Vorige week zag ik een beleidsstuk voor een niet nader te noemen gemeente in Twente dat als hoofdstuk 7 het kopje ‘efficiënte en effectieve organisatie’ had. Nu kom ik deze woorden wel vaker tegen, in die volgorde (3,5 miljoen hits op Google) maar blijkbaar komt andersom - effectief en efficiënt - nog vaker voor (4 miljoen hits).
Overigens komt de Engelse vorm efficiency dan ook weer regelmatig voor, terwijl effectiviteit vaak onvertaald blijft. Dit was dan toch denk ik de druppel die de emmer effectief deed overlopen, want ineens vroeg de Neerlandicus in mij zich af wat die woorden nu precies overal doen, wat ze betekenen (bestaat er een werkelijkheid waarin de ene variabele wel is en de ander niet, en andersom, of zijn ze voorwaarden van elkaar) en of dat niet enorm normatief is.
Ik vind het altijd bijvoorbeeld erg effectief (of efficiënt?) om de hele week allemaal rommel in mijn huis te laten slingeren om dat vervolgens één keer per week op te ruimen, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat vindt.
Op de opleiding was het WNT (Woordenboek der Nederlandse Taal, een soort VanDale voor nerds) hét naslagwerk. Een kleine zoekopdracht hierin leert mij dat het woord effectief al voor het eerst in 1659 werd gebruikt, maar dan in de betekenis van effectievelijk ‘”Voor ende aleer … dat de vrede daerop effectivelijck tot besluyt gebracht sal sijn”. Het woord betekent dan eigenlijk zoveel als daadwerkelijk efficiënt, als leenwoord uit het Latijn is zo mogelijk nog ouder, met eerste vermelding al in 1290. De meest gebruikte betekenis hiervan is werkend of werkzaam. Vooral die laatste kan dan ook betrekking hebben op organisaties, handelingen of middelen, terwijl de eerste vooral als bijwoord gebruikt werd.
Managementkringen
Tegenwoordig lijkt het woord vooral in managementkringen hip te zijn. Effectief gaat dan over het bereiken van doelen en efficiënt meer op de manier waarop dat gebeurt. Even een doordenkertje in één zin: ‘Ook met niet-efficiënt werken kun je effectief zijn, maar je bent dan wel meer tijd en energie kwijt’. Er bestaan vele sites die het verschil tussen beide uitleggen, overigens met allemaal namen als rendement.nl, jobbird, managementboek of leventje.nl (echt waar, dit verzin ik niet).
Ook op mijnsaxion.nl gaat het over efficiënt werken, en er bestaat zelfs zoiets als effectief onderwijs. Heel mooi natuurlijk, maar ik vraag me vooral af: Wie bepaalt wat doelmatig is en wat is dan de beste weg ernaartoe? Het gevaar van vaagtaal is dat het tegelijkertijd alles en niets zegt, en leeg is zonder betekenis. Oftewel, als je altijd maar bezig bent met iets efficiënter maken, verlies je uiteindelijk de reden uit het oog waarom je het in eerste instantie deed.
De Britse BBC-serie Yes minister laat zien dat het meest efficiënte ziekenhuis geen patiënten heeft. Zo heeft de meest efficiënte hogeschool vast geen studenten, en de niet nader genoemde Twentse gemeente geen inwoners. Effectief.
Gerelateerde artikelen
Zomervakantie!
SaxNow houdt de komende weken zomervakantie. We zien jullie weer tijdens de INTRO, van 26 tot en met 28 augustus. Dan zijn we terug met verse verhalen, fijne video, achtergrond en interviews. Tot dan!
Netwerk ‘Werken met een beperking’; “Betrek ons meer bij ontwikkelingen en besluiten”
Als het gaat om inclusie van medewerkers met een beperking kan er op Saxion best wat beter. Die indruk blijft hangen na een medewerkersbijeenkomst voor collega’s met een beperking, waar SaxNow op uitnodiging mocht meekijken. Volgens deze medewerkers wordt vaak pas aan hen gedacht als ze zelf aan de bel trekken. “Op een gegeven moment hoop je dat het andersom wordt.”
Student werktuigbouwkunde verliest zaak rond onvoldoende voor afstuderen: ‘geen twijfels over onafhankelijkheid of deskundigheid’
Al langer dan een jaar is er gedoe rond het afstuderen van een hoogbegaafde student werktuigbouwkunde. Nu oordeelt het College van Beroep voor de Examens (Cobex) dat de examencommissie van LED zorgvuldig handelde bij zijn beoordeling. De onvoldoende die de student kreeg blijft daarom staan. Volgens het Cobex is er bovendien geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de deskundigheid of onafhankelijkheid van zijn begeleider.