Ze zijn nog maar halverwege de twintig, fris van de studie en hebben nu al de leiding over een hotel met 41 kamers. Dominique (26) en Nicole (25) Hutten, oud-studenten van Saxion, zijn onlangs aan de grootste uitdaging van hun leven begonnen. Ze namen een hotel over: Hotel Inn Salland in Raalte.
Als Dominique een rondleiding geeft, geeft ze lachend toe: “Ik ken de kamers, maar af en toe verdwaal ik nog weleens.” En dat is te begrijpen. Het hotel, dat in 2009 aan de rand van Raalte is gebouwd als een Saksische hoeve, is niet bepaald rechttoe rechtaan. De kamers zijn verdeeld over drie verdiepingen rond een pleintje. En het klopt: je ervaart de charme van een oude Sallandse boerderij.
De twee zussen uit Wijhe zijn op dat moment drie dagen op weg in hun avontuur. In luttele maanden – van het moment dat ze wisten dat deze kans er lag, 1 juni, tot de daadwerkelijke overname, 1 september – hebben ze zichzelf klaargestoomd tot hoteliers. Al heeft hun opleiding aan het Saxion daar al een mooie basis voor gelegd, zeggen ze zelf. Dominique studeerde in 2017 af, Nicole in 2019. We spraken de oud-studenten over deze grote stap.
Allebei de Hogere Hotelschool, is dat toeval, of zit het in de familie?
D: “Nee, het zit totaal niet in de familie. We komen wel uit een ondernemersfamilie, onze moeder heeft een damesmodezaak en onze vader is actief in de bouwwereld. Ze hebben ons van jongs af aan gestimuleerd om te gaan werken. En zo zijn we met bijbaantjes in de horeca terechtgekomen.”
N: “Dominique is direct na de havo naar de Hogere Hotelschool gegaan, ik deed eerst nog een opleiding tot directiesecretaresse. Dominique was altijd zo enthousiast over de opleiding. De vakken, de diversiteit ervan, dat sprak mij heel erg aan. Dus toen heb ik in het laatste jaar van de opleiding directiesecretaresse gevraagd of ik stage mocht lopen bij een hotel op Malta, en dat mocht. Dat was handig voor mijn toelatingsgesprek bij de opleiding Hotel Management.”
D: “Onze ouders hebben wel heel vaak gevraagd: ‘Hoe zouden jullie het vinden om samen een bed & breakfast te beginnen of een klein hotel?’ Wij hadden altijd zoiets: dat zijn allemaal dromen. We vonden het tof, maar dachten dat het financieel niet toereikend was.”
En nu hebben jullie een hotel met 41 kamers. Dat is wel wat anders dan een bed & breakfast of een hotelletje. Hoe is dat gegaan?
N: “Op 1 juni gingen de terrassen weer open. Onze vader en moeder waren met hun vriendenkring uit Raalte op het terras, en een vriend van hun regelt interieur en textiel voor hotels. Hij kent de oud-eigenaar. Die had tussen neus en lippen door gezegd: ik wil het gaan verkopen. Die kennis is direct naar mijn vader gegaan om te zeggen: dit is echt wat voor jouw meiden. En een week later waren we hier.”
D: “De oud-eigenaar heeft naast dit hotel nog een hotel in Garderen. Het grootste deel van zijn tijd was hij dan ook bezig met het managen van deze grote vestiging, waardoor dit pand soms net iets minder aandacht kreeg. Hij was op zoek naar iemand die hotel Salland van hem over kon overnemen, zodat dit pand de liefde en aandacht kon krijgen die het verdient.”
N: “We kwamen kijken met onze ouders en ik zag direct al die sparkles in hun ogen. Ik dacht: oh nee, oh nee. We gaan één keer kijken en ze willen het meteen doen. Ik ben rationeler. Alles leuk en aardig, maar ik wil meer achtergrond. Maar toen we thuiskwamen was het toch al snel: we gaan het doen.”
D: “We hebben het wel goed overwogen, want er zit een groot risico aan in deze tijd, met corona. We investeren in tijden van risico. Hoe gaan we dit realiseren, al dan niet met de bank?”
Dit is voor jullie de eerste keer dat jullie een hotel runnen. Wat was jullie werkervaring hiervoor?
N: “Ik werkte bij het Postillion Hotel in Deventer, waar ik begon in de bediening, en uiteindelijk food & beverage supervisor ben geworden. Postillion focust zich vooral op de zakelijke markt, het is goed om ook dat facet mee te krijgen. Maar als ik een ding heb geleerd van corona is het dat je je nooit volledig op één doelgroep moet focussen. Als die doelgroep wegvalt, dan kan dat heel grote gevolgen hebben.”
