dev.kantine2.jpg

Zeven opvallende zaken in de plannen voor een nieuwe cateraar: onbemande luxe koffie-automaten en nieuwe zitgedeeltes

We schreven er al eerder over; Saxion zoekt een nieuwe cateraar. SaxNow zeefde de beleidsstukken die daarbij horen, en schiftte hoofd- en bijzaken. Dit zijn zeven van de meest zichtbare zaken uit het eisen-, wensen- en verwachtingspakket dat Saxion hanteert voor een nieuwe partij die ons van lunch, koffie en alles wat daarbij hoort voorziet.

  1. Onbemande, luxe koffie-automaten:
    Naast de bemande espressobars en de reguliere koffieautomaten, is de bedoeling dat er straks een ‘derde kwaliteitsniveau’ bij komt. Op centrale plekken in de gebouwen worden onbemande, luxe koffie-automaten ingericht, inclusief zitgelegenheid. Daar kunnen studenten en medewerkers tegen vergoeding een luxe kop koffie krijgen. De kosten daarvan liggen volgens de plannen tussen die van een kop koffie uit de ‘gewone’ automaten en een bakkie bij de espressobars. Doel van deze nieuwe, onbemande luxe automaten is de ontmoeting te bevorderen.
     
  2. Zitgedeeltes restaurants worden opnieuw ingericht:
    De zitgedeeltes bij de restaurants komen er anders uit te zien. Daarbij wordt volgens de documenten rekening gehouden met de ontwikkelingen op het gebied van hybride werken. Ook moet de nieuwe inrichting de ontmoeting meer bevorderen, en worden de verwachtingen van de gebruikers (lees studenten, medewerkers, bezoekers) meegenomen bij de herinrichting. Die wordt bekostigd vanuit Saxion zelf, vanuit een ander budget.
     
  3. De To-Go-shops blijven, maar in welke vorm is nog niet duidelijk:
    Het is een beetje een technisch verhaal, maar huidige cateraar Appèl exploiteert als franchisenemer ook de AH-To-Go-vestigingen in de gebouwen in Enschede en Deventer. Daarvoor is los van de overeenkomst voor catering een aparte overeenkomst gesloten tussen de partijen, waarvan de eerste termijn eind 2023 afloopt. De evaluatie daarvan tussen Appèl en Saxion staat voor begin volgend jaar gepland, dan wordt ook besloten over een eventuele verlenging daarvan. De vraag is of dit contract dan verlengd wordt, want je kunt je voorstellen dat dit zou kunnen leiden tot een ongezonde, interne concurrentiestrijd met de nieuwe cateraar. De bedoeling is in ieder geval om de to-go-winkels te behouden, maar in welke constructie en onder welke formule is daarom nog niet duidelijk.
robin-van-der-ploeg-ADwFr_l1wZg-unsplash.jpg

Koffie, koffie, lekker bakkie koffie, wat knapt een mens daarvan op? Een van de plannen is het toevoegen van onbemande luxe-koffie-automaten, met daarbij een zitgedeelte, om zo de ontmoeting te bevorderen. Foto ter illustratie. Bron: Robin van der Ploeg/Unsplash

  1. De tijdstippen waarop eten en drinken te krijgen is, worden verruimd en het assortiment houdt maximaal rekening met de ‘doelgroepen’ op Saxion:
    Dit komt voort uit de workshops en gesprekken die met medewerkers en studenten zijn gevoerd. Bij het verruimen van de openingstijden wordt nadrukkelijk rekening gehouden met de Saxion Parttime School. Het kan dan gaan om onbemande of bemande punten waar eten en drinken wordt gekocht. Saxion kent nogal wat verschillende types consumenten; daarbij wordt maximaal rekening gehouden met verschillende geloofsovertuigingen, diëten en allergieën, zo is de bedoeling.
     
  2. De prijzen gaan misschien veranderen:
    Daarbij is wel het uitgangspunt dat voor iedere portemonnee iets te krijgen is. Ook is er sprake van prijsdifferentiatie: de bruto-winst-marge op niet duurzame en ongezonde producten zal niet hoger zijn dan op duurzame en gezonde producten.
     
  3. Meer regionale producten in de schappen:
    Dat is wel de bedoeling; vanwege de regionale betrokkenheid van de hogeschool, maar ook om het aantal foodmiles terug te brengen; de afstand die eten afgelegd heeft voor het bij de consument is. Bij het opstellen van de visie is ook overwogen om voor een totaal ander concept te gaan, waarbij niet één grote partij, maar verschillende lokale partijen de uitgiftepunten voor eten en drinken exploiteren, zoals bijvoorbeeld op de TU Delft. Om drie redenen is daar niet voor gekozen. Eén: de besteding ligt dan een stuk hoger, de verwachting is dat studenten en medewerkers niet zoveel geld willen uitgeven. Twee: die opzet levert een grote werkdruk op de voor afdeling contractmanagement. Drie: De verwachting is dat slechts een klein deel van de lokale ondernemers kan voldoen aan Saxions duurzaamheidsambitie.
     
  4. Duurzamer aanbod:
    Duurzaamheid is een belangrijk uitgangspunt volgens Saxion, bij de zoektocht naar een nieuwe cateraar. Dat komt terug in een paar concrete punten. Zo is de bedoeling is dat de nieuwe partij de consument verleidt tot het eten van minder vlees, zonder dat te verbieden. Ook moet verspilling tegengegaan worden, restafval teruggedrongen worden en verpakkingsmateriaal verminderd worden. De bedoeling is bijvoorbeeld dat in de automaten straks geen flessenwater meer zit, om zo plastic afval tegen te gaan.
Kantine (1).JPG

En verder, in het kort:

  • De huidige overeenkomst met cateraar Appèl loopt 23 augustus 2023 af. Saxion moet dus op zoek naar een nieuwe aanbieder voor de catering en verkoopautomaten. Dat gaat gezien het bedrag wat er mee gemoeid is via een Europese aanbesteding.
  • Daarvoor werd intern onderzoek gedaan, extern (een marktconsultatie), en hield Saxion gesprekken en workshops met de gebruikers, dus met studenten, medewerkers en bezoekers. Nu ligt er een visie- en een initiatiefdocument voor de aanbesteding, die zijn goedgekeurd door het college van bestuur.
  • Het gaat om een grote klus; gezien de omvang van Saxion zijn er miljoenen aan omzet mee gemoeid.
  • Appèl verzorgt nu de catering bij alle verkooppunten op Saxion, en ook de zogenaamde banqueting, het eten en drinken bij vergaderingen en evenementen. Ook beheert Appèl alle automaten, daarvoor hebben ze een overeenkomst met Douwe Egberts. Dat contract wordt straks gesplitst; één contract voor de catering en banqueting, en één voor de verkoopautomaten.
  • Uit het onderzoek onder studenten, medewerkers en bezoekers kwam voort dat het op vier punten zeker anders moet:
  1. Duurzaamheid en gezondheid moeten een aanzienlijk prominentere plek krijgen in het aanbod;
  2. De persoonlijke ontmoeting tussen bezoekers, medewerkers en studenten moet meer bevorderd worden;
  3. Er moet straks meer te kiezen zijn; de differentiatie tussen de verschillende food outlets (restaurant, bakery, coffee corner en AH to go) wordt vergroot;
  4. Meer meten en bijsturen: duurzaamheid, de tevredenheid van de gebruikers en de mate waarin de opdrachtnemer de dienstverlening tijdens de looptijd van de overeenkomst vernieuwt, worden vastgelegd in KPI’s, met als doel hier blijvend op bij te kunnen sturen.
Bas3

Bas Klaassen