Romantiek op Saxion (1): “Wij zijn misschien wel het bekendste stel op Saxion”

De één vindt het commercieel, de ander zwelgt op Valentijnsdag tussen de rode rozen, waxinelichtjes en zoete woordjes. Hoe dan ook; op Saxion hangt de liefde vandaag in de lucht. Dus serveert SaxNow vandaag de liefdesverhalen van drie Saxion-stellen. In deel 1: Marco Strijks en Iwan Boedhoe. “Over de avond dat we elkaar leerden kennen hebben we allebei onze eigen versie.”

Marco Strijks (51) en Iwan Boedhoe (39) noemen zichzelf misschien wel het bekendste koppel op Saxion. Marco werkt sinds 2011 bij Saxion bij het Diversity Office en Iwan is na het afronden van zijn Saxion-studie in 2007 begonnen bij het Service Point. Ze zijn twintig jaar samen waarvan zeven jaar getrouwd. Ze werken beide in het hoofdgebouw in Enschede.

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
Marco: “Dat is simpel, namelijk bij homodiscotheek ‘t Bölke in Enschede.” Iwan: “Dat was 1 juni 2003, dus dit jaar zijn we twintig jaar samen.” Marco: “Over de avond dat we elkaar leerden kennen hebben we allebei onze eigen versie, maar waar het op neerkomt is dat we om elkaar heen drentelden. Toen vroegen we aan elkaar hoe oud we waren. Iwan zei: ‘jonger dan je denkt’ en ik: ‘ouder dan je denkt’. De vonk sloeg meteen over.” Iwan: “We wisselden telefoonnummers uit en zagen elkaar de volgende dag weer.”

Wat is het geheim van een goede relatie voor jullie?
Iwan: “Vertrouwen en respect. En wij vinden het belangrijk om elkaar ruimte te geven om jezelf te ontwikkelen. Om elkaars carrière niet in de weg te staan en begrip hebben voor elkaars keuzes.” Marco: “Wij zien liefde niet als tegenover elkaar staan, maar juist naast elkaar staan. Om samen naar de toekomst te kijken. Met de neuzen dezelfde kant op. Zelfs in het restaurant zitten we naast elkaar, dan zie je hetzelfde.”

Marco & Iwan 2 bijgesneden.jpeg

Hoe is het om allebei voor Saxion te werken?
Marco: “Het is ontzettend makkelijk om overdag even naar elkaar toe te lopen en te vragen: ‘Wat zullen we doen vanavond voor het eten?’” Iwan: “Bij is ons de grens tussen werk en privé best klein, dus dat is wel een uitdaging. Ook een uitdaging is dat we het niet alleen maar over werk hebben in onze vrije tijd.” Marco: “Dan zeggen we: ‘Oké, we hebben nu een kwartier dat we over Saxion mogen praten, daarna niet meer.’”

En lukt het om werk en privé gescheiden houden?
Iwan: “We werken allebei al erg lang op Saxion, en op verschillende afdelingen dus we kennen veel mensen. We hebben veel gezamenlijke vrienden vanuit Saxion, die bijvoorbeeld ook op onze bruiloft waren.” Marco: “We zetten ons er allebei voor in om jongeren een kans te geven. Zo hebben we op onze bruiloft veel studenten ingezet. Zoals voor de trouwvideo en de DJ. Maar ook onze trouwfoto’s, die zijn hier op Saxion gemaakt door een student.”

Marco: “Wat ik mooi vind is dat we als stel veel kunnen veranderen binnen een organisatie. We zetten ons allebei in voor de LGBTQ+-community binnen Saxion. En ik denk dat we samen en met collega’s veel verschil hebben gemaakt, zoals de regenboogvlaggen op en om Saxion.”

Marco & Iwan 3 bijgesneden.jpeg

Linde Verschoor