Geef de Oekraïense Saxion-studenten de kans ook komend collegejaar te studeren, onder dat motto zet SaxNow de actie ‘Saxion voor Oekraïne’ op. Doel: we halen voor alle 72 studenten collegegeld van volgend jaar binnen. Dat kan niet zonder jou. Of je nu student, medewerker of alumnus bent: doneer of - misschien wel beter – kom in actie. Organiseer iets leuks om geld op te halen. SaxNow doet daar graag verslag van.
De nood is hoog onder de Oekraïense studenten. De oorlog brengt tal van zorgen met zich mee en één daarvan is: hoe betaal ik mijn collegegeld voor komend studiejaar. Zoals de 19-jarige Ruslana Bosakevych (Fashion & Textile Technologies) het tegen SaxNow zei: “Hoe betaal ik het collegegeld in juni/juli? Ik heb echt geen idee”.
Nou was er al wat goed nieuws; Saxion bracht naar buiten dat Oekraïense studenten volgend jaar niet het hoge institutionele collegetarief betalen, maar het wettelijke collegetarief.
Maar wij willen meer doen; we willen die hele financiële zorg van de schouders van onze Oekraïense studenten lichten. En dat willen we niet alleen doen, maar samen met jullie.
Wij denken dat Saxion een hechte gemeenschap is, een familie bijna. En wat doet een familie als iemand in de problemen komt zonder daar enige schuld aan te hebben? Die schiet te hulp. En precies dat wil SaxNow aanjagen en ondersteunen.
Als iedereen één speciaalbiertje doneert, is de actie geslaagd
We hopen dat jouw afdeling, jouw studievereniging of jouw vriendengroep in actie komt. Organiseer een bingo-avond of sponsorloop, ga collecteren, verkoop handgemaakte armbandjes, hou een Tupperware party…. Alles kan. Een (klein) bedrag overmaken mag ook, laten we zeggen ter waarde van één biertje. Want daar komt het op neer. Als iedereen op Saxion 5 euro inlegt, dan is de actie geslaagd.
Want de Oekraïense studenten hebben onze hulp nodig. Sinds het begin van de oorlog in februari verkeren ze in grote onzekerheid, met tal van zorgen. Eén daarvan is het collegegeld.
We hebben bijna 160 duizend euro nodig. Daarmee kunnen de 72 studenten zich onbezorgd inschrijven voor het nieuwe collegejaar. En dat is niet alleen goed voor de studenten. Deze talentvolle jongeren hun studie laten voortzetten is goed voor de regio, en goed voor Oekraïne zelf. Het land heeft na de oorlog goed opgeleide mensen nodig om het land weer op te bouwen.
In actie
Met de benefiet Saxion voor Oekraïne hopen we dat de Saxion-gemeenschap in actie komt voor de getroffen studenten. Dus studenten, docenten, medewerkers en alumni. Maar ook het bedrijfsleven rondom Saxion.
SaxNow is aanjager, doet verslag en zorgt dat het geld bij de studenten terecht komt. En we organiseren zelf ook een aantal acties. Daarover denken we nog na, maar je gaat ons zeker tegenkomen in de gebouwen en op de pleinen, en bij evenementen. En natuurlijk volgt een slotevenement nog voor het eind van het collegejaar. Dan overhandigen we het bedrag dat we met z’n allen ophaalden aan de 72 studenten.
Vind je dit ook een mooi doel? Help ons dan. In onze Vraag-Antwoord lees je veel meer over het idee van de actie, hoe alles werkt, waarom we het doen én hoe jij kan helpen.
Hoe kun je doneren?
De benefiet ‘Saxion voor Oekraïne’ is opgezet door SaxNow. Het college van bestuur van Saxion staat achter het idee om op deze manier de Oekraïense studenten te ontzorgen. We willen met de hele Saxion-gemeenschap geld ophalen, zodat de studenten zich zorgeloos voor komen collegejaar kunnen inschrijven. Daarvoor organiseren we zelf een aantal dingen, maar we hopen juist ook dat studenten, medewerkers, vriendgroepen, alumni en het bedrijfsleven in actie komt. Uiteraard besteden wij daar aandacht aan.
Wil je geld doneren, of heb je een bedrag opgehaald voor de Oekraïense studenten? Daarvoor is er een speciaal rekeningnummer: NL59 RABO 0317 2594 15, tnv Stichting Saxion, o.v.v SaxNow for Ukraine.
Vind je dit ook een mooi doel? Help ons dan. In onze Vraag-Antwoord lees je veel meer over het idee van de actie, hoe alles werkt, waarom we het doen én hoe jij kan helpen.
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”