D: “Na mijn afstuderen aan Saxion ben ik direct aangenomen bij het hotel van De Librije in het frontoffice-team. Daar had ik twee functies: gastvrouwschap en frontoffice taken, zoals receptie. In de laatste 2,5 jaar ben ik een soort teamleider geworden met nog twee collega’s, stuurden wij dagtaken aan.”
N: “Dominique is een gastvrouw in hart en nieren.”
D: “Met dank wel aan mijn oude werkgevers, Chef (Jonnie, de eigenaar, red.) en Thérèse. Dat zijn hele lieve mensen met zo’n mooie passie en dat geven ze ook mee aan hun personeel. Ze leren je hoe je mensen van top tot teen moet lezen om volledig te kunnen voldoen aan hun wensen. Waar zijn ze verrast over, hoe kun je hun hart raken?”
Dat leer je niet op Saxion.
D: “Ik denk dat je dat met name in de praktijk leert, maar dat het ook wel in je moet zitten. Het helpt als je een goede leermeester hebt, mensen die je kunnen inspireren.”
N: “Dat merkte ik bij Postillion ook. De general manager daar is ook een jonge vrouw, die het afgelopen jaar moeder is geworden en nog vijf à zes dagen in de week keihard aan het meewerken is. En die zo veel kennis heeft en dat heel graag met mij wilde delen. Dat vind ik zo mooi, ook dat vrouwen elkaar stimuleren om het hogere te bereiken in de hospitality industry. Daar keek ik ook tegenop. Ze is echt een leermeester.”
Hebben jullie de theorie goed kunnen ombuigen naar de praktijk?
N: “We hebben geleerd om een ondernemingsplan te schrijven, want dat moesten we voor de bank ook doen. Dat was goed, dat hadden we op school ook gehad. En het is niet alleen handig voor de bank, ook voor jezelf. Zodat je een duidelijk plan hebt.”
D: “Ik heb het ervaren toen ik begon met leidinggeven bij de Librije. Je leert op de opleiding hoe je personeel kunt meenemen in jouw ideeën bij verandermanagement. En hoe je ze op een soepele manier kunt laten meebewegen in plaats van ze tegen je in het harnas te jagen. Ik merkte dat die theorieën voor mij goed werkten.”
Zijn er ook dingen waar meer aandacht aan besteed mag worden?
N: “Ik merkte zelf dat ik bepaalde praktijk wel miste. Dingen die je op de middelbare hotelschool bijvoorbeeld wel krijgt. Je leert om hotelmanager te worden en een team aan te sturen, maar het is ook heel belangrijk om de basis te kennen. Om te weten wat je werknemers doen. Ik kan niet zeggen: doe dit, doe dat, als ik geen idee heb wat je hele dagen doet.”
D: “We lopen nog steeds weleens tegen de lamp, en dat is ook niet zo gek. Dan ben je helemaal trots dat je iets voor elkaar hebt en vervolgens denk je: oh hier had ik nog geen rekening mee gehouden. Dat zijn dingen die niemand je vertelt en waar je achter moet komen. Ik denk dan niet: het is een falen, dat is het niet. Het is juist groeien.”
Gerelateerde artikelen
Verstoorde verhoudingen, tekort aan mensen; de financiële dienst CFA zit in ‘weerbarstige situatie’
De dienst Control, Finance en Audit (CFA) heeft een groot probleem, gaf interim bestuurder Jan van der Boon gisteren aan in de Centrale Medezeggenschap. De tijdelijke directeur vertrok in zijn proefperiode, er is veel langdurig tijdelijke inhuur en er is sprake van verstoorde verhoudingen in teams. Maar Van der Boon zei ook vertrouwen te hebben in de ‘basisprocessen’. “We zitten middenin het opstellen van de jaarrekeningen en dat lijkt goed te gaan.”
SaxPraat: Zijn onze studenten zich bewust van hun alcoholgebruik?
Biertje? Volgens de GGD is 26 procent van de jongeren in Twente een zware drinker. Want als je een drankje afslaat, ben je al gauw een mietje of ongezellig. Hoe zit het bij de Saxion-studenten, drinken zij wel eens te veel? En ervaren zij wel eens ‘peer pressure’? “Als al je vrienden drinken ga je zelf sneller meedoen.”
Opinie: Belicht de voordelen en successen van Smart Solutions Semester
Het succes van het Smart Solutions Semester is onmiskenbaar, schrijft Clemens Kienhuis (lid Team Smart Solutions) in deze ingezonden opinie. Maar met dit succes lijkt ook de weerstand tegen het semester te groeien. “Het is voor Saxion van essentieel belang dat het negatieve sentiment rondom het semester eindelijk eens overboord wordt gegooid.”