Andy heeft een uitgesproken stijl en een uitgesproken mening over fast fashion, dat vindt hij namelijk ‘absolute ass.’ Met zijn uitgesproken stijl verwacht je niet dat Andy vroeger een onzeker jongetje was, dat alleen in zwarte hoodies rondliep. “Ik durf mijzelf nu wel te laten zien.”
Als ik Andy Dubero (25) buiten bij het hoofdgebouw in Enschede zie denk ik; ‘die moeten we hebben voor deze rubriek.’ Een HRM- student met een eigen stijl en een outfit waar zorgvuldig over nagedacht lijkt te zijn. Maar wat vind hij eigenlijk zelf van zijn outfit vandaag? “Ik lijk vandaag op een reporter, dat vind ik alleen maar positief hoor. Ik mis alleen nog de klassieke platte pet.”
De kledingstukken van Andy’s outfit doen míj denken aan de parels die je alleen in de volle rekken van een kringloop- of vintagewinkel kan vinden. Dat blijkt te kloppen. “Ik shop bijna al mijn kleding tweedehands.” Wat daarbij zijn grootste motivatie is? “Ik haat fast fashion, om elke reden eigenlijk. Het is corrupt, de kwaliteit is vreselijk slecht. Het is absolute ass.”
De Stijl Van?
Jullie mogen gezien worden! In De Stijl Van nemen we - je raadde het misschien al – de stijl van studenten onder de loep. Wat hebben ze aan en waarom? En wat zegt dat over hen?
Zelfs de camera die om zijn nek hangt heeft een vintage look. Is dit onderdeel van de outfit of hebben we te maken met een fotograaf? “Ik ga deze zomer terug naar mijn familie in Aruba en zij wilden graag zien hoe ik hier leef en studeer. Ik ben nu druk met alles vastleggen, zodat ik ze dat over een paar weken uitgebreid kan laten zien.”
Andy kijkt er naar uit om terug te gaan naar zijn geboorteland, maar vooral zijn familie zit te smachten naar het bezoek van Andy. “Get your ass over here’, zeggen ze nu elke keer.”
Zijn kledingvondsten komen niet alleen uit kringloopwinkels of vintage boetiekjes, zelfs de vuilnisbak blijkt een goede plek te zijn om je garderobe aan te vullen. “Ik heb een paar laarzen uit de prullenbak gevist. Die waren gewoon nog in een goede staat. Zulke schoenen weggooien is echt zonde.”
Hoewel Andy nu goed lijkt te weten wat hij doet en ook plezier haalt uit bezig zijn met zijn kledingstijl, was dit vroeger wel anders. “Ik voelde mij een lelijk eendje als kind”, vertelt hij. “Ik kroop weg in zwarte hoodies en wilde het liefst zo min mogelijk opvallen.”
Is zijn uitgesproken kledingstijl van nu een tegenreactie op vroeger? “Ik ben de laatste jaren steeds dichter bij mijzelf gekomen. Ik ben geworden wie ik echt ben. Mijn kledingstijl kan ik daardoor veel beter ownen. Ik durf mijzelf nu wel te laten zien.”
De bon
Schoenen, Mango: €40
Broek, Tweedehands: €30
Gilet, Tweedehands winkel in Münster: €3
Blouse, Tommy Hilfiger: €40
Sieraden, gekregen van vrienden: € onbekend
Foto's: Marlene Mahn
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
De stijl van Jikke Veldmaat: “Mijn echte parel is mijn tas van Balenciaga”
Er staat wel drie keer in de week een postbezorger op de stoep bij rechtenstudente Jikke Veldmaat. Altijd met een pakket vol nieuwe kleren. Ze omschrijft het zelf als een koopverslaving, die ze niet van een vreemde heeft gekregen. “Mijn moeder is net zo erg, dus we houden het eigenlijk samen in stand.”
De stijl van Espen Fölkner: “Mijn broertje vindt een shirt van mij net behangpapier”
Pabo-student Espen Fölkner valt met zijn kledingstijl niet direct op tussen de meute, maar blend ook niet volledig in. Met een nette okergeel gestreepte polo, donkere jeans en een witte sneaker is hij ‘netter gekleed dan anderen.’ Vooral zijn klasgenoten weten wel wat dingen over zijn kledingstijl te zeggen. “Ik hou een Excel-bestand bij van de kleren die Espen draagt.”
De stijl van Kilian (21): “Soms ziet hij eruit als een opaatje, ik hou daarvan”
Kilian Nee heeft één motto waar hij zich heilig aan houdt als het om kleding gaat; the looser, the better. Je zult hem nooit in een skinny jeans of nauwsluitende longsleeve zien. “Anders voel ik mij beperkt om te bewegen. Het gaat mij meer om hoe het voelt, dan hoe het eruitziet.”