Saxion-student Floor Vinke uit Enschede maakte een documentaire over diens gender-worsteling: ‘Geen man of vrouw, wat dan wel’ en kwam boven als non-binair. "Na deze docu kan ik niet meer terug. Dat is spannend, maar ook goed: het is de markering van een nieuw punt in mijn leven. Ik worstelde en ben boven gekomen.’’
In de documentaire vertelt Floor open, eerlijk en intiem over de zoektocht naar diens identiteit. Dat was spannend, maar er was geen weg terug. "In de sociale media lees je soms harde negatieve reacties. Maar ik moest dit maken van mijzelf."
Floor gaat geen thema uit de weg. Over diens lichaam: "Ik zou heel graag geen borsten meer hebben." Ook gaat die uitgebreid in gesprek met diens ouders. "Diep in mijn hart ben je nog mijn dochter, maar zo voel jij dat niet."
In dit interview vertelt Floor over de docu: "Na deze docu kan ik niet meer terug. Dat is spannend maar ook mooi: 't markeert een nieuw punt in mijn leven. Ik worstelde en ben boven gekomen.’’
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
Floor is non-binair en maakte een docu over diens worsteling: “Ik ben best bang voor harde oordelen, maar ik moest dit maken”
Kijkend in spiegels zag Saxion-student Floor Vinke nooit iemand die Floor Vinke wilde zijn. Het bracht verwarring: “Moest ik bijvoorbeeld in geslachtstransitie? Zou dat meer geluk brengen? Ja, ook dat heb ik gedacht.’’ Maar toen de definitie non-binair voorbijkwam in Floors leven, kwam dat eureka-moment. In de SaxNow-docu ‘Geen man of vrouw: wat dan wel?’ zie je Floors worsteling én het nieuwe geluk.
SaxNow Loopt Stage bij de schoonmaak: van poepsporen tot vergeten vuilniszakken (VIDEO)
Altijd al willen weten wie jouw lokaal schoonmaakt of hoe de broodjes in de kantine worden gemaakt? In SaxNow Loopt Stage onthullen we de geheimen achter de schermen van Saxion. In aflevering 1 loopt Sterre (21) mee met schoonmaakster Jackie (62). “Ik ga dit niet aan mijn moeder vertellen, want dan moet ik dit thuis ook doen.”
SaxPraat: Afstudeerfeestje
Het is al langer een onderwerp op Saxion: hoe ziet de afstudeerceremonie eruit? Duidelijk is dat een commissie gaat kijken hoe het anders kan. Maar wat wil jij als student eigenlijk? Wil jij afstuderen met alle toeters en bellen? Of is alleen het ophalen van het papiertje genoeg?