laadpaal enschede

Nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s en binnenkort betaald opladen; tegelijk oproep tot ‘sociaal stekkeren’

De laadpalen voor elektrische auto’s op Saxion roepen irritatie op. Zo zouden er te weinig zijn, en -erger – mensen laten hun auto de hele dag aan de lader staan terwijl ‘ie allang vol met stroom zit. Twee elektrische rijdende Saxionners trokken deze week, onafhankelijk van elkaar, aan de bel bij SaxNow: Anne Klarenbeek, docent/onderzoek Engels bij SFIB in Enschede en Mark van het Bolscher, docent/onderzoeker HBS in Deventer. Saxion roept op tot ‘sociaal stekkeren’.

Als je niet heel vroeg op Saxion aankomt met je elektrische auto, dan zijn de parkeerplekken met laadpalen in zowel Enschede als Deventer nagenoeg altijd vol. Dat constateren Klarenbeek en Van het Bolscher. En vaker wel dan niet, staat dezelfde auto aan het einde van de dag nog aan precies dezelfde laadpaal als ’s ochtends. “Ik kijk weleens”, zegt Klarenbeek. “En vaak genoeg zie je dat een auto al lang volgeladen is. Maar die auto dan even wegzetten en voor een ander ruimte maken, hó maar.”

Dat is de situatie in Enschede. Maar in Deventer is het niet anders, zegt Van het Bolscher. “De paar laadpalen die we hebben zijn bijna altijd bezet, en heel vaak de hele dag door dezelfde auto. Het is zelfs zo dat ik vreemd wordt aangekeken als ik zeg dat ik even mijn auto ga verzetten als ik wel een keer aan de laadpaal sta en zie dat m’n auto vol is.”

Scheve gezichten

Bijzonder is dat het opladen van je auto gratis is, vinden beiden. “Op zich een mooi gebaar natuurlijk”, aldus Van het Bolscher. Maar de praktijk is dat de laadpalen ontzettend gewild zijn, zowel onder Saxion-personeel als externen. “Daarbij is het moeilijk uit te leggen dat je voor benzine-kilometers de facto moet betalen om op je werk te komen, terwijl elektrische rijders de kilometers gratis krijgen”, aldus Van het Bolscher. “Daar krijg je onderling in teams scheve gezichten van, en dat lijkt me niet de bedoeling.”

De oplossing is helemaal niet zo moeilijk, denkt Klarenbeek. Hij wijst naar Thalens, waar zijn ex-vrouw werkt. “Daar is een appgroep gemaakt, als iemand z’n auto verzet omdat ‘ie vol zit, appt die persoon dat even, zodat de volgende aan de paal kan.” Daar denk Van het Bolscher net zo over. “Waarom niet een bericht op mijnsaxion met de oproep om je auto niet de hele dag aan de lader te houden? En waarom niet een bordje bij de laadpalen met dezelfde boodschap?”

Binnenkort betaald laden en oproep ‘sociaal stekkeren’

De laadpalen hebben de aandacht van Saxion, laat Dennis Zwepink, teamleider Vastgoed en Techniek bij FSO, weten. Hij zegt dat dat laadpalen in Deventer zijn vervangen omdat de oude regelmatig storingen vertoonden. Ook de palen in Enschede zijn bijna allemaal vervangen en dat zal binnenkort ook gebeuren in Apeldoorn. “Daarmee zijn ze beter te onderhouden”, zegt hij.

Op dit moment is elektrisch laden nog gratis, maar dat zal binnenkort veranderen. “Het is niet logisch dat Saxion daarvoor betaalt, en wettelijk mogen we als werkgever dat ook niet doen omdat het een vorm van verkapt loon is. We zijn aan het onderzoeken wat een realistische prijs is, daarbij is het uitgangspunt dat het kostendekkend moet zijn.”

De irritatie van elektrische rijders over het bezet houden van de parkeerplekken met een laadpaal is bij Zwepink bekend. “Als je elektrisch rijdt dan weet je dat het not done is om een paal de hele dag bezet te houden”, zegt hij. “Zeker in Enschede, waar we beperkt parkeerruimte hebben, roepen we op om tussentijds even je auto te verzetten om zo ruimte te maken voor een ander. Deze week zijn we collega’s daar op gaan attenderen, door een briefje achter de ruitenwisser te leggen.”

Op dit moment heeft Saxion in totaal 24 laadpalen, zes op de binnenplaats in Enschede en tien aan de Kortenaerstraat. In Deventer zijn er zes laadpunten en twee in Apeldoorn. “Komend jaar willen we dat uitbreiden met zes of zeven nieuwe laadpalen”, aldus Zwepink. “En we gaan jaarlijks kijken of we nog aan de behoefte voldoen.”

rik

Rik Visschedijk

Gerelateerde artikelen

Ton extra voor onderzoeks-communicatie; “Willen beter zichtbaar zijn”

Om verhalen over het toegepaste onderzoek beter voor het voetlicht te krijgen trekt Saxion komend jaar 100.000 euro uit, zo blijkt uit de besluitenlijst van het college van bestuur. Dat bedrag komt van de Saxion Research & Graduate School (SRGS). Directeur Hans Vossensteyn: “Ons onderzoek groeit en we willen onze zichtbaarheid en daarmee onze impact vergroten.”

Eva 1

SaxNow gaat live met bijzondere studenten: van kassameisje tot internetfenomeen, presteren bij FC Twente, en zorgen voor je eigen moeder

SaxNow gaat iets nieuws doen: we houden voor het eerst een eigen minifestival, speciaal gericht op studenten, al zijn medewerkers ook van harte welkom. Tijdens SaxNow Live op 23 mei hebben we voor jullie een schitterende line-up. Buiten voor het Ko Wierenga, van 12.00u tot 16.00u, delen drie studenten hun bijzondere verhalen. Ook is er een workshop columns schrijven, gekoppeld aan een prijs van 1.000 euro, kun je een professionele LinkedIn-foto laten maken, of gewoon keihard smullen van gratis poffertjes.

AFAS

“Maak evaluatie invoering AFAS toch openbaar”, zeggen medezeggenschappers na lezing

De Centrale Medezeggenschap (CMR) wil dat het college van bestuur de externe evaluatie van de invoering van AFAS alsnog openbaar maakt. Een kleine groep CMR-leden kreeg de evaluatie, waarbij ze de belofte deden om deze niet verder te verspreiden. Maar nu ze die evaluatie onder ogen hebben gehad, zien ze geen goede redenen voor vertrouwelijkheid.