Voor het laden van elektrische auto’s op Saxion zul je vanaf maandag 13 mei in de buidel tasten. Dan is laden niet langer gratis, maar betaal je 39 eurocent per kWH. Er wordt niet met een starttarief gewerkt, staat op intranet. Daarmee wordt het onaantrekkelijker om de auto vol te laden op Saxion, want volgens het bericht zal het in veel gevallen voordeliger zijn om thuis te laden.
Eind maart vertelde Dennis Zwepink, teamleider Vastgoed en Techniek bij FSO, dat de laadpalen de aandacht hebben, maar ook dat er betaald moet gaan worden voor het laden van elektrische auto’s. De nieuwe laadpalen zijn nu geïnstalleerd en alle kinderziektes zouden eruit zijn, zegt Zwepink in het intranet-bericht. “Ze werken nu naar behoren.”
Energieprijzen
Het tarief voor laden is voor Saxion kostendekkend, waarbij rekening wordt gehouden met toekomstige investeringen in het uitbreiden van het aantal palen, onderhoudskosten, de afschrijving en de huidige energieprijzen. Omdat vooral de energieprijzen nogal fluctueren wordt de prijs ieder jaar opnieuw herzien, laat Zwepink weten.
Op dit moment heeft Saxion in totaal 24 laadpalen, zes op de binnenplaats in Enschede en tien aan de Kortenaerstraat. In Deventer zijn er zes laadpunten en twee in Apeldoorn. “Komend jaar willen we dat uitbreiden met zes of zeven nieuwe laadpalen”, zei Zwepink eerder. “En we gaan jaarlijks kijken of we nog aan de behoefte voldoen.”
Gerelateerde artikelen
Zes gouden tips voor ‘als de pleuris uitbreekt’ (met dank aan de laatste Studium Generale)
Tijdens de Studium Generale van gisteren kreeg het publiek antwoord op de vraag: verdwaald – hoe red jij jezelf zonder internet, voedsel en water? SaxNow zette de ultieme tips van professioneel wildplukker Edwin Flores en navigeerexpert Michel van Dongen voor je op een rij in een mini-survivalgids. Handig, mocht je ooit moeten overleven “als de pleuris uitbreekt in Nederland,” zoals presentator Richard Engelfriet het noemde.
Teleurstelling in Deventer: geen ‘groene, parkachtige’ omgeving achter Saxion, maar een parkeergarage
Saxion is teleurgesteld door de plannen voor een tijdelijke parkeergarage achter de hogeschool in Deventer. Daarmee gaat voorlopig een streep door een scenario waarin het gebied tussen Saxion en spoor zou transformeren in een soort groene, parkachtige omgeving. Daarvoor had de hogeschool, samen met buren Tauw en Aventus, juist gepleit bij de gemeente. “Dit staat ver af van wat we met elkaar voor ogen hadden.”
Column: Prioriteiten
Hoger onderwijs is voor 90 procent kennisoverdracht en vaardigheden aanleren en voor het overige deel pedagogiek. En misschien wel de meest cruciale les die wij studenten op dat laatste gebied meegeven is leren prioriteiten te stellen, en dan bij voorkeur ook nog de juiste.