Sybe Lankveld

Student Sybe: “Wat is belangrijker, de sociale veiligheid van de student of de e-mailregeltjes?”

In de nasleep van het schandaal rond The Voice zag HRM-student Sybe Lankveld opeens dat er van alles werd georganiseerd op Saxion rond het thema sociale veiligheid. Positief natuurlijk, maar wel totaal in strijd met zijn eigen ervaringen, toen hij als lid van de studentenpool probeerde concreet iets te doen op dit vlak. Dat mislukte, volgens hem door de bureaucratie op Saxion. “En nu lijkt Saxion vooral aan het trendhoppen. Ik wil dan ook de vraag stellen: wat is belangrijker op Saxion, de student of de bureaucratie?”

Lankveld was vorig jaar onderdeel van het team studenten dat de introdagen hielp organiseren. In al het coronageweld leek er in eerste instantie nog sprake te kunnen zijn van een hybride introductie; deels online, deels fysiek.

Een van de plannen was om aandacht te besteden aan seksueel geweld, zegt hij. In een brainstorm kwam volgens hem naar voren dat sommige studenten wel eens een situatie hadden meegemaakt waarbij ze zich slecht voelden. ”Zoals optillen op een ongepaste manier, of aanraken op een ongewenste manier. Dat ging dan om medestudenten, sociaal wat ongemakkelijke jongens misschien.”

Die verhalen waren voor hem genoeg om te zeggen: hier moeten we wel echt wat mee. Dus besloot hij om tijdens de intro de Ben je Oké-campagne op te zetten. Een publiekscampagne van de Rutgers Stichting, met hele concrete regels, vooral ingezet door horeca, festivals en studentenverenigingen. “Saxion zou de eerste school zijn die zich daarbij zou kunnen aansluiten. Daar was iedereen enthousiast over: de Rutgers Stichting, maar ook hier intern reageerde de dienst marketing en communicatie superpositief.”

Sybe Lankveld

HRM-student Sybe Lankveld. Foto: Ronald Hissink

Enthousiasme

Hoewel de introductie uiteindelijk alleen online was, en er dus van een fysieke campagne qua seksuele veiligheid niets terecht kwam, was Lankveld van plan om na de introductie zijn plannen door te zetten. “Het enthousiasme was er nog namelijk.”

Onderdeel van de plannen was onder meer een noodnummer: een 06-nummer, zichtbaar op de gele calamiteitenborden in alle op Saxion. Naar dat nummer zouden studenten en medewerkers kunnen appen als ze zich onveilig voelden. Op die bordjes zou dan bovendien een regel worden toegevoegd over sociale veiligheid.

Daarvoor moest wel zijn contract als medewerker van de studentenpool verlengd worden, en daar ging het volgens hem mis. “Toen kwam ik er achter dat studentenmedewerkers vanwege de privacy geen medewerkersaccount meer krijgen, maar alleen nog een studentenmailadres.” Daar is hij het absoluut niet mee eens. “Ik onderhield alle contacten via de mail via mijn medewerkersaccount, dat was voor mij noodzakelijk.”

Stil 

Hij heeft daarom alleen verlengd onder de strikte voorwaarde dat hij zijn medewerkersaccount dan kon houden, zegt hij. “Dat bleek niet zo te zijn. Dus was ik ook alle mails en contacten kwijt die ik had verstuurd. Maar veel belangrijker vond ik: de belofte is geschonden.”

Sindsdien ligt het project dat hij opzette stil. “Daar is helemaal niks mee gebeurd. Toen ik alle mooie verhalen over sociale veiligheid vervolgens zag, begon het bij mij te koken. Ik vind dat dit enorm wringt; dat je zegt studentenwelzijn heel belangrijk te vinden, maar dat hierbij blijkbaar privacy of e-mailveiligheid de voorkeur krijgt. Dan denk ik: wat is nou belangrijker, studentenwelzijn of de bureaucratie?”

Het is iets wat hij vaker terugziet op Saxion, zegt hij. Hij heeft er geen moeite mee om zijn frustratie openbaar uit te spreken, ook als dat misschien negatieve reacties oplevert vanuit Saxion. “Helaas is dat blijkbaar nodig. Ik vind dat geen probleem, zeker niet als ik daar bijna 30.000 mensen mee kan helpen." 

Reactie Saxion: ‘Studentenwelzijn erg belangrijk, op verschillende manieren aandacht.’

Woordvoerder Karin Effing geeft aan contact te hebben gehad met de collega’s van Onderwijs en Student Support (OSS) van waaruit de Centrale Saxion introductie wordt georganiseerd. ‘Zij geven een andere lezing. Er is gekeken is of de samenwerking op basis van nieuwe HRM-richtlijnen voor studentambassadeurs kon worden voortgezet. Dat is helaas niet gelukt. We begrijpen dat dit ervaren kan worden als bureaucratisch. Het is echter onze plicht om het met elkaar netjes te regelen.’

Ze zegt ook: ' Uiteraard vindt Saxion het welzijn van haar studenten erg belangrijk en besteedt daar op verschillende manieren aandacht aan. Zo ook naar aanleiding van de BOOS-uitzending waarbij we aandacht hebben besteed aan de manier waarop Saxion studenten en medewerkers kan ondersteunen bij grensoverschrijdend gedrag.’  

Bas3

Bas Klaassen