DSCF5578.jpg

In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"

Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”

Bij de opleiding Forensisch Onderzoek moet ik toch meteen denken aan moord, lijken, bloed, noem het maar op. Is het ook zo spannend als dat het klinkt?
Pien Bakker, voorzitter Interne Zaken: "Dat is ook zeker een onderdeel van de studie, maar er is nog veel meer. Op open dagen vertellen we ook eerlijk dat het echt niet alleen maar draait om politiewerk, plaats delicten of CSI-achtige praktijken. Het is niet allemaal moordgericht. Je kan letterlijk elke kant op, zoals;  arbeidsveiligheid, wetgeving, digitale veiligheid, de brandweer, laborant, ga zo maar door."

En voor alles wat wel met moord en bloed te maken heeft, hoe oefenen jullie daarmee?
Pien: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen. Het oogvocht van varkens lijkt namelijk het meeste op die van een mens. Er zijn ook laatst weer biggen begraven in Apeldoorn, daarmee leer je onder andere over ontbindingsprocessen. Ik heb gevraagd of ik daar een biggetje van mocht hebben. Voor een onderzoek wil ik namelijk vingersporen testen en een varkenshuid lijkt op de menselijke huid. De biggetjes lagen alleen al onder de grond, maar nu krijg ik waarschijnlijk een echte mensenarm."

Was iemand binnen de vereniging zo gul om een arm af te staan voor je onderzoek?
Pien: "Zo ver hoeven we gelukkig niet te gaan. Als je hebt aangegeven dat je lichaam na overlijden voor de wetenschap mag worden ingezet, zou dat dus voor zulk onderzoek kunnen zijn. Heel fijn dat ik de kans krijg om dit op een echte huid te testen."

Hoe vind je het dat je straks een echte mensenarm voor je hebt liggen?
Pien: "Ik zit daar niet mee. Ik zie het ook niet meer echt als een mens. Met de vereniging gaan we ook elk jaar naar een snijzaal dus je ziet dan ook meerdere lijken. Je hebt daar niet echt een besef bij, anders wordt dit werk heel lastig om te doen."

In het hok

In deze rubriek stappen we binnen in het hok van de verschillende studieverenigingen op Saxion. Wat kenmerkt de vereniging, wat organiseren ze voor de leden, wie doen dat en hoe feesten ze? Wij vragen het voor je.

En de geur? Ze zeggen dat als je dat eenmaal hebt geroken, je dat nooit meer vergeet.
Pien: "Klopt, maar in een snijzaal zijn de lijken helemaal ingesmeerd, een soort gebalsemd. Ze hebben dus geen geur. De lijkengeur is mij tot nu toe nog altijd bespaard gebleven."

Jullie maken deel uit van inmiddels alweer het 16e bestuur.
Pien: "Ja. Timme Dankers was bestuurslid van de allereerste lichting en is nu docent bij onze opleiding. Hij is ook verantwoordelijk voor de jongste aanmelding ooit. Hij kwam met zijn pasgeboren dochter naar dit hok en zei; ‘deze meid wil lid worden’. In ons logo zie je een rode handafdruk en dat is de afdruk van Dankers zijn broertje. In 16 jaar tijd heeft hij toch aardig wat invloed gehad."

Zijn jullie een populaire vereniging?
Pien: "We hebben nu ongeveer 400 leden en ook echt een actieve groep. We doen veel samen en er zijn altijd wel studenten bij onze ruimte te vinden. Dan spelen ze een spelletje of studeren ze samen. Ook de opleiding zelf is populair hoor. Elk jaar komen er zo’n 300 aanmeldingen binnen, maar er is maar plek voor 120. Om binnen te komen moet je een toets maken, een motivatiebrief schrijven en krijg je een casus die je moet uitwerken."

Wat is nou echt een parel uit jullie hok?
Pien: "Nou, ik vind de Ken-pop dus echt heel leuk. Alleen mist hij al een aantal jaar Barbie, die hing ernaast. Barbie woonde een hele tijd op ons dak. Dakloze Barbie. Er was iemand op het dak aan het werk en die toverde opeens die Barbie tevoorschijn. Helemaal vies, onder de modder. Ze had geen blond haar meer, dus moesten we haar weggooien. Ken is er nog, zelfs met gepersonaliseerde IDent-kleren aan."

Bestuurslid Jette Nieukerk vult aan: "We zetten ook elk maand een lid in het zonnetje. Wij vinden dan dat diegene meer aandacht verdient of die persoon heeft iets goeds gedaan. Er komt dan een foto in het zelfgemaakte lijstje te hangen, dat vind ik ook wel echt leuk. Zo leren de leden elkaar ook beter kennen."

Die sexy kalenders voor het raam vallen aardig op, hoe zit het daarmee?
Pien: "Dit zijn allemaal ex-leden of oud-bestuursleden van de vereniging. Zij zijn een keer voor de Hersenstichting en voor Serious Request sexy op de foto gegaan en die kalenders werden verkocht. Het geld ging dan naar deze goede doelen. Er zitten wel foto’s tussen waarvan ik denk; ‘dat moet je wel durven’, met alleen een sok eromheen zeg maar. Maar goed het zal wel geld hebben opgeleverd."

Dus dat betekent dat jullie als bestuur dit jaar ook nog uit de kleren moeten?
Pien: "Nee, dat gelukkig niet. Het gebeurt al een paar jaar niet meer. Ik denk dat bijna niemand meer op de kalender wil staan en dan moet het ook nog een beetje goed verkopen. We hebben nu andere acties voor goede doelen."

Studievereniging IDent

Leden: ongeveer 400
Opgericht: 2010
Bestuur: 16
Locatie: W4.26

Kalender Ident

Met een kalender met 'spannende' foto's van toenmalige leden haalde IDent geld op voor de Hersenstichting.  "Er zitten wel foto’s tussen waarvan ik denk; ‘dat moet je wel durven’, met alleen een sok eromheen zeg maar." Foto's: Marlene Mahn

Het is niet allemaal moord en doodslag bij IDent, knuffeldieren hangen er ook volop. Al lijkt deze Garfield wel de mond gesnoerd. 

Jette Nieukerk (l) en Pien Bakker in het hok van IDent.

Van Keulen

Evi van Keulen