Docenten en studenten van de opleiding CMGT werkten meer dan een jaar samen aan een bijzonder project. Tijdens Enschede Lights Up gebruiken ze het Edith Stein-gebouw vier avonden lang als canvas voor een interactieve voorstelling waarin bezoekers zelf een sprookjesachtige onderwaterwereld tot leven laten komen. Voor studente Jessica Lehl een superspannende ervaring, en niet alleen omdat het haar ontwerpen zijn die straks reusachtig te zien zijn.
Superspannend? Dat is nog zacht uitgedrukt, blijkt eenmaal in gesprek met de bescheiden vierdejaars studente Creative Media and Game Technologies (CMGT). Doodeng vond ze het zelfs in eerste instantie. En niet eens omdat haar werk straks reusachtig geprojecteerd wordt en iedereen er iets van kan én gaat vinden. “Ik vond het eerst vooral heel eng om met docenten samen te werken. Heel intimiderend. Gaandeweg kwam ik erachter dat onze docenten ook gewoon mensen zijn. Nu heb ik er vooral superveel zin in.”
Dat is niet voor niks: de CMGT-studenten en docenten hebben het grote publiek straks ook echt iets gaafs te bieden, bleek gisteren tijdens de generale repetitie voor Fishy Fish McFish, zoals de interactieve lichtshow officieel heet. Een werktitel die uit baldadigheid ontstond, maar zo lekker bekte dat het uiteindelijk de echte naam is geworden. Een gecrashte laptop leverde nog even stress op, de resolutie was nog niet helemaal goed, en er was nog veel te veel lichtvervuiling, maar toch: wat er te zien was, oogde veelbelovend.

Beeld van de generale repetitie voor Fishy Fish McFish. Straks belooft het een nog veelbelovender plaatje te worden, met de luiken van het Edith Stein-dicht, een andere resolutie, en veel minder omgevingslicht. Foto's: Cees Elzenga/hetoog.nl
Sprookjesachtig
Via een app en QR-code kunnen de bezoekers van Enschede Lights Up straks hun eigen vissen fabriceren, die dan meer dan levensgroot op het Edith Stein-gebouw gaan zwemmen, midden in een bijzondere onderwaterwereld. En hoewel er ook een grote walvis rondzwemt, die al die vissen genadeloos opslokt alsof het niets is, is het geheel van licht en geluid vooral heel sprookjesachtig.
Lehl tekende met medestudent Sebastian Surwehme voor het ontwerp, en de onderwaterwereld was daarbij een feestje, zegt ze. “Dat is zo’n schitterende wereld, daar kun je zo’n beetje alles mee. We wilden het wel een familie-ervaring maken, dus het moest wel een beetje lieflijk blijven.” De associatie met Finding Nemo is dan ook nooit ver weg.
Hiërarchie loslaten
Het project begon als initiatief van docent Ruben Hulzebosch, die er ook zijn masterscriptie over schreef. Daarbij was de belangrijkste onderzoeksvraag of docenten zich vakinhoudelijk professioneel kunnen ontwikkelen door samen te werken met studenten en het werkveld. Daarbij ging het hem vooral om het vakinhoudelijke, dus niet om de didactische kant, die vaak centraal staat bij dit soort onderzoek.
De conclusie is dat zo’n opzet heel goed werkt – mits het goed gefaciliteerd wordt door in dit geval Saxion, zegt Hulzebosch. Hij noemt het superleuk om op deze manier met studenten samen te werken. “Ik had de indruk dat het voor docenten makkelijker was om die hiërarchie los te laten, dan voor studenten. Maar uiteindelijk gaat dat ook heel gemoedelijk informeel, en dan merken ze ook dat je niet alleen een broodje voor jezelf haalt, maar ook hen iets aanbiedt.”
Iedereen docent
Ook een interessante conclusie die Hulzebosch eruit haalde: “Op een gegeven moment was het gevoel: goh, iedereen is nu weer student, ook de docenten.” Maar dat klopte niet, ontdekten ze. “Uiteindelijk was iedereen docent.” Dat was ook het leuke. “Iedereen leert van elkaar. Dus studenten zijn op een gegeven moment ook docent, en voelen zich ook zo.”
Dat geldt ook voor Jessica Lehl. "Ik moest leren om mezelf op hetzelfde niveau te plaatsen."
In die gelijkwaardige samenwerking zat volgens Hulzebosch ook de kracht van de samenwerking. Die viel in ieder geval ook in de praktijk in de smaak, blijkt ook uit het commentaar van docent Yvens Serpa, die het codeerwerk voor de show deed. “Eigenlijk zouden we dit veel vaker moeten doen.”

Docent Yvens Serpa: "Eigenlijk zouden we dit veel vaker moeten doen. Foto's: Cees Elzenga
Enschede Lights Up?
Enschede Lights Up is een 2 kilometer lange lichtroute door de binnenstad van Enschede langs bijzondere lichtprojecties. Van donderdag 15 tot en met zondag 18 december tussen 17.00 en 22.00u staat de Enschedese binnenstad letterlijk in de spotlights. De route begint bij Tourist Info aan de Langestraat in Enschede. Daar kun je ook een kaart met de route krijgen. Er zijn geen kosten aan verbonden.
Gerelateerde artikelen
Vergoeding medezeggenschap blijft voorlopig wat het is: CMR wil geen verhoging zonder dat daarin de opleidingscommissies zijn meegenomen
De Centrale Medezeggenschap stemt definitief niet in met het collegevoorstel om de vergoeding voor studenten in de medezeggenschap te verhogen naar 18,75 euro. Reden is dat de opleidingscommissies niet in het voorstel zijn opgenomen. “Dit ondermijnt hun cruciale rol in de kwaliteitsbewaking van het onderwijs.”
Vragen in Enschedese gemeenteraad over bezuinigingen: “Leegloop zou failliet van onze regio zijn”
In de Enschedese gemeenteraad klonken maandagavond vragen over de bezuinigingen van Saxion. Raadslid Barry Overink noemde het zorgwekkend dat in Enschede de studenteninstroom van de hogeschool terugloopt. Hij vroeg de onderwijswethouder om een diepere analyse. “Leegloop vanuit dit soort posities zou het failliet van onze regio zijn.”
Studente AGZ tegenover examencommissie, nadat ze door een ongeval 3S niet kon afmaken
Volgde de examencommissie van AGZ terecht de regels, of had het een extra uitzondering kunnen of moeten maken voor een studente die vanwege een zware hersenschudding haar Smart Solutions Semester (3S) niet kon afronden? En wat mag je verwachten van een student die met zulke problematiek kampt?