Flink wat colleges blijken ingekort te worden: zowel docenten als studenten worstelen nog volop met hun online lessen. Volgens Marald Rouwen (teaching and learning centre) hebben docenten de vrijheid eerder te stoppen met hun lessen. “Het kost veel meer energie dan een fysieke klas.”
Roosmarijn Morren (derdejaarsstudent social work) loopt op dit moment stage en heeft één dag per week les. Die colleges worden vaak ingekort. “Ik heb twee of drie colleges en bijna elke week is een les wel korter”, zegt ze. “Dat kan tien minuten zijn, maar soms is het ook een half uur. De docent geeft dan vaak ruimte voor vragen. Die komen niet en dan wordt de les afgerond.”
“We mogen al niet naar school, en dan worden je lessen ook nog ingekort”
De studente zegt dat ze het vanuit de docent-kant wel begrijpt. “Studenten zetten hun camera lang niet altijd aan. De docent kijkt dus tegen lege vakjes aan. Nou, dan is het vast geen pretje om les te geven. Ik snap wel dat een docent dan alleen het verplichte gedeelte overdraagt. Maar een goede zaak vind ik het niet, ik betaal natuurlijk wel gewoon het volledige collegegeld. We mogen al niet naar school, en dan worden je lessen ook nog ingekort.”
Toch is dit voor Roosmarijn geen reden geweest om bij de docent of Saxion aan de bel te trekken. “Nee, ik heb nooit aangegeven dat ik dit vervelend vind, en ik denk mijn klasgenoten ook niet. Het wordt eerder als chill ervaren dat je iets eerder klaar bent.”
“We leren niet veel”
Lotte Bakhuis (eerstejaarsstudent pabo) merkt ook dat tijdens online colleges de lessen vaak eerder worden gestopt. Volgens haar ligt het aan het onderwerp van het college of aan de docent die lesgeeft. “We hebben docenten die de les altijd wel volmaken, maar we hebben ook docenten die altijd eerder klaar zijn”, zegt ze.
Lotte heeft wél aangegeven dat ze het vervelend vond dat een les eerder stopte. “Ja, we hebben tijdens intervisie regelmatig aangegeven dat lessen eerder stoppen en dat we niet veel leren tijdens online colleges. Maar we weten eigenlijk ook wel dat daar niet veel aan te doen is. Je maakt zo’n opmerking omdat je hoopt op verbetering. Ik heb niet het idee dat er veel gedaan is met ons commentaar.”
Ze geeft een voorbeeld. “Deze week heb ik zes lessen van 1,5 uur. Dat is negen uur les in de week. Van elke les gaat dan ongeveer een kwartier af dus dan hou je 7.5 uur over. Dat is toch een hele les minder.”
Andere invulling van de les
Marald Rouwen, manager van het teaching and learning center, is niet bekend met het eerder stoppen van online lessen. Wel ziet hij dat docenten nadenken over het anders invullen van de stof. Volgens Rouwen komt dit omdat online les bijwonen en lesgeven veel meer energie en concentratie vergt dan fysieke lessen. “Het is veel arbeidsintensiever, dat heeft ook te maken met de fysieke afwezigheid. Er is veel minder non-verbale communicatie”, zegt hij.
Rouwen zocht op of het inkorten van lessen officieel mag. “In de regelgeving staat: de invulling van geroosterde lessen is flexibel, bijvoorbeeld door eerder te eindigen, op te delen in instructie en les, tussentijdse pauzes of werken in groepjes. Er worden geen wijzigingen in het rooster aangebracht, maar de docent heeft de vrijheid om de les zo goed mogelijk in te delen”, zegt hij.
Gedragsverandering
De bal ligt volgens hem niet alleen bij de docent, maar net zo goed bij de student. “Een veelgehoord probleem is dat docenten hun studenten niet zien. Simpelweg door de camera aan te zetten, kan het contact verbeterd worden. Dat geldt ook tussen studenten onderling. Een student bepaalt zelf of hij of zij de webcam aanzet, want het blijft de privacy van de student. Maar voor goed online onderwijs, is hier wel een gedragsverandering gewenst.”
In eerste instantie lag de aandacht bij bijscholing van docenten vooral op technisch vlak, maar dat verschuift nu. Rouwen: “Alle docenten hebben tijdens de eerste lockdown in maart een korte cursus gehad, met de nadruk op het technische gedeelte van online lesgeven, nu ze dit onder de knie hebben, gaan we meer inzetten op de didactiek."
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”