afval

Stevige duurzaamheidsambities, maar hoe gaat Saxion die halen?

De helft minder restafval, minder papierverbruik en een flinke reductie vlieg- en autokilometers richting 2024. Dat zijn een aantal doelen in de onlangs vastgestelde ‘duurzame ambitie bedrijfsvoering’. Maar hoe gaat Saxion dat doen, vraagt studentredacteur Annabel Essink zich af.

Saxion heeft de duurzaamheidsplannen in vier thema’s opgedeeld, klimaat & energie, circulariteit, mobiliteit en bewust & gezond. Met een aantal plannen is al een begin gemaakt. Zo vraagt Saxion verschillende marktpartijen om plannen te maken voor duurzame verlichting van de gebouwen. Maar hoe zit het met al die andere stevige ambities? Met Wenda Hans, adviseur huisvesting en duurzaamheid, gaan we langs de verschillende thema’s.

Klimaat & Energie

Eind 2024 is de CO2-voetafdruk van de bedrijfsvoering teruggebracht met 35 procent. De voetafdruk van het vastgoed is in 2024 met 20 procent teruggebracht. Verder worden verbetering gedaan in het klimaat adaptief maken Saxion-terreinen met aandacht voor biodiversiteit.

“Klimaat & energie kun je zien als het hoofdthema, alle andere thema’s vallen hier min of meer onder”, zegt Hans. “Bij de bedrijfsvoering kijken we hoe we ons vastgoed verduurzamen, dus vooral naar elektra en de energie. We beginnen met het Ko Wierenga-gebouw in Enschede en De Handelskade in Deventer.”

Want hier liggen volgens Hans de meeste kansen. De andere gebouwen zijn nog redelijk nieuw en die hebben al een goede voetafdruk, geeft ze aan. Saxion gaat de hoofdlocaties verduurzamen door bijvoorbeeld de verlichting te vervangen door ledverlichting. “Dat kost natuurlijk geld, maar zuinige verlichting bespaart ook veel kosten”, aldus Hans. “Daarnaast onderzoeken we bijvoorbeeld hoeveel afval we produceren, kijken we naar het papiergebruik en de mobiliteit. Daar kunnen we winst maken.”

Saxion wil een deel van het terrein vergroenen, zo is de ambitie. “Voor het Ko Wierenga-gebouw ligt er een plan om een klimaatplein te realiseren”, zegt Hans. “Studenten hebben die met behulp van een lectoraat van academie business, building & technology opgesteld. Een ander plan is om stukken gras op de stadscampus in Enschede te vergroenen, dus wat minder maaien en meer bloemen. Dit zijn een paar voorbeelden.”

Circulariteit

Eind 2024 heeft Saxion het restafval teruggebracht met minimaal 50 procent, en het papiergebruik gereduceerd met 25 procent. En voor 2024 zijn er tien stappen gezet op weg naar circulaire bedrijfsvoering. Leveranciers zijn de cruciale partner voor het creëren van een circulaire keten.

Saxion onderzoekt hoe ze het restafval kan halveren. Ervaring wordt opgedaan met het project Less Waste. “Een pilotproject voor alle locaties”, zegt Hans. “Studenten van de hospitality business school keken naar de top drie aan afvalproducten. Deze top drie bestond uit: koffie/thee bekers, het groenafval en de afvalzakken. Ze zagen namelijk dat afvalzakken waar amper afval in zit al geleegd worden. De studenten maakten een mooi plan om hier winst te boeken.”

Het contract met de huidige afvalverwerker loopt af en Hans zegt dat hier een kans ligt. “Bij de procedure naar een nieuwe leverancier maken we duidelijk dat we richting Zero Waste willen. Dat is een belangrijk criterium.”

Mobiliteit

Voor de periode tot en met 2024 gaat Saxion de CO2 uitstoot van mobiliteit terugbrengen met 40 procent terugbrengen, de vliegreizen met 25 procent en het gebruik van eigen auto voor zakelijk verkeer met 30 procent. Al deze reducties gelden ten opzichte van 2018.

De lastigste opgave om mobiliteit te verduurzamen ligt bij de studenten, geeft Hans aan. “Nederlandse hogescholen en universiteiten gaan het gesprek aan met de vervoersbedrijven, en wij sluiten daarbij aan”, zegt Hans. “Daarbij vragen we vervoerders bijvoorbeeld wat zij doen aan verduurzaming. Denk aan de dieselbus vervangen door een elektrische. Hierdoor kunnen de studenten op duurzamere manier naar Saxion komen.’’

