Het Smart Solutions Semester krijgt van studenten uit de laatste lichting rapportcijfer 5,3. Ze klagen over projecten die geen aansluiting hebben bij de studie, slechte groepsdynamiek, dat ze niets leerden en over de begeleiding. Maar alleen kommer en kwel is het niet, zo spreken ze waardering uit voor het samenwerken met andere disciplines aan een concrete uitdaging.
Dat blijkt uit een interne evaluatie uit februari, in handen van SaxNow. Die werd ingevuld door 169 studenten. Hun gezamenlijke rapportcijfer zou een school omschrijven als onvoldoende. De ervaren werkdruk krijgt met 6,3 een voldoende.
Smart Solutions Semester: het studentenperspectief
Praat dinsdag 20 april mee over het semester
“Slechte organisatie en veel onduidelijkheid bij studenten en docenten”, dat schreef student Sjoerd Uijttewaal in zijn opinieartikel over het smart solutions semester. Zijn opmerkingen waren niet aan dovemansoren gericht: op social media kreeg hij bijval. Maar ook repliek. Studente Loena van de Bree reageerde op SaxNow: “Je ontdekt wat je écht leuk vindt en wat je wil in je toekomstige carrière. Dat dwingt je om steeds op jezelf te reflecteren en je eigen zaken te regelen”. En ook deze opinie kreeg steun.
Daarom tijd voor een gesprek. Tussen Sjoerd en Loena, maar ook met de onderwijsverantwoordelijke op Saxion en de projectleider van het semester. En vooral met jou, de student voor, in of na het semester.
Een online webinar, dinsdag 20 april, vanaf 16 uur. Inloggen kan hier, of direct via deze link.
MET
- Timo Kos (Lid college van bestuur Saxion, portfolio onderwijs)
- Sjoerd Uijttewaal (Student biologie en medisch laboratoriumonderzoek)
- Loena van de Bree (Student fysiotherapie)
- Erna Engelen (Projectleider Smart Solutions Semester)
- Rik Visschedijk en Saskia Zwolle (Saxnow & Studium Generale)
In de enquête delen studenten ervaringen. Die liegen er regelmatig niet om. “Een probleem is de onbalans in mijn projectgroep”, schrijft een student. “Twee van de zes leden deed vrijwel niets, en daar zijn geen consequenties aan verbonden.” Een andere student: “Zorg dat studenten een project krijgen waar ze wat mee kunnen in hun vakgebied. Mijn project had niks met mijn opleiding te maken.”
Maar een echte lijn is er niet te ontdekken. De ene student prijst de tutor van de groep, waar de andere ‘daar niets aan had’. Sommige verhalen zijn schrijnend. Bijvoorbeeld de internationale student die ‘difficulties’ had vanwege de coronarestricties. “I experienced it as very difficult to connect with students.” Of de student de ‘niet te spreken is over het semester’: “Voor mijn gevoel heb ik meer dan duizend euro betaald voor onduidelijkheid en zware emotionele belasting in de vorm van stress en paniek."
Flink wat studenten worden, zeggen ze, niet ingedeeld in het project van hun keuze. Het inschrijfproces via Bison is een struikelblok. “Als je wilt inschrijven loopt Bison helemaal vast. Je moet echt geluk hebben wil je in een top-3 project komen”, aldus een student. En weer een ander: “Voordat ik er weer in kon, was ik een kwartier verder en er waren nog maar een aantal projecten over.”
3500 studenten
In dit studiejaar doen 1700 studenten mee aan het semester, staat in een beleidsmemo uit november 2020. Richting studiejaar 2024-2025 zal dat oplopen naar 3500 studenten. Het semester is ‘de projectfase’ ontgroeid, staat te lezen.
Studenten klaarstomen voor de toekomst
Volgens projectleider Erna Engelen is het Smart Solutions Semester een proces en moet ook zo worden gezien. “Dat we nu een krappe onvoldoende scoren in de studenten-enquêtes, verbaast me niet. Natuurlijk had ik gehoopt op hogere waardering. Maar het is niet heel anders als de transitie naar elektrisch rijden, een ontwikkeling die iedereen goed vindt. Toch is geen Tesla-rijder nu tevreden, vooral niet als je op wintersport gaat.”
Engelen is overtuigd dat het semester dé manier is om studenten klaar te stomen op hun toekomstige baan. “Daar werk je interdisciplinair en ook daar kom je nieuwe problemen en uitdagingen tegen. Dat krijg ik ook terug van afgestudeerden. Zij zeggen: in het Smart Solutions Semester leerde ik met andere disciplines werken en nam ik zelf de regie. Het mooie van het semester is dat je alles kunt doen, je hebt de ruimte om je ontwikkelen. Die moet je als student dan ook nemen. Een beetje wrijving geeft glans. Ook als je een minder leuke projectgroep hebt, kun je juist veel leren.”
"Begeleiding moet op hoger niveau"
Verbeterpunten zijn er zeker, zegt Engelen. Beter uitleggen wat studenten gaan doen in het semester, duidelijk maken dat het semester een onderdeel van de opleiding is en niet een losstaand deel, en betere begeleiding op de inhoud zijn de belangrijkste. “Een succesvol Smart Solutions Semester ligt niet alleen bij de student”, zegt ze. “De begeleiding moet ook op een hoger niveau. De tutoren zijn experts op hun terrein, maar hier vragen we iets anders van ze: coaching. Daar valt nog winst te halen.”
Alle ingrediënten zijn er, vindt de projectleider. “Als een student tegen problemen aanloopt, dan moet je aan de bel trekken. Bij de begeleiding of bij de ons – het projectbureau. De ervaring is dat een probleem dan met een half uur is opgelost.”
Gerelateerde artikelen
“Disproportioneel en ingrijpend in dagelijks (werk)leven”; medewerkers vragen CvB om invoering Mobile Application Manager stop te zetten
Zet de invoering van Mobile Application Management, dat zowel op werk- als privétoestellen die Saxion-apps gebruiken, per direct on hold. Dat vraagt een groep medewerkers van de academie Mens en Maatschappij aan het college van bestuur. Zij voelen zich overvallen door nieuwe beperkingen, zoals het blokkeren van de integratie van de werkagenda in de privéagenda. “Wij ervaren deze maatregel als disproportioneel en ingrijpend in ons dagelijks (werk)leven”, schrijven ze in een e-mail. Het CvB zegt het signaal serieus te nemen, en gaat evalueren.
Poolse studente naar rechter om hoogte aanvullende beurs, maar minister hoeft bedrag niet te herzien
Een CMGT-studente uit Polen stapte naar de rechter omdat ze de aanvullende beurs die ze van september tot en met december 2023 kreeg te laag vond. Volgens haar is er geen rekening gehouden met de werkelijke inkomsten van haar ouders, die een eigen bedrijf hebben in Polen. De rechter vroeg om nadere gegevens, maar die kon de studente niet overleggen, omdat ze naar eigen zeggen geen accountant kan betalen.
Cartoon GUUS: AI
GUUS is terug. En niet alleen: net als vele studenten schakelde hij elektronische hulp in, al maakte hij deze tekening gewoon zelf.