“Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw. Dus hup, aan de Weizen dan maar - en wel heel gauw”. Dat was het motto van Huize LP toen de eerste warme zonnestralen van het jaar een einde maakten aan de sombere winterperiode. Zo gezegd, zo gedaan! We maakten de ranzige tuinstoelen schoon en ploften in onze tuin neer. Met een lekkere koude Weizen.
Ieder jaar vergeet ik weer dat ook ik een slachtoffer ben van de winterdepressie. De koude, grauwe — maar vooral donkere — dagen nodigen niet uit om lekker naar buiten te gaan. En als buitenmens lijd ik daar toch meer onder dan ik denk. Want zodra die eerste lentezon voorzichtig schijnt, borrelen de plannen weer voorzichtig in mijn hoofd op. Picknicken, terrassen, festivals, barbecuen, wandelen.
Zin in de zomer man
Gelukkig (als je het zo mag noemen) ben ik niet de enige die gebukt ging onder de winterdepressie. Zo ook mijn lieftallige huisgenoten. Wanneer de weervoorspellingen aangeven dat het de komende week boven de 15 graden wordt mét een zonnetje, wordt het bier alvast koud gezet en staat ‘Zin In De Zomer Man’ van Bizzey, Kraantje Pappie en Rolf Sanchez op de speaker.
Het enige probleempje was dat niet alleen de homies van LP leden onder de winter, maar ook zeker onze tuin. En dan met name onze prachtige tuinset: verrotte pallets die een tuinbank moesten voorstellen en plastic tuinstoelen waarvan het oorspronkelijke wit niet meer zichtbaar was door al het vuil.
Dus zat er maar één ding op: redden wat er te redden viel. Met heel wat schrob- en boenwerk kregen we het uiteindelijk voor elkaar om vijf van de zes stoelen weer (bijna) wit te krijgen. Maar dat betekende nog steeds dat één van ons niet kon zitten. Gelukkig zijn we erg creatief: we hebben onze woonkamerbank van binnen naar buiten gesleurd.
Zonnebril in de schaduw
Ein-de-lijk konden we genieten van het zonnetje. Of nou ja… Waar was die zon gebleven? Door al het schoonmaken, was de middag alweer ten einde en zo ook de zonuren. Dus daar zaten we dan, in de schaduw, met onze zonnebril op en ijskoud bier in de hand. Met een zucht hebben we onze bank maar weer naar binnen verhuisd en zijn we daar gaan ‘terrassen’.
Maar eerlijk is eerlijk: ons lentegevoel was alweer weggeëbd.
Gelukkig zitten we pas aan het begin van de lente en hebben we de goede hoop dat het een seizoen met prachtige dagen wordt. Dus het terrassen in de tuin? Dat komt zeker nog een keertje goed.
Gerelateerde artikelen
Evi’s dateleed (11): Kats verliefd
Deze is voor alle twijfelaars, dromers, onzekere types en overdenkers. Voor de mensen die als ze alleen in bed liggen pas weten wat ze die middag in dat ene gesprek éigenlijk hadden moeten zeggen. Voor de mensen die het allemaal voor elkaar lijken te hebben, maar die stiekem ook niet weten wat ze aan het doen zijn. Deze is voor jou. Deze is voor mij. Deze is voor Djay.
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips.
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.