festival

Hoe organiseer je een festival? Deze vrienden deden het gewoon

Zes vrienden bewijzen dat interdisciplinair werken tot mooie resultaten kan leiden. Samen houden ze op 28 augustus voor het eerst in hun leven een rockfestival genaamd Rock am Esch in Tubbergen. Met succes. Binnen een week is 70 procent van de kaarten verkocht. En de Saxion-alumni hebben nog twee maanden te gaan.

Zoals wel meer goede ideeën, ontstond dit idee onder het genot van een potje bier. “Tijdens een barbecue in 2019 kwam het ineens ter sprake. We gaan zelf graag naar concerten en festivals en dachten: waarom niet zoiets in Tubbergen?”

Hoewel zulke ideeën erom bekend staan te sterven in schoonheid, voegden de vrienden snel daad bij het woord. “Een paar dagen later hielden we onze eerste ‘vergadering’.” En Rock am Esch – een verwijzing naar het Duitse festival Rock am Ring – was een feit.

Draaiboeken

Wat volgde was een aaneenrijging van ‘eerste keren’. Geen van de mannen had ooit eerder zoiets gedaan, vertelt Bas. “Ik heb weleens een personeelsfeestje georganiseerd, maar dat is echt heel iets anders.”

Want hoe organiseer je een evenement? “We konden draaiboeken krijgen van andere evenementen in Tubbergen, maar ook van één uit Friesland, van een vriendin die daar enkele jaren een evenement organiseerde. We kregen veel hulp van ons netwerk, dat ook heel enthousiast was.”

De vrienden – allemaal tussen de 32 en 35 – zijn allen alumni van het Saxion. En allemaal studeerden ze iets anders. Zo deed Bas de Jong Media, Informatie en Communicatie, Sander Tijink Kunst en Techniek, Rob Boerrigter Fysiotherapie, Wouter Veldhuis Commerciële Economie, Frank Egberink Vastgoed en Makelaardij en Jeroen Reuver Bedrijfseconomie.

Hoogprofessioneel team

Ze brengen het interdisciplinair werken in de praktijk. Ondanks hun onervarenheid in het organiseren van een evenement, vormen ze in feite een hoogprofessioneel team. Ze brengen allemaal bagage mee die uitermate bruikbaar blijkt te zijn.

rock

Vlnr Wouter Veldhuis, Sander Tijink, Bas de Jong, Frank Egberink, Jeroen Reuver en Rob Boerrigter, de mannen achter Rock am Esch.

Zo maakten Bas (Media, Informatie en Communicatie) en Sander (Kunst en Techniek) de website. “Sander het ontwerp en ik schreef alle teksten, doe de communicatie naar buiten en onderhoud social media.” En in de praktijk blijkt Bas ook nog eens een geschikte woordvoerder.

Netwerken

Frank studeerde Vastgoed en Makelaardij, maar werkt nu voor de gemeente. Dat komt weer goed van pas bij het aanvragen van de vergunningen. Wouter (Commerciële Economie) en Jeroen (Bedrijfseconomie) zijn goed met cijfers, waarbij Wouter als projectmanager goed zicht houdt op de planning en als aanspreekpunt fungeert. Jeroen maakt gebruik van zijn grote netwerk, dat handig is bij het vinden van sponsoren.

En de verschillende invalshoeken zijn ook weer bruikbaar bij het maken van beslissingen. “Rob, die fysiotherapie studeerde, kijkt er anders naar dan Jeroen die vanuit het bedrijfseconomische denkt. Dat heeft allemaal meerwaarde.”

Uniek voor de gemeente
Het resultaat mag er zijn: een professioneel rockfestival met vijf rockbands dat op de nodige sympathie kan rekenen. Misschien ook omdat het zo gericht is op de directe omgeving. Er is dan ook niet voor niets gekozen voor lokale artiesten, vertelt Bas. “Zodat we echt iets unieks neerzetten voor de gemeente. Dat is, op één band na, gelukt.”

Of er wel genoeg goede bands zijn in de omgeving Tubbergen? “Verrassend veel. Nadat we reclame waren gaan maken, stroomde de mailbox vol met bands die graag wilden optreden. We zijn de komende paar jaar volgeboekt.”

Jaarlijks festival

Er wordt dus al voorzichtig nagedacht over komende jaren. “De insteek was een jaarlijks festival. Het is natuurlijk afhankelijk van deze editie, als het een flop wordt blijft het hierbij. Maar zoals de kaartverkoop gaat, lijkt het daar niet op.”

En de locatie is wat dat betreft flexibel. “Het is een groot weiland achter een bos, waar je met een bospaadje naartoe loopt. We zetten nu een klein deel af, maar dat kan groter worden.”

Het is een terrein dat ook nog eens van bekende bleek te zijn: “Van een oom en tante van één van de organisatoren.” Dat maakt het regelen ook een stuk makkelijker: steeds blijken ze samen een enorm netwerk te hebben en krijgen ze veel voor elkaar. “Iedereen kent wel weer iemand.”

Behoefte aan een feestje

Natuurlijk speelt de pandemie ook een rol. Veel mensen – en artiesten – hebben wel behoefte aan een feestje. “We weten nog niet heel goed wat er allemaal mogelijk is. We zijn afhankelijk van de overheid en natuurlijk de cijfers - zowel de ziekenhuisopnames en de besmettingscijfers. Zoals het er nu naar uitziet mogen vanaf 25 juni weer festivals doorgaan met een testbewijs. Als we dan binnen de 1,5 meter mogen loslaten zou dat geweldig zijn. En in eerste instantie hebben we duizend kaarten in de verkoop, maar dat zouden er ook duizenden kunnen zijn.”

Want daar biedt het weiland zeker ruimte voor. En stiekem hoopt Bas ook op versoepelingen waardoor er meer mogelijk is. “We zien dat de cijfers dalen en vorig jaar rond die tijd was het aantal besmettingen ook heel laag. We hopen dat er meer mag.”

Slimme jongens

Voorlopig zijn ze er nog wel even zoet mee. Een festival organiseren naast een fulltime baan, vergt nogal wat. “Maar nu het dichterbij komt geeft het ook steeds meer energie. Als iedereen enthousiast wordt, word je zelf ook steeds enthousiaster.”

En alle energie die ze erin steken, heeft resultaat. “We zijn allemaal slimme jongens die iets professioneels willen neerzetten. Als je een bepaalde commitment hebt en er ook veel tijd in steekt, dan zie je dat ook terug.”

Meer weten of een kaartje kopen? Ga naar www.rockamesch.nl

Yoni Pasman

Yoni Pasman