“Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw. Dus hup, aan de Weizen dan maar - en wel heel gauw”. Dat was het motto van Huize LP toen de eerste warme zonnestralen van het jaar een einde maakten aan de sombere winterperiode. Zo gezegd, zo gedaan! We maakten de ranzige tuinstoelen schoon en ploften in onze tuin neer. Met een lekkere koude Weizen.
Ieder jaar vergeet ik weer dat ook ik een slachtoffer ben van de winterdepressie. De koude, grauwe — maar vooral donkere — dagen nodigen niet uit om lekker naar buiten te gaan. En als buitenmens lijd ik daar toch meer onder dan ik denk. Want zodra die eerste lentezon voorzichtig schijnt, borrelen de plannen weer voorzichtig in mijn hoofd op. Picknicken, terrassen, festivals, barbecuen, wandelen.
Zin in de zomer man
Gelukkig (als je het zo mag noemen) ben ik niet de enige die gebukt ging onder de winterdepressie. Zo ook mijn lieftallige huisgenoten. Wanneer de weervoorspellingen aangeven dat het de komende week boven de 15 graden wordt mét een zonnetje, wordt het bier alvast koud gezet en staat ‘Zin In De Zomer Man’ van Bizzey, Kraantje Pappie en Rolf Sanchez op de speaker.
Het enige probleempje was dat niet alleen de homies van LP leden onder de winter, maar ook zeker onze tuin. En dan met name onze prachtige tuinset: verrotte pallets die een tuinbank moesten voorstellen en plastic tuinstoelen waarvan het oorspronkelijke wit niet meer zichtbaar was door al het vuil.
Dus zat er maar één ding op: redden wat er te redden viel. Met heel wat schrob- en boenwerk kregen we het uiteindelijk voor elkaar om vijf van de zes stoelen weer (bijna) wit te krijgen. Maar dat betekende nog steeds dat één van ons niet kon zitten. Gelukkig zijn we erg creatief: we hebben onze woonkamerbank van binnen naar buiten gesleurd.
Zonnebril in de schaduw
Ein-de-lijk konden we genieten van het zonnetje. Of nou ja… Waar was die zon gebleven? Door al het schoonmaken, was de middag alweer ten einde en zo ook de zonuren. Dus daar zaten we dan, in de schaduw, met onze zonnebril op en ijskoud bier in de hand. Met een zucht hebben we onze bank maar weer naar binnen verhuisd en zijn we daar gaan ‘terrassen’.
Maar eerlijk is eerlijk: ons lentegevoel was alweer weggeëbd.
Gelukkig zitten we pas aan het begin van de lente en hebben we de goede hoop dat het een seizoen met prachtige dagen wordt. Dus het terrassen in de tuin? Dat komt zeker nog een keertje goed.
Gerelateerde artikelen
Column: Tevreden
Mijn lezers trekken op basis van mijn geschreven werk misschien soms wel eens een andere conclusie, maar zelf zou ik me beschrijven als een tevreden mens, zeer tevreden zelfs. Op het leven an sich heb ik weinig aan te merken. Ik ben blij met mijn eigen middelmatigheid.
Xem Vermeij wint Saxion Kunstprijs: “Druk de Turkse nationaliteit van mijn vader niet langer van mij weg”
De Saxion Kunstprijs is dé jaarlijkse prijs van Hogeschool Saxion in Oost-Nederland, bedoeld voor werk van jonge en veelbelovende kunstenaars uit de regio. In Deventer was donderdagmiddag de uitreiking. De Zwolse student Xem Vermeij (24) won de editie van 2026 met zijn fotografie over jongeren met dubbele nationaliteiten. “Ik win, ik kan wel schreeuwen, maar doe het niet.’'
Saxion-studenten winnen landelijk HBO-Rechten Debattoernooi: ‘We dachten dat we vierde waren geworden’
Zes tweedejaars rechtenstudenten van Saxion wonnen vorige week het landelijke HBO-Rechten Debattoernooi in Amsterdam. “Het was superspannend tot het laatste moment, zegt teamcaptain Nathalie Mendes de Léon (23). De winst betekent automatisch dat Saxion volgend jaar het toernooi organiseert.