ABP, het pensioenfonds voor overheid en onderwijs, investeert in de fossiele industrie. Dat geeft geen pas, vinden Saxionners Ruud Steltenpool (informatie-analyticus) en Ronald Visser (docent/onderzoeker archeologie). “Als organisatie zetten we volop in op de energietransitie. Daar past investeren in vervuilende industrie niet in.”
Zowel Steltenpool als Visser tekenden de petitie ABPfossielvrij en twitterden daarover. De petitie stelt dat ABP 17,4 miljard investeert in olie, kolen en gas. “Terwijl onze grootste uitdaging het klimaat is”, zegt Steltenpool. “Dat ons pensioenfonds die klimaatvervuiling in de hand werkt, valt niet te billijken.”
Steltenpool werkt, zo zegt hij, in de publieke sector omdat hij betrokken is bij de maatschappij. “Ik zit in het onderwijs omdat ik de wereld een stukje beter wil maken. Ging ik voor het geld, dan zat ik in het bedrijfsleven. Juist daarom is het zuur dat het geld dat ik reserveer voor de toekomst naar vervuilende technologie uit het verleden gaat.”
Sustainable Development Goals
Visser heeft dezelfde mening. “Als Saxion ondersteunen we de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. We praten al sinds de club van Rome in de eind jaren ’60 van de vorige eeuw over vervuiling en de toekomst van de planeet. Dat gaat mij aan het hart. Het past bij de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ABP dat ons geld geïnvesteerd wordt in de toekomst.’
Als ABP haar investeringen verschuift naar duurzame energie, zouden deze Saxionners dan een hogere premie willen betalen? Volmondig ja, zegt Steltenpool. “Als we op deze voet doorgaan is er nauwelijks meer een planeet richting mijn pensioen. Wat heb ik aan een bak geld als er geen wereld meer is? Maar investeren in duurzame energie is helemaal niet duurder. Geld in groen rendeert doorgaans beter dan geld in fossiel.”
Volgens Visser moet er nodig een herijking komen bij zijn pensioenfonds. “Nu gaat het over duurzaamheid, zes jaar geleden was er ophef omdat ABP investeert in kernwapens”, zegt hij. “Het is hoog tijd dat wij in de publieke sector zeggen: het is genoeg geweest. We willen dat ons geld gebruikt wordt om de planeet beter te maken, niet slechter.”
"Wat heb ik aan een bak geld als er geen wereld meer is?"
Gerelateerde artikelen
Medewerkers organiseren bijeenkomsten om te praten over alle ‘shit’ in de wereld
Een groep medewerkers van de beweging Samen in Stilte houdt op 30 juni bijeenkomsten in Enschede en Deventer om in gesprek te gaan over hoe je omgaat met alle ellende in de wereld. “In plaats van een debat willen we een dialoog waarin je je standpunten kunt uitwisselen”, zegt Marleen van Grunsven, een van de initiatiefnemers.
Onderzoek naar beleving reorganisatie: medewerkers redelijk positief over hoe ze hun werk kunnen doen, minder over betrokkenheid
Medewerkers van Saxion vinden dat ze hun werk behoorlijk kunnen blijven doen tijdens de (geplande) reorganisatie. Minder enthousiast zijn ze over hoe ze betrokken zijn bij de herinrichting. Die conclusies kun je trekken uit een vragenlijst naar de beleving van de herinrichting, die in totaal door zo’n 1700 medewerkers is ingevuld.
In het hok bij studievereniging IDent: "Er hebben wel eens halve varkenskoppen in de koelkast gelegen"
Bij de opleiding Forensisch onderzoek kom je varkenskoppen tegen in de koelkast, worden er biggetjes begraven in Apeldoorn en testen ze vingerafdrukken op lijken. In het hok van vereniging IDent liggen spelletjes, hangt een verdwaalde Ken die zijn lieftallige Barbie kwijt is en kan je foto’s van oud-leden in lingerie spotten. “We gaan met de vereniging elk jaar naar een snijzaal.”