mud jeans

Groenste spijkerbroek krijgt, met hulp van Saxion, ultieme Nederlandse prijs

Saxion-partner MUD Jeans heeft een grote prijs binnen, niemand minder dan koningin Maxima reikte deze uit. MUD Jeans kreeg ‘De Oscar van het Nederlandse bedrijfsleven’, omdat het als eerste jeansmerk ter wereld een duurzame spijkerbroek uitbrengt. Bij die uitvinding hielp Saxion.

De 'Oscar van het Nederlandse bedrijfsleven' staat bekend als één van de meest prestigieuze ondernemersprijzen van ons land. Hij wordt eens per twee jaar uitgereikt. Deze maand kreeg het jeansmerk de bokaal van editie 2022, achter de schermen bij MUD Jeans werken al jaren Saxion-studenten en onderzoekers mee.

MUD Jeans en Saxion hebben nu bovendien een onderzoek lopen, waarin ze samen de duurzame spijkerbroek nog verder trachten te brengen. Het ultieme doel: de eerste spijkerbroek van de wereld vervaardigen die voor honderd procent bestaat uit gerecyclede stoffen.

Milieuschade

Het spijkerbroeken-label en de school willen zo - via uitvindingen en een nieuw textielconcept - de milieuschade van de jeansmarkt wereldwijd laten afnemen.

Het maken van een spijkerbroek kost namelijk gigantisch veel water. Circa 10.000 liter water per broek. Ter vergelijking: met één broek wordt evenveel water verspild, als een mens in een half jaar verbruikt met douchen. Per jaar worden er in Nederland wel 45 miljoen spijkerbroeken verkocht, wereldwijd zijn dat er twee miljard. Daar zijn dus miljarden en miljarden liters water mee gemoeid; en water wordt juist steeds spaarzamer. Jeans dragen zodoende bij aan waterschaarste.

Daar komt nog eens bij dat slechts één procent van al het katoen, waar spijkerbroeken van worden gemaakt, gerecycled is. Bijna altijd wordt er dus nieuw katoen gebruikt voor al die nieuwe broeken. Ook dat is slecht voor het milieu en de aarde. De productie van nieuw katoen vereist veel pesticiden en dat veroorzaakt weer veel CO2-uitstoot.

Trots

Bert van Son is oprichter en ceo van MUD Jeans. Hij werkte jarenlang in de kledingindustrie en wilde iets doen aan de milieuschade. Hij dacht aan spijkerbroeken recyclen.

Van Son: "We begonnen daarmee tien jaar geleden, als MUD Jeans zijnde. Saxion had en heeft gewoon veel expertise en nieuwe ideeën in kledingrecycling. Dat is in de kledingindustrie algemeen bekend. Dus was samenwerken logisch. Studenten liepen hier stage. En Saxion deed onderweg die mooie SaXCell-uitvinding, die heel goed voor de jeansrecycling was.''

Vlucht

Saxion-studenten wisten oude katoenvezels, door een duurzaam recycleproces, om te zetten in nieuwe vezels, die ze SaXCell noemden. “Met een zoutoplossing konden zij gedragen oude spijkerbroeken terugbrengen tot pulp.” Een nog niet eerder vertoonde wijze van 'jeans-afbreking'. Het gaf de 'spijkerbroek-recycling' een vlucht.

Van Son: "Dat we nu als MUD Jeans deze prijs krijgen, daar zijn we erg trots op. Fantastisch nieuws voor de duurzame spijkerbroek. Wij proberen in de lastige jeansmarkt, waar het doorgaans zo goedkoop mogelijk moet, alles netjes te doen. Dan werkt naamsbekendheid heel erg mee en dat krijgen we via deze onderscheiding.''

Erkenning

En er is goed nieuws, de radicale vervolgstap van MUD Jeans en Saxion is er. Saxion-onderzoeker JensOelerich: "We wilden de eerste honderd procent gerecyclede denim produceren, dat is recent gelukt.''

Oelerich kan het geheim verklappen. “Het is wat technisch. Maar simpel gezegd: een spijkerbroek heeft lange vezels nodig. Met recycling wisten we tot voor kort alleen korte vezels te maken. Dat ging mechanisch, via vervezelmachines.’’

“Lange vezels misten we en zo was een broek maximaal veertig procent gerecycled. Nu, via chemische recycling, weten we ook lange vezels te maken en kunnen we een honderd procent gerecyclede jeans vervaardigen.''

De chemische recycling-methode is nu nog niet op grote schaal beschikbaar en voorlopig kostbaar. "Het volgende doel is dat proces op te schalen. Zodat een honderd procent gerecyclede broek een betaalbaar product wordt.''

Hoe goedkoop?

Hoe duur is de tot veertig procent gerecyclede MUD Jeans nu eigenlijk? Van Son lacht: "Hoe goedkoop is een betere vraag. Onze duurzame broeken kosten maar 119 euro. Je krijgt zelfs tien euro korting, als je een oude broek inlevert.''  

André Valkeman

André Valkeman

Gerelateerde artikelen

Maerhaba Yishake (42) haalde onlangs haar zwemdiploma’s; “Wil iedereen in het gezin eruit kunnen zwemmen”

Ze groeide op in Ürümqi in het noordwesten van China, de miljoenenstad die volgens Maerhaba Yishake het verst van een zee of oceaan verwijderd. Daar was het helemaal niet gewoon om als kind op zwemles te gaan. Maar hier, in Enschede, is het dat wel. Haar kinderen van 7 en 11 jaar oud haalden al een poos geleden hun diploma’s tot en met C. Gevolgd door 42-jarige moeder, die onlangs haar C diploma behaalde. “Als ik ook maar één iemand kan inspireren om te leren zwemmen, dan ben ik al blij.”

Toetsing van hbo-onderzoek moet geen nattevingerwerk zijn vindt Sarah Coombs; ze promoveerde op onderzoek van hogescholen

Welk nut? Welke kwaliteit? En: welke impact heeft onderzoek van hogescholen eigenlijk? Is dat überhaupt te meten of op een andere wijze zichtbaar te maken? Zoals bijvoorbeeld bij universitair onderzoek gebeurt? Sarah Coombs (45) is onderzoeksadviseur op Saxion en vroeg het zich al langer af: hoe toetsen hbo-onderzoekers of hun onderzoek effect heeft. Ze promoveerde via Saxion en Universiteit Leiden op hoe je de impact van onderzoek aan hogescholen zichtbaar kunt maken.

Van tv-wereld naar filmclub: docent Sjaak Christenhusz deelt zijn passie met studenten

Steeds minder studenten kijken naar films, viel docent en filmfanaat Sjaak Christenhusz op. En dat vindt hij jammer. “Film is zo’n prachtig medium om een verhaal visueel over te brengen.” Gelukkig is er een oplossing: elke maand organiseert hij samen met zijn broer een filmavond voor studenten. “We hopen ze verder te leren kijken dan hun neus lang is.”