We hebben de oorspronkelijke termijn iets opgerekt om samen nog nét wat meer geld op te halen, maar aanstaande dinsdag 12 juli is het echt, echt zover: onze actie Saxion voor Oekraine sluit. Het was een schitterende actiemaand vol mooie initiatieven, maar in dit bijna laatste bericht ook nog een laatste oproep tot actie. We zijn er nog (lang) niet namelijk.
De balans van de actie staat nu op ongeveer 15.000 euro, op de rekening en aan harde toezeggingen. Dat bedrag loopt waarschijnlijk nog iets op, is onze verwachting. Daarmee halen we zoals het er nu voorstaat lang niet ons beoogde bedrag van 160.000 euro, zo eerlijk moeten we zijn. Tegelijkertijd gaat het om een substantieel bedrag, dat we kunnen verdelen onder de Oekraïense studenten.
Belangrijker; toen deze actie begon, hebben we gesteld dat we dit samen met heel Saxion wilden doen. Dat hebben we geweten: het was een prachtige maand, waarin echte gemeenschapszin is getoond. Met verwachte en onverwachte initiatieven, van onder meer 24-uurs-streams, tot spijkerpoepen, een podcast, een kunstwerk van een Belarussische dissident en twee sponsorlopen. Ook het bedrijfsleven liet zich niet onbetuigd. En misschien nog wel belangrijker: de Oekraïense studenten stonden een maand lang vol in de aandacht.
Oproep!
Maar, en daar komt de oproep, de actie is nog niet afgelopen. Tot dinsdag de 12e blijven de lijnen open, en blijven we geld inzamelen. Tot die tijd hebben jullie – als Saxion-gemeenschap – nog de tijd om een bijdrage te leveren, in welke vorm dan ook. Dus een oproep aan studenten, docenten, medewerkers en alumni, maar ook het bedrijfsleven rondom Saxion: als je nog iets wil doen voor deze studenten van Saxion, dan is dit het moment.
Dinsdag sluiten we vanaf 16.30 onze actie af met een bijeenkomst in het Grand Café in Enschede. Veel mensen waarvan we weten dat ze bijdroegen aan de actie zijn persoonlijk uitgenodigd, maar het kan natuurlijk zijn dat we jou vergeten zijn. Als dat zo is; wees welkom. En wil je inbreken om op het laatst nog een geweldige donatie te doen? Dan ben je onze droomgast.
Idee voor het bedrijfsleven: adopteer één student
Saxion, en vooral de studenten, werken natuurlijk samen met prachtige bedrijven in de regio Apeldoorn/Deventer/Enschede. Management-assistent Annemarie Olde Wolbers van Chemiebedrijf KLK Kolb Specialties las over onze actie, en dacht: hier moeten we iets mee! Zij verwelkomen jaarlijks tientalen Saxion-studenten voor stages en afstudeeropdrachten. In een kwartier viel de beslissing om een donatie te doen. Zij betalen voor één student een heel collegejaar ter waarde van 2.209 euro.
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
Inschatting personele consequenties reorganisatie: tussen de 124,8 en 22,8 fte boventallig
Het bestuur heeft gisteren voor het eerst de volledig uitgewerkte plannen voor de reorganisatie met de medezeggenschap gedeeld. Daaruit wordt vooral meer duidelijk over de mogelijke personele consequenties: zo valt te lezen dat de schatting is dat tussen de 124,8 en 22,8 voltijdsbanen boventallig worden.
Alledaags Saxion: Kruipen
Er worden niet genoeg mensen vernederd op Saxion. Misschien een wat beangstigende stelling, maar geeft u me even tijd om het uit te leggen. Ik zie eigenlijk nooit meer iemand kruipen onder de tafelvoetbaltafel. Zou dat vrolijke vernederingsritueel niet meer kunnen in deze tijd?
Saxion-onderzoek zorgt ervoor dat treinmachinisten straks (hopelijk) beter zicht hebben
Onderzoek van Saxion-onderzoeker Bram Ton moet ervoor zorgen dat ProRail de Japanse duizendknoop en reuzenbereklauw beter kan bestrijden. Deze planten groeien soms wel metershoog, waardoor ze het zicht van machinisten belemmeren. Ze verstoren ook de biodiversiteit, zijn moeilijk te bestrijden en brengen schade aan de infrastructuur. “Dit onderzoek had eerder gekund, maar nu is er echt behoefte aan.”