Bij steeds meer bedrijven en (overheids)organisaties kunnen werknemers hun keuzebudget gebruiken om studieschuld af te lossen. Daardoor is het mogelijk om zonder loonbelasting een deel van de schuld af te betalen. Werk je bij een hogeschool of universiteit dan is dit niet het geval. “Bij de cao-onderhandelingen moesten we keuzes maken.”
De Rijksoverheid heeft het voor werkgevers mogelijk gemaakt om in het keuzebudget de mogelijkheid op te nemen om de DUO-schuld af te lossen. Dat budget kan bijvoorbeeld worden ingezet voor een fiets voor het woon-werkverkeer of een studie. Begin dit jaar is daar bij verschillende werkgevers de mogelijkheid voor het aflossen van je studieschuld bijgekomen. Het fiscale voordeel kan oplopen tot duizenden euro’s.
Stel je betaalt jaarlijks een bedrag aan DUO, dan kun je die bewijzen aan het einde van het jaar indienen bij je werkgever, mocht de regeling van toepassing zijn. Die keert dit bedrag vervolgens netto, uit je individueel keuzebudget, uit. Over dit bedrag betaal je, in tegenstelling tot je salaris, geen loonbelasting. Het maximale bedrag verschilt per werkgever.
Maar voor wie bij een hogeschool of universiteit werkt, is het niet mogelijk om het individueel keuzebudget op deze manier in te zetten. Volgens Eugenie Stolk, bestuurder rayon Noord & Oost bij Algemene Onderwijsbond, ligt dat aan de cao-regeling. “Er is binnen de cao sprake van een splitsing tussen duurzame inzetbaarheid en scholing, als persoonlijke inzetbare budgetten. Hierdoor valt de aflossing van je DUO-lening onder geen van beide.”
Afgelopen jaar werd volgens haar niet ingezet op dit punt in de onderhandelingen met de werkgevers, omdat de focus lag op loonsverhogingen. “We hebben er eind vorig jaar voor gekozen om ons hard te maken voor een zogenoemde poen-cao. De behoefte bij de werknemers lag bij hogere lonen, dit jaar kunnen die behoeftes ergens anders liggen.”
Volgens Stolk is het nog maar de vraag of de mogelijkheid er in de toekomst wel komt voor medewerkers met een studielening. De eerstvolgende mogelijkheid is eind dit jaar, omdat de cao dan afloopt. “Er moet aan het eind van elk jaar een keuze gemaakt worden, we kunnen niet alles binnenhalen. Als er behoefte is aan een verandering in het keuzebudget dan zullen we daar zeker over onderhandelen.”
Of dat het geval gaat zijn? “Dat is nog de vraag. Je ziet binnen hogescholen en universiteiten een vergrijsd personeelsbestand, maar voor de kleine groep jongeren kan het wel aantrekkelijk zijn.”
Waar kan het wel?
- Rijksoverheid: maximaal €2000 per jaar
- KPN: maximaal €5000 per twee jaar
- Sociale Verzekeringsbank: maximaal 500 euro per jaar
- UWV: maximaal €900 per jaar
- CBR: maximaal €2000 per jaar
- Schiphol: maximaal €2500 per jaar
- ING eenmalig €4000 (per 1 april 2025)
- ProRail eenmalig €1500
Gerelateerde artikelen
APO-directeur Suzan Koning wordt interim-bestuurder: “Ik plak niet aan het pluche”
Suzan Koning wordt op interim-basis lid van het college van bestuur van Saxion. Koning is nu nog directeur van de Academie Pedagogiek en Onderwijs (APO). Ze gaat vanaf 1 maart tijdelijk de positie van Timo Kos overnemen, die vertrekt naar de Universiteit Leiden.
Onvrede over leiderschap binnen DMC, onder andere externe coaching moet verbetering brengen
Medewerkers van de Dienst Marketing & Communicatie (DMC) zijn niet tevreden over het leiderschap binnen de dienst. Dat blijkt uit de deelresultaten van het tweejaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Ook vinden medewerkers dat er door het managementteam niet adequaat werd gereageerd bij sociaal onveilig gedrag. Ook bij de Academie Bestuur Recht & Ruimte (ABR&R) zijn daar twijfels over. De diensten HRM en Control, Finance en Audit (CFA) komen op veel vlakken juist opvallend goed uit het onderzoek.
Voorkomen van valpartijen; spoorlijntje naast gebouw Deventer krijgt nieuwe bestrating
Wie vanochtend kwam aanrijden bij Saxion Deventer kon er niet omheen: er wordt gewerkt aan het oude spoorlijntje voor de parkeerplaats. Het gaat om onderhoud en dan vooral om de situatie veiliger te maken. “Mensen vielen over de rails”, weet Jos van Rodijnen van de Stichting Industrieel Erfgoed Deventer, dat eigenaar is van het pad.