De vakgroep Levensbeschouwing binnen de Academie Pedagogiek en Onderwijs stopt de samenwerking met de Nederlandse Katholieke Schoolraad, en daarmee het uitgeven van zogenoemde denominatieve diploma’s in Enschede. APO-directeur Suzan Koning: “Studenten geven aan dat ze niet begrijpen waarom die verschillende diploma’s er zijn.”
Het denominatieve programma levensbeschouwing leidde tot een diploma katholiek, protestants christelijk of openbaar onderwijs, naast het Saxion pabo diploma. In de tijd van de verzuiling was zo’n denominatief diploma belangrijk om bij een aantal stichtingen in de regio te mogen werken. Daar is nu geen sprake meer van, constateert de APO na het raadplegen van verschillende schoolbesturen in de regio.
Het uitgeven van het katholieke diploma ging via de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR), waarmee Saxion de samenwerking beëindigd. NKSR-voorzitter Titus Frankemölle noemt het ‘erg jammer’ dat de samenwerking is beëindigd, zegt hij. “We waren hier graag mee doorgegaan, omdat we graag de relatie hebben met de pabo’s en de mensen die hier worden opgeleid.”
Desondanks vindt hij dat Saxion het op een goede manier heeft aangepakt door bij de bestuurders en de studenten te vragen hoe ze erin staan. Frankemölle: “Ze hebben echt gekeken naar wat de beste keuze is en niet zomaar gezegd: we stoppen ermee.”
De aanleiding voor het beëindigen van de samenwerking met de NKSR is volgens APO-directeur Suzan Koning en Caroline Blanken vernieuwing van het curriculum. Blanken: “Eén van de redenen dat wij als vakgroep Levensbeschouwing over dit vraagstuk zijn gaan nadenken, is dat wij zagen dat de inhoud van de drie diploma’s steeds dichter bij elkaar lagen. Veel van dezelfde onderwerpen, competenties en doelen komen terug. Het enige verschil is dat ze aangevlogen werden vanuit een andere traditie.”
Studenten
Niet alleen bestuurders, maar net zo goed studenten werd gevraagd naar hun mening. Blanken: “We hebben gevraagd wat zij nou echt belangrijk vinden, en of daaronder ook de denominatieve diploma’s vallen. We hebben studenten van allerlei verschillende achtergronden, tradities en levensbeschouwingen, maar ook zij zeggen dat ze niet goed begrijpen waarom die verschillende diploma’s er zijn.” De studenten gaven volgens haar aan dat levensbeschouwing vanuit alle tradities belangrijk is, zodat er in de lessen kan worden geoefend met het omgaan van verschillende meningen en visies.
Ook voerde de APO gesprekken met tien bestuurders van scholenstichtingen, met de vraag of de verschillende diploma’s nog wel van deze tijd zijn. Koning: “Eigenlijk gaven (op één na) alle bestuurders aan dat de denominatieve diploma’s helemaal niet zo interessant meer zijn. Er wordt nauwelijks nog gevraagd aan een nieuwe leerkracht wat voor diploma ze hebben en het voegt dus niet veel meer toe.”
Volgens Blanken komt deze beslissing voor beide partijen niet uit de lucht vallen. Blanken: “Dit zijn bewegingen die landelijk voorkomen. Dit vraagstuk speelt ook op andere pabo’s.”
Gerelateerde artikelen
Tentamens en assessments in de hitte: hoe houd je als student je hoofd koel tijdens een toets?
Dat is pech: Nederland krijgt deze week mogelijk de eerste nationale superhittegolf ooit. Uitgerekend tijdens die hitte-explosie zweten de studenten van Saxion op hun tentamens. Is dat eigenlijk wel te doen? Neuroloog en ‘topdokter’ Chris van der Linden geeft studenten (én Saxion) tips. “Ik hoop vooral niet dat studenten nu massaal naar de apotheek rennen, maar bètablokkers kunnen de zweetproductie remmen.”
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.