Een plek voor studenten om creatief bezig te zijn, van elkaar te leren of om zich even terug te trekken. De Jan Des Bouvrie Academy draait vanaf begin dit schooljaar proef met Het Atelier. “Dit misten we eerst echt op deze afdeling.”
In het grote lokaal aan het eind van de gang op de Jan des Bouvrie Academy hangt een relaxte sfeer. Groepjes studenten zitten te plakken in werkboeken, er staan tubes met verf op de wasbak en schildersezels voor de raamwand. Aan de andere muur reikt een metalen stellingkast vol met boeken, maquettes en collagematerialen het plafond.
Er was behoefte aan ‘Het Atelier’, zoals de ruimte heet. Oud-studentes en nu onderwijsassistentes Silke Hartholt (24) en Romee Klein Wolterink (26) merkten dit al tijdens hun eigen studie aan de Jan des Bouvrie Academy.
Toen het idee voor Het Atelier ontstond, waren ze direct enthousiast. Het Atelier is vier dagen in de week open, dan zijn ze er te vinden om studenten te begeleiden. Klein Wolterink: “We hebben deze studie zelf ook doorlopen, dus we weten hoe het is. Ook zijn we van hun leeftijd en daarom is het contact met ons net wat laagdrempeliger dan met een docent.”
Proefdraaien
In Het Atelier word proefgedraaid voor het ‘Arts&Crafts-lab’, een idee van de academie voor een ruimte waar uiteindelijk nog veel meer materialen komen, zoals houtskool, allerlei soorten verf en papier, maar ook een lasersnijder en werkbanken. “Eigenlijk alles voor studenten om aangemoedigd te worden om even met de handen bezig te zijn. Het Atelier is er om te kijken of dat waardevol is voor studenten, om daarna dit concept nog verder uit te breiden”, zegt Hartholt.
De aanvraag voor het Arts&Crafts-lab is inmiddels gedaan bij het college van bestuur. Behalve voor het Arts&Crafts-lab is er ook een aanvraag gedaan voor een ‘Immersive Design-lab’. Wat nu het computerlokaal is, wordt dan getransformeerd tot een ruimte waar nieuwe technieken kunnen worden toegepast zoals Virtual- en Augmented Reality.

Laptop af en toe even dicht
Volgens Klein Wolterink is het belangrijk voor studenten om de laptop af en toe dicht te laten. En Het Atelier maakt deze drempel kleiner, zegt ze. “Hoe verder studenten in hun studie komen, hoe moeilijker het wordt om die laptop weg te leggen. Als je een idee hebt is het veel beter om het eerst even op papier te zetten of vormstudies te doen, zo kan je het veel beter visualiseren dan op een scherm.”
Volgens de onderwijsassistentes is het de hele dag een komen en gaan van studenten in Het Atelier. “Die weten deze plek echt te vinden. Soms zitten ze hier de hele dag te werken, maar soms ook even een kwartiertje om wat te overleggen met ons of met elkaar. Ze kunnen hier van elkaar leren”, zegt Klein Wolterink. Hartholt vult aan: “We willen studenten met elkaar verbinden en enthousiast maken voor het vak.”
Ook tweedejaars student Sarah-Maria Geuze (18) weet Het Atelier te vinden. Ze zit samen met klasgenoten te werken aan een project. “We hebben hier de ruimte om rustig te werken. Het is echt een inspirerende plek, dat misten we eerder op de afdeling. Ook is het fijn dat er altijd iemand aanwezig is om mee te sparren.”
Gerelateerde artikelen
Zomervakantie!
SaxNow houdt de komende weken zomervakantie. We zien jullie weer tijdens de INTRO, van 26 tot en met 28 augustus. Dan zijn we terug met verse verhalen, fijne video, achtergrond en interviews. Tot dan!
Netwerk ‘Werken met een beperking’; “Betrek ons meer bij ontwikkelingen en besluiten”
Als het gaat om inclusie van medewerkers met een beperking kan er op Saxion best wat beter. Die indruk blijft hangen na een medewerkersbijeenkomst voor collega’s met een beperking, waar SaxNow op uitnodiging mocht meekijken. Volgens deze medewerkers wordt vaak pas aan hen gedacht als ze zelf aan de bel trekken. “Op een gegeven moment hoop je dat het andersom wordt.”
Student werktuigbouwkunde verliest zaak rond onvoldoende voor afstuderen: ‘geen twijfels over onafhankelijkheid of deskundigheid’
Al langer dan een jaar is er gedoe rond het afstuderen van een hoogbegaafde student werktuigbouwkunde. Nu oordeelt het College van Beroep voor de Examens (Cobex) dat de examencommissie van LED zorgvuldig handelde bij zijn beoordeling. De onvoldoende die de student kreeg blijft daarom staan. Volgens het Cobex is er bovendien geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de deskundigheid of onafhankelijkheid van zijn begeleider.