‘Vermoeiend’, schrijft docent en projectleider duurzaamheid bij Fashion & Textile Technologies Jan Chris Hullegie over (weer) een nieuwe stroming in het duurzaam denken. Hij bepleit in deze ingezonden opinie het bij de Sustainable Development Goals (SDG’s) te houden. Want het doel moet centraal staan: verandering in gang zetten.
De laatste tijd lees ik tijd steeds vaker over een nieuwe stroming binnen het duurzaam denken, de zogenaamde Inner Development Goals (IDG’s), waarbij de focus vooral lijkt te liggen op hoe we als mens ons gedrag, aangestuurd door ons ‘zijn’, moeten veranderen in plaats van alleen te sturen op de wereldwijd omarmde Sustainable Development Goals (SDG’s).
Eerlijk gezegd word ik een beetje moe van het feit dat we nu weer richting de IDG’s moeten, die ook weer een nieuw modelletje hanteren en niet toevallig een opvallend kleurenschema hebben dat wel erg lijkt op precies de… SDG’s. Hadden we eerst de MDG’s, die waren ‘op’, dus hup door naar de SDG’s. Hebben we nu net de SDG’s goed voor het voetlicht, moeten we alweer verder naar de IDG’s.
Ik lees het en snap het allemaal, maar het voelt wéér als vernieuwing om de vernieuwing, waarbij we vergeten dat het gros van de mensen überhaupt nog niet weet wat de SDG’s precies inhouden.
Verwarring
IDG’s: ze klinken prachtig en wie kan er tegen zijn, maar wat mij betreft leidt een nieuw concept slechts tot verwarring. Het helpt niet om duurzaamheid internationaal onder de aandacht te brengen en houden van nieuwe generaties.
Want laten we vooral die nieuwe generatie faciliteren de juiste keuzes te maken en ruimte te geven om het anders te doen dan wij hebben gedaan. Het voortschrijdend inzicht van de opeenvolgende generaties is in die zin leidend om nieuwe generaties te inspireren tot moedige burgers!
Terugkijkend op mijn eigen tijd in de industrie kan ik zeggen dat ik niet perse moedig hoefde te zijn, er was simpelweg geen aandacht voor duurzaamheid, laat staan de SDG’s. Het ging vooral om productiecapaciteit, kwaliteit, lage kosten en levertijden. In mijn huidige rol als docent merk ik dat de tijden veranderd zijn en dat we van de nieuwe generatie studenten steeds meer vragen om moedige keuzes te maken omdat we in transitie zijn. Het oude model is niet langer houdbaar, maar het nieuwe model is er nog niet.
Ondersteunen
Vanuit mijn rol als projectleider duurzaamheid voor Fashion & Textile Technologies probeer ik samen met mijn collega’s het onderwerp duurzaamheid daarom zo integraal mogelijk in het onderwijsprogramma aan te brengen. Dat resulteerde in 2021 tot een certificering ‘Duurzaam Hoger Onderwijs’ onder de paraplu van de SDG’s. Het gaat mij hierbij niet zozeer om de SDG’s, die zijn slechts een middel, maar dat we als opleiding een belangrijke verantwoordelijkheid hebben om de nieuwe generatie professionals te ondersteunen in hun zoektocht en streven naar een duurzamere kledingindustrie.
Gelukkig zie ik veel inspirerende jonge mensen om mij heen die het verschil willen maken en deel uitmaken van het benodigde veranderingsproces. MDG’s, SDG’s of IDG’: het gaat er toch vooral om dat ze een middel zijn om verandering in gang te zetten. En ja, die verandering is – ik weet het – superurgent. Dus laten we het alsjeblieft simpel houden.
(Sorry ben een beetje xDG moe merk ik…)
Een mening?
Het gesprek faciliteren is een belangrijk doel van SaxNow. Door een opinie in te sturen (via [email protected]) lever je een bijdrage aan het publieke debat op Saxion. Wij nodigen lezers nadrukkelijk uit bij te dragen aan de discussie, te reageren op eerdere opiniestukken of om een nieuw onderwerp op de agenda te zetten. Daarbij gelden enkele gedragsregels.
Gerelateerde artikelen
Netwerk ‘Werken met een beperking’; “Betrek ons meer bij ontwikkelingen en besluiten”
Als het gaat om inclusie van medewerkers met een beperking kan er op Saxion best wat beter. Die indruk blijft hangen na een medewerkersbijeenkomst voor collega’s met een beperking, waar SaxNow op uitnodiging mocht meekijken. Volgens deze medewerkers wordt vaak pas aan hen gedacht als ze zelf aan de bel trekken. “Op een gegeven moment hoop je dat het andersom wordt.”
Student werktuigbouwkunde verliest zaak rond onvoldoende voor afstuderen: ‘geen twijfels over onafhankelijkheid of deskundigheid’
Al langer dan een jaar is er gedoe rond het afstuderen van een hoogbegaafde student werktuigbouwkunde. Nu oordeelt het College van Beroep voor de Examens (Cobex) dat de examencommissie van LED zorgvuldig handelde bij zijn beoordeling. De onvoldoende die de student kreeg blijft daarom staan. Volgens het Cobex is er bovendien geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de deskundigheid of onafhankelijkheid van zijn begeleider.
Bekentenis en Turnitin-rapport funest voor studente in fraudezaak, examencommissie handelde niet onredelijk
Volgens het College van Beroep voor de Examens (Cobex) is bewezen dat een studente fraudeerde bij haar verslag van de minor Prestatiepsychologie. De sanctie die ze daarvoor kreeg van de examencommissie van de AMA blijft daarom staan. Een bekentenis van de studente speelt een belangrijke rol bij dat oordeel.