busstation

OV-staking tijdens toetsweek zorgt voor hoofdpijn: “Ik kan mezelf niet teleporteren”

De OV-staking in het regiovervoer levert studenten van Saxion hoofdpijn op. Sommigen kunnen helemaal niet naar hun toetsen komen deze week, zeggen ze. Ze hopen op coulance. “Dit is toch overmacht?”

Als het technisch mogelijk zou zijn, dan zou je Ricardo Hengstman wellicht in een tweet horen zuchten. ‘Ik weet dat jullie geen noodzaak zien in mijn zoveelste cynische tweet over mijn opleidingsinstituut, maar als daar geen stappen worden gezet, is het minste wat ik kan doen, alles op straat gooien’, schrijft hij aan zijn volgers. De tweedejaars bestuurskunde had maandag een tentamen, maar dat heeft hij gemist. Door de OV-staking was het volgens hem niet mogelijk om van Purmerend naar Deventer te komen.

Hij struikelt vooral over het feit dat hij een bericht las van de examencommissie van zijn academie, met de boodschap dat die de staking niet ziet als reden een extra toetskans toe te kennen. Andere examencommissies kwamen met vergelijkbare boodschappen.

Wat Hengstman daarbij extra irriteert, is het feit dat de examencommissie in het bericht zette dat studenten, als het lukt, op de fiets moeten komen. “Dat is vanuit Purmerend zomaar zes uur fietsen. Of eerst een uur naar Amsterdam, dan met de trein naar Deventer, en dan ’s avonds nog eens andersom.”

Hij ziet de situatie als overmacht. “‘Ik kan er niets aan doen dat het OV staakt, en ik kan mezelf ook niet teleporteren”. Hij vindt dat Saxion in dit geval meer mee had kunnen denken. “Ik snap dat ze geen hotel regelen, of mij ophalen met een bus. Dat snap ik. Maar een extra toetskans zou toch moeten kunnen?”

Balen

Iets vergelijkbaars zegt eerstejaars student archeologie Jimme Wolberink (20). Wolberink woont in Groenlo, en moet nu eerst met de auto naar Zutphen, om daar vervolgens op een NS-trein te stappen. “Dat is gewoon klote, ik heb geen rijbewijs dus dan moet ik iemand zien te vinden die me kan brengen”.

De opleiding archeologie op Saxion is de enige hbo-opleiding archeologie van Nederland, dus de studenten van zijn opleiding komen uit heel het land. “Op mijn opleiding zitten ook studenten uit Friesland, voor hen is het onmogelijk om op school te komen. Ook hij vindt dat Saxion op zijn minst een extra toetskans had kunnen aanbieden. “Toetsen zijn niet makkelijk, als je de eerste kans mist heb je meteen geen herkansing meer en misschien loop je dan wel vertraging op”.

Niet helemaal kansloos

Bij navraag bij woordvoerder Karin Effing blijkt de situatie van Ricardo Hengstman niet helemaal kansloos bij de examencommissie. Als een student een toets echt niet kan maken, dan kan die volgens haar de volgende toetskans benutten. “Als die er ook niet meer is, dan kan de student contact opnemen met de examencommissie van de opleiding voor een extra toetskans. De examencommissie zal dan de situatie beoordelen en besluiten of de student een extra toetskans krijgt. Daarbij kijkt ze onder meer naar de gevolgen voor de studievoortgang.”

Een indicatie van het aantal studenten dat door de staking hun toetsen mist, heeft Effing niet. De aanwezigheid of afwezigheid van studenten wordt wel bijgehouden, maar de reden daarvoor niet. “We kunnen dan ook niet aangeven of afwezigheid komt door een andere reden, bijvoorbeeld ziekte, of door stakingen.”

Wel geeft ze aan dat er bij uitzondering coulanter mee wordt omgegaan, als studenten door de staking te laat zijn. “Dat neemt niet weg dat studenten vooraf rekening moeten houden met een mogelijk langere reistijd naar Saxion in verband met de stakingen om voldoende tijd te hebben voor de toets.”

Eén derde

Dat het belangrijk is om te kijken wat de gevolgen zijn voor een student, als hij door de staking een toets mist, vindt ook Griselda Visser-Molemans. De docent-onderzoeker van de opleiding Creative Business merkte zelf dat in week acht, toen er ook stakingen waren, veel studenten niet naar de zogenaamde consultlessen kwamen. Ze vindt dat door Saxion geïnventariseerd moet worden hoeveel studenten nu niet op school kunnen komen. Afhankelijk van de aantallen daarvan, zou eventueel een regeling getroffen moeten worden, vindt ze. “Stel je voor dat één derde van de studenten niet op school kan komen, dat is echt heel veel”.

Ook docent filosofie bij Social Work Remon van der Plas merkte dat eerdere stakingen in zijn klas voor afwezigheid zorgden. Toch vindt hij dat de stakingen geen gemakkelijk excuus moeten zijn. “Als student bereid je je voor op het werk dat je later wil gaan doen. Daar wordt verwacht dat je er gewoon bent, ook als het OV niet rijdt”.

Hij vindt wel dat Saxion coulant moet zijn, als het echt niet mogelijk blijkt op school te komen school te gaan. Dit is niet alleen het probleem van studenten, zegt hij.  “Het is een diepgaand maatschappelijk probleem dat je niet zomaar even oplost”.

Toch hoop

En voor bestuurskunde-student Ricardo Hengstman? Voor hem gloort toch hoop, blijkt nu. Hij laat weten dat hij via zijn studieloopbaanbegeleider bericht heeft gekregen dat de examencommissie een verzoek om een extra toetskans toch zal behandelen, al staat de uitkomst daarvan natuurlijk nog niet vast. “Dat leek me juridisch sowieso de juiste optie , want zo'n algemene ban lijkt me geen rekening houden met specifieke omstandigheden.”

 

Bureau met schrijfblok en toetsenbord

Redactie SaxNow