Twee studenten hebben een klacht ingediend over een toets voor eerstejaars bestuurskunde en ruimtelijke ontwikkeling. De toets zou slordig en onduidelijk zijn. Volgens een van de studenten is er brede onvrede over de toets. Ze is een petitie begonnen, die inmiddels 28 keer is ondertekend. “Ik wil ook een signaal afgeven, zodat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt.”
Volgens Maria van Middelkoop, de studente Bestuurskunde die de petitie begon, voelde ze gelijk na het tentamen enorme onvrede over het tentamen. Niet alleen zelf, maar net zo goed bij haar medestudenten. Wat daarbij meespeelde, is dat het om een herkansing ging. “Dan is de druk nog eens extra hoog. Er stond veel op het spel.”
Van Middelkoop, die ook bij werkzaam is bij studentenbelangenbehartiger ISO, heeft een klacht ingediend bij het Meldpunt Klacht & Geschil (MKG). Net als een andere student. Achteraf heeft een aantal andere studenten aangegeven via een machtiging zich bij die klachten te willen voegen. De examencommissie van ABRR heeft die klachten nog in onderzoek.
Van Middelkoop schrijft in haar petitie dat de studenten door de kwaliteit van de toets het vertrouwen in de kwaliteit van het hertentamen, het vak en de cijfers zijn verloren. Volgens haar lag het slagingspercentage voor de toets opmerkelijk laag en was het ook zo dat een aantal studenten besloot zich na de toets uit te schrijven. “Die dachten dat ze hun P toch niet meer zouden halen.”
Maria van Middelkoop, eerstejaars bestuurskunde, diende een klacht in over een herkansing. Inmiddels heeft ze zelf de toets wel gehaald. Toch trekt ze haar klacht niet in. Foto's: Ronald Hissink
In de petitie zet Van Middelkoop uiteen wat volgens haar mankeerde aan de toets: die was volgens haar onduidelijk qua vraagstelling, zat vol spelfouten, en ging voor een deel over stof die volgens haar alleen mondeling was overgebracht. “Van die overduidelijke spelfouten: dat je denkt: wordt hier dan wel goed naar gekeken”, zegt ze. “En de vragen leken wel op strikvragen: het leek op stof die wel benoemd is, maar dan net niet helemaal.”
Gelijk na de toets kwamen volgens haar verschillende studenten naar haar toe, met de vraag: moeten we hier niets iets mee? “Mede daarom ben ik op advies van de studieloopbaanbegeleider die petitie begonnen. De drempel voor het ondertekenen van een petitie ligt toch lager dan het indienen van een klacht.”
Ze wil met de klacht en petitie een signaal afgeven, zegt Van Middelkoop. “Ik vind echt dat dit niet kan. En dit zou ook niet nog eens moeten gebeuren.”
'Vervelend'
Opleidingsmanager Jeroen Kuyper noemt het ‘heel vervelend’ dat de klachten er nu liggen. Volgens hem zijn vakdocenten, de voorzitter van de examencommissie en de voorzitter van de curriculumcommissie in gesprek gegaan met de studenten. “Dat geeft denk ik wel aan dat we het heel serieus nemen.”
De klachten zijn nog in onderzoek bij de examencommissie. Daar hebben inmiddels ook een aantal andere studenten aangegeven zich via een machtiging bij de klacht te willen voegen.
Volgens Kuyper wordt daarnaast het reguliere traject doorlopen dat de opleiding altijd doorloopt. Er is volgens hem door de vakdocenten een analyse gemaakt en er zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd. Ook is er inmiddels een toetsinzage geweest. “Op basis daarvan zijn een aantal resultaatwijzigingen doorgevoerd.”
Volgens hem past de procedure niet helemaal in de sfeer van de opleiding. “We hadden liever gezien dat de betrokken studenten eerst met de vakdocenten in gesprek waren gegaan, voor ze een klacht indienden.” Een procedure als deze maakte hij nog niet eerder mee. “Dit is voor mij ook nieuw.”
Maria van Middelkoop ging na de toetsinzage naar een voldoende. “Ik heb het nu wél gehaald.” Daar zegt ze heel erg blij mee te zijn. Net als met het feit dat de cesuur van de toets was is aangepast. “Al begrijp ik ook dat sommige studenten daar nog steeds niet blij mee zijn.”
Dat ze blij is, betekent niet dat haar klacht nu van tafel is. “Dit ging niet alleen over mijn situatie. Ik zou het heel gek van mij vinden om mijn klacht nu in te trekken.”
Gerelateerde artikelen
Drone met ‘vliegende hand’ voert voor het eerst onderhoud uit aan operationele windturbine
Een drone uitgerust met een gereedschapshand, die op grote hoogte onderhoud en inspectie doet op een operationele windturbine. Het lectoraat Smart Mechatronics and Robotics (SMART) testte deze drone, SARAX, voor het eerst en met succes in Eemshaven. De drone moet de veiligheid en efficiëntie van het onderhoud aan windturbines verhogen.
Inschatting personele consequenties reorganisatie: tussen de 124,8 en 22,8 fte boventallig
Het bestuur heeft gisteren voor het eerst de volledig uitgewerkte plannen voor de reorganisatie met de medezeggenschap gedeeld. Daaruit wordt vooral meer duidelijk over de mogelijke personele consequenties: zo valt te lezen dat de schatting is dat tussen de 124,8 en 22,8 voltijdsbanen boventallig worden.
SaxNow Loopt Stage bij de schoonmaak: van poepsporen tot vergeten vuilniszakken (VIDEO)
Altijd al willen weten wie jouw lokaal schoonmaakt of hoe de broodjes in de kantine worden gemaakt? In SaxNow Loopt Stage onthullen we de geheimen achter de schermen van Saxion. In aflevering 1 loopt Sterre (21) mee met schoonmaakster Jackie (62). “Ik ga dit niet aan mijn moeder vertellen, want dan moet ik dit thuis ook doen.”