Goed nieuws voor studenten in de medezeggenschap: de vergoeding voor hun werk op Saxion gaat fors omhoog. Die verdubbelt bijna. De centrale medezeggenschapsraad (CMR) stemde vanochtend in een teamsbespreking in met een nieuw voorstel van het college van bestuur (CvB) op dit vlak, nadat een eerder voorstel struikelde omdat de beloning van studenten in de opleidingscommissies (OC’s) niet was meegenomen. Op dat vlak volgden nog geen keiharde garanties, maar is er nu wel vertrouwen.
De CMR weigerde eerder nog in te stemmen met een bestuursvoorstel over de vergoeding van studenten in medezeggenschap. Om drie redenen: het voorstel van het CvB ging niet uit van verhoging met terugwerkende kracht, bevatte een volgens hen te laag aantal uren voor studentleden in OC’s en bovenal geen verhoging van de vergoeding van die studenten.
In het nieuwe voorstel zijn twee van die drie struikelpunten getackeld, op het derde punt deed het CvB een toezegging. Het CvB is bereid de vergoeding van de studenten in de academieraden en centrale medezeggenschapsraad met terugwerkende kracht vanaf 1 januari van dit jaar te verhogen naar €18,75 per uur. Dat was eerder nog per 1 september. Het aantal uren dat staat voor het werk van studenten in opleidingscommissies gaat van 1,5 naar 2 uur.
Op het derde, meest heikele punt, werd nog geen concrete afspraak gemaakt. Terwijl vooral daarover de CMR eerder fel was: opleidingscommissies hebben volgens de medezeggenschap nu al moeite om voldoende studenten te trekken, omdat de betaling dusdanig is dat het financieel moeilijk concurreren is met andere functies, zowel intern als extern.
Het CvB belooft nu om in december met een afzonderlijk voorstel te komen over een hogere vergoeding voor studenten in opleidingscommissies. Het CvB belooft daarbij dat dit een ‘passend’ voorstel zal zijn.
De vergoeding voor studenten in de medezeggenschap lag tot nu toe flink onder het minimum dat de Vereniging Hogescholen in 2024 afsprak met de studentenbonden. Het nieuwe bedrag is daarmee wel in lijn. Het CvB gaf eerder aan dat de vergoeding voor OC-leden geen onderdeel is van die afspraken. Dat klopt, gaf ook de CMR nu aan.
Wederzijds vertrouwen
De CMR gaf aan dat de belofte van een ‘passende’ vergoeding nog geen harde garanties geeft, maar sprak wel wederzijds vertrouwen uit. Namens de CMR zei Wietse Mensonydes: “We moeten elkaar vertrouwen op dit vlak.”
Vergelijkbare woorden van vertrouwen sprak ook CMR-studentlid Marcel van Dongen. Hij merkte op te waarderen dat het CvB de CMR op alle punten tegemoet was gekomen. Van Dongen stipte aan dat de verhoging met terugwerkende kracht voor studenten in academieraden in lijn is met andere hogescholen zoals Avans, Fontys en de Haagse hogeschool.
Ook benoemde hij dat verschillende academies al hun eigen aanpak hebben gekozen als het gaat om het compenseren van studenten in OC’s, zoals de AMA, die het aantal uren verhoogde, en AGZ, die de beloning verhoogde naar 15 euro per uur voor studentleden in de OC’s. Volgens Van Dongen betalen bijvoorbeeld Avans, De Haagse Hogeschool en Windesheim hun studenten in OC’s al hetzelfde als studenten in de andere medezeggenschaporganen.
Hij zei erop te vertrouwen dat het bestuur hiermee rekening zal houden. “En dat ze hun waardevolle bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs op Saxion erkennen.”
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”