Saxion wil het vliegverkeer met een kwart verminderen. “Er wordt vanuit Saxion veel gevlogen, dat zal je verbazen”, zegt Hans. “Congressen, het bezoeken van andere universiteiten op de wereld en studenten die vliegen voor stages en afstudeerplekken. Maar de trend is al dat we binnen Europa vaker de trein pakken, deze ontwikkeling willen we verder doorzetten en stimuleren.”

Hierbij richt Saxion zich in eerste instantie niet op de studenten, maar op de medewerkers. Saxion vindt de vrijheid voor de studenten een groot goed, vertelt Hans. “Als een medewerker vliegt namens Saxion wordt dit vergoed, dus hierover heeft de school meer inspraak. Bij studenten hebben wij daar natuurlijk minder invloed op, maar we kunnen wel proberen duidelijk te maken dat je ook de keuze hebt om met de trein te gaan.”

Bewust en gezond

Saxion gaat duurzaamheid zichtbaar maken en medewerkers en studenten actief betrekken en faciliteren bij duurzame initiatieven. Het doel voor 2024: 10 procent van de studenten en medewerkers is een duurzame ambassadeur van Saxion. Daarnaast wil Saxion in de top 3 staan van hogescholen bij de SustainaBul. 

Om de duurzaamheid die Saxion wil doorvoeren zichtbaar te maken is het Saxion Green Office opgericht. “Dit is de plek waar studenten en medewerkers worden geïnformeerd, geënthousiasmeerd en geactiveerd om een wezenlijke te leveren aan de sustainable development goals. Ook zijn er plannen voor een duurzaamheidsdashboard, zodat je goed kan zien waar we als school eerst stonden en wat de voortgang is. Op elke mogelijke manier proberen we die zichtbaarheid te vergroten. We willen dat medewerkers en studenten duurzaamheid in hun DNA krijgen”, zegt Hans.

Saxion gaat studenten en medewerkers met duurzame initiatieven belonen met de titel ‘duurzame ambassadeur van Saxion’. “Dit is een mooie manier om bijdragen aan duurzaamheid zichtbaar te maken”, aldus Hans.

SustainaBul is een jaarlijkse duurzaamheidsranking van Nederlandse hoger onderwijsinstellingen, uitgevoerd door de Studenten voor Morgen. Zij beoordelen instellingen op drie onderdelen: onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Een mooie graadmeter, vindt Hans. “Je kan wel zeggen als hogeschool dit doen wij allemaal goed, maar als een student dat niet merkt, dan krijg je geen goede ranking. We hebben nu drie keer meegedaan en vorig jaar stonden we in de top 5. We scoren heel goed op onderwijs en onderzoek. Maar in bedrijfsvoering nog niet, daar spelen we met onze Duurzame Ambitie voor de bedrijfsvoering nu meer op in.”

 

Annabel Essink

Annabel Essink

Gerelateerde artikelen

saxion.jpg

Hoe een anonieme mail ervoor zorgde dat SaxNow zeven maanden klem zat tussen feit en fictie

Hier had bijna een verhaal gestaan over grensoverschrijdend gedrag binnen Saxion. Een verhaal waar SaxNow met tussenpauzes meer dan een half jaar aan werkte. Maar dat verhaal volgt hier niet. Wat wel volgt: een verhaal over het aannemen van verschillende identiteiten, van studenten en van collega’s. Over een geraffineerd web van feit en fictie, waarvoor geen middel geschuwd werd, van videocall tot prepaidkaart. En een bekentenis. Die volgt ook.

laadpaal enschede

Betalen voor laden elektrische auto’s; “Thuis laden voordeliger”

Voor het laden van elektrische auto’s op Saxion zul je vanaf maandag 13 mei in de buidel tasten. Dan is laden niet langer gratis, maar betaal je 39 eurocent per kWH. Er wordt niet met een starttarief gewerkt, staat op intranet. Daarmee wordt het onaantrekkelijker om de auto vol te laden op Saxion, want volgens het bericht zal het in veel gevallen voordeliger zijn om thuis te laden.

Vrouwe Justitia|Bachelor HBO-Rechten Saxion

Voor toetsdiefstal veroordeelde student behoudt tóch zijn propedeuse, Cobex vernietigt besluit examencommissie AMM

Student M.B, die vorig jaar werd veroordeeld voor het verkopen van toetsvragen van Saxion, behoudt toch zijn propedeuse. Ook worden de resultaten van kennistoetsen die hij voor de vastgestelde periode van de toetsdiefstal aflegde, niet ongeldig verklaard. Volgens het College van Beroep voor de Examens (Cobex) heeft de examencommissie van zijn academie AMM te weinig bewijs geleverd voor de conclusie dat de student al vanaf 2017 de beschikking had over gestolen toetsen.