Het was een zwaar jaar, niet alleen voor studenten individueel, maar zeker ook voor de studieverenigingen. Geen feestjes, borrels en lezingen op locatie. Gevolg: een zware dip. Ze moeten nu alles weer vanaf nul opzetten, is het gevoel. Maar met goede moed: Kirsten Bass, kandidaat-voorzitter van S.V. Syntaxis - studievereniging voor ICT- opleidingen - merkt dat er meer animo is onder studenten nu er weer meer mag.
De introductiedagen, in de volksmond nog altijd HOI-week, spelen traditioneel een belangrijke rol voor studieverenigingen. De intro geldt als hét moment om nieuwe leden werven. “Omdat ze vorig jaar niet door gingen, trokken we maar weinig nieuwe leden. We hebben daarna tijdens het schooljaar onze uiterste best gedaan om er nog leden bij te krijgen, maar met weinig succes’’, zegt Kirsten Bass.
Met gevolgen: “Als er wel leden vertrekken, bijvoorbeeld door afstuderen, maar er geen nieuwe leden bijkomen, wordt het lastig om een nieuw bestuur te vormen. Nieuwe actieve leden zijn voor ons bestaan dus van levensbelang.”
Activiteiten
Hoewel de HOI ook dit jaar niet door ging, mochten de verenigingen wel activiteiten organiseren. Dat scheelde voor Syntaxis: het aantal nieuwe leden ligt hoger dan vorig jaar, al is het nog altijd niet op het pre-corona-niveau. En: ‘’Er komen nu nadat de introweek allang voorbij is nog steeds nieuwsgierige studenten bij de vereniging. Omdat het ons lustrum is gaan we dit jaar extra activiteiten verzorgen, dat zorgt voor de extra push denk ik’’, zegt ze.
Zij en haar medebestuurders zijn hard bezig om alles weer terug te krijgen naar hoe het was. De borrels, de ontspanning (lasergamen of poolen) en de lezingen gaan ze weer volop starten. Volgens Bass is S.V. Syntaxis echt niet de enige die de vereniging opnieuw moet opstarten.
Binding
Ze ziet een goede binding tussen de leden en de vereniging als de voorwaarde om oude leden te behouden en nieuwe te werven. Door het wegvallen van de activiteiten vorig jaar was die binding echt weg, vertelt ze. “We hebben vorig jaar best wel wat online-activiteiten georganiseerd, de eerste drie waren wel populair, maar daarna hield het wel op. Dat viel erg tegen, want we hadden hard gewerkt om het aantrekkelijk te maken. Het verschil met juni, toen we fysieke activiteiten mochten organiseren, was levensgroot: toen zat het bomvol.”
Frank van den Ende van S.V. Nescio, de grootste studentenvereniging in Deventer, ervaarde bij zijn vereniging hetzelfde. ‘’We hebben tijdens corona veel online-evenementen georganiseerd zoals een muziekavond met daaraan een bingo gekoppeld. Daar waren onze leden in het begin heel enthousiast over, maar het kakte op een gegeven moment in. Na een paar keer zijn mensen wel uitgekeken.’’
Frank van den Ende (S.V. Nescio): "Na een paar keer online zijn mensen wel uitgekeken."
Ook hij merkte dat het lastiger was om de binding met studenten te behouden. Dat bleek vooral lastig met de studenten die tijdens corona zijn begonnen met hun opleiding. ‘’Het was dit jaar erg lastig om een bestuur te vormen omdat we vooral een grote ‘oude’ kern hebben en veel nieuwe studenten. Uiteindelijk hebben we met wat moeite toch een bestuur kunnen vormen. Veel oudere leden wilden nog wel een extra bestuursjaar doen, omdat er tijdens de coronacrisis zo weinig te doen was.’’
Animo
De grotere animo onder studenten is net als bij Syntaxis ook bij Nescio opgevallen. Vooral over de extra activiteiten die de vereniging organiseerde, zoals een Deventer stadstour en een kroegentocht waren nieuwe studenten enthousiast, aldus van den Ende.
Kirsten Bass benadrukt nog maar eens dat studieverenigingen enorm veel te bieden hebben. “Studieverenigingen binden studenten. En als je geen binding hebt met je medestudenten hebt dan wordt de opleiding heel moeilijk. Elkaar helpen is de meerwaarde van een studievereniging.” Bijvoorbeeld bij studievakken. “Studenten spreken elkaar aan, gaan brainstormen over hun vakken. Sommige vakken zijn namelijk echt heel lastig, dus dat helpt enorm.”
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”