De cartoons die studentcartoonist Guus Nijhuis voor SaxNow tekent, hebben vanaf deze week ook een fysieke plek binnen de Saxion-gebouwen. De meest recente Guus-cartoon is vanaf nu te zien in B.019 in Deventer, de doorloop van het theater richting de kantine. Ruben Sinkeldam, coördinator kunst op Saxion, noemt ze een toevoeging aan het kunstaanbod op Saxion. “Een functie van kunst is aanzetten tot nadenken. Dat doen deze cartoons.”
De eerste cartoon die fysiek geëxposeerd wordt, gaat over een petitie voor een populaire, maar noodgedwongen vertrekkende docent. Sinkeldam: “Toen ik de cartoon nog maar net opgehangen had, kwamen er al studenten langs, die zeiden: hey, daar hangt de cartoon van SaxNow.” Er ontstond dus een gesprek, en dat is volgens hem een van de functies van kunst. “Aanzetten tot nadenken. En eventueel tot een gesprek. ”
Volgens Sinkeldam is voor Deventer als expositieplek gekozen om organisatorische redenen. “Daar was het makkelijker om een mooie plek te vinden. Volgens mij is dat zo goed gelukt.”
Hij noemt het belangrijk de kunst op Saxion levend en zichtbaar te houden. "Daarom ben ik erg voor samenwerking. Met het onderwijs en in dit geval dus met SaxNow."
En Guus zelf? Die noemt het vleiend dat zijn werk nu ook een fysieke plek heeft binnen de Saxion-gebouwen. “Trots is niet gelijk het goede woord, ik vind het vooral supertof dat ik dit mag doen. En het is toch anders om je werk terug te zien op een website of op instagram, dan zoals nu in het echt.”
Aanzetten tot nadenken, of zelfs gesprek, dat vindt hij inderdaad belangrijk, maar primair streeft hij ook nog wat anders na. “Ik hoop dat de cartoons in het algemeen minstens voor een glimlach zorgen. Een klein genietmomentje zijn. Bijna zoals een lekkere kop koffie.”
Toen hij begon met cartoons tekenen gaf hij aan dat vooral te zien als een grote ontdekkingsreis. Dat is nog steeds zo. “Het blijft een sport om telkens weer een goed idee te bedenken. Dat lukt de ene keer beter dan de andere, maar het vraagt ook continuiteit. Dat vind ik leuk.”
"Het blijft een sport om telkens weer een goed idee te hebben." Foto's: SaxNow
Gerelateerde artikelen
Column: Tevreden
Mijn lezers trekken op basis van mijn geschreven werk misschien soms wel eens een andere conclusie, maar zelf zou ik me beschrijven als een tevreden mens, zeer tevreden zelfs. Op het leven an sich heb ik weinig aan te merken. Ik ben blij met mijn eigen middelmatigheid.
Xem Vermeij wint Saxion Kunstprijs: “Druk de Turkse nationaliteit van mijn vader niet langer van mij weg”
De Saxion Kunstprijs is dé jaarlijkse prijs van Hogeschool Saxion in Oost-Nederland, bedoeld voor werk van jonge en veelbelovende kunstenaars uit de regio. In Deventer was donderdagmiddag de uitreiking. De Zwolse student Xem Vermeij (24) won de editie van 2026 met zijn fotografie over jongeren met dubbele nationaliteiten. “Ik win, ik kan wel schreeuwen, maar doe het niet.’'
Saxion-studenten winnen landelijk HBO-Rechten Debattoernooi: ‘We dachten dat we vierde waren geworden’
Zes tweedejaars rechtenstudenten van Saxion wonnen vorige week het landelijke HBO-Rechten Debattoernooi in Amsterdam. “Het was superspannend tot het laatste moment, zegt teamcaptain Nathalie Mendes de Léon (23). De winst betekent automatisch dat Saxion volgend jaar het toernooi organiseert.