échte contact met de docent en hun medestudenten. Ze verlangen naar die inspirerende interactie in de klaslokalen. Zonder dit contact krijgen ze geen waar voor hun collegegeld, vinden ze. Hebben zich nu al drommen studenten bij de Saxiongebouwen gemeld? Worden de recepties plat gebeld door studenten die hun docenten willen zien?
Het is wachten op protesten van studenten die massaal voor de toegangsdeuren staan te trappelen, op de ramen bonken, en luidkeels schreeuwen: “Wij willen les, wij willen les…”. Wat betekent dit voor het post-Corona-tijdperk, dat hopelijk in 2021 begint ? Zien we straks (over)volle klaslokalen? Staan studenten straks in de rij bij het klaslokaal om een stoel te bemachtigen op de eerste rij? Zijn de studenten straks niet meer tevreden met die samenvattende powerpoints? Willen ze straks een écht gesprek en discussie met de docent en hun medestudenten? Moeten de gebouwbeheerders ze om 22.00 met zachte dwang uit de gebouwen verwijderen?
Het vraagt om een nieuw scenario voor het post-Corona-tijdperk. Niet alleen ‘afstandleren’ en ‘hybride-leren’, maar een scenario van ‘face-to-face-leren’. Of zijn we dat échte contact inmiddels verleerd?
Rients Jorna is oud-directeur bij Saxion en voorzitter van de redactieraad van SaxNow.
Gerelateerde artikelen
Drone met ‘vliegende hand’ voert voor het eerst onderhoud uit aan operationele windturbine
Een drone uitgerust met een gereedschapshand, die op grote hoogte onderhoud en inspectie doet op een operationele windturbine. Het lectoraat Smart Mechatronics and Robotics (SMART) testte deze drone, SARAX, voor het eerst en met succes in Eemshaven. De drone moet de veiligheid en efficiëntie van het onderhoud aan windturbines verhogen.
Inschatting personele consequenties reorganisatie: tussen de 124,8 en 22,8 fte boventallig
Het bestuur heeft gisteren voor het eerst de volledig uitgewerkte plannen voor de reorganisatie met de medezeggenschap gedeeld. Daaruit wordt vooral meer duidelijk over de mogelijke personele consequenties: zo valt te lezen dat de schatting is dat tussen de 124,8 en 22,8 voltijdsbanen boventallig worden.
SaxNow Loopt Stage bij de schoonmaak: van poepsporen tot vergeten vuilniszakken (VIDEO)
Altijd al willen weten wie jouw lokaal schoonmaakt of hoe de broodjes in de kantine worden gemaakt? In SaxNow Loopt Stage onthullen we de geheimen achter de schermen van Saxion. In aflevering 1 loopt Sterre (21) mee met schoonmaakster Jackie (62). “Ik ga dit niet aan mijn moeder vertellen, want dan moet ik dit thuis ook doen.”