Een deel van de nog kakelverse lichting eerstejaars aan de Pabo ging vanmiddag met demissionair minister Robbert Dijkgraaf van OCW in gesprek. Zoals Mats de Kruijff. “Spannend, maar heel leuk om hem in het echt te zien, al had ik het graag nog over de stagevergoeding gehad.”
Het zal je maar overkomen; je kent nauwelijks de namen van je medeleerlingen, hebt eigenlijk nog geen les gehad, maar mag op de eerste dag van je nieuwe opleiding wel gelijk met de (demissionair) minister in gesprek. Geen geringe opgave, maar de eerstejaars van de Pabo 2023/2024 sloegen zich er vanmiddag dapper en met merkbaar plezier doorheen.
Hoewel niet iedereen van hen Dijkgraaf van te voren kende (‘ik heb hem vast wel eens op tv gezien’), vonden ze het naar eigen zeggen toch heel bijzonder om de minister te ontmoeten, die al voor de derde keer in zijn nog korte regeerperiode op Saxion was. Een van hen was Mats de Kruijff, die met de minister sprak over het gehalte aan jongens op de Pabo. “Beetje spannend, maar wel heel leuk om hem eens in het echt te zien.”
Mats herinnerde zich heel goed dat hij in zijn acht jaar op de basisschool één keer een mannelijke docent had gehad. “Dat was wel heel belangrijk, en een heel leuke tijd. Met de juffen ging het toch vaak meer om tekenen en handvaardigheid. Met de meester deden we vooral wat we met de juf niet deden, zoals voetballen.”
Eerstejaars Pabo-student Mats de Kruijff in gesprek met demissionair minister Robbert Dijkgraaf. Foto's: Tijmen Bartels/Stunning Media.
Ook Belinda Moleman was veelvuldig aan het woord tijdens het gesprek, waarbij het vooral Dijkgraaf was die de studenten bevroeg, en niet andersom. Moleman deed al een opleiding tot onderwijsassistente en volgt die nu op met een studie aan de Pabo. Ze leerde al dat je in een klas overal ogen moet hebben: “Voor je, achter je, en als het kan links en rechts ook.”
Dijkgraaf vroeg haar waar zij voor de klas energie uithaalde. Uit de waardering van leerlingen onder meer, gaf de enthousiaste Moleman aan. “Je wordt blij als de leerlingen blij worden van jou.”
Achteraf noemde ze het heel bijzonder om met de minister te praten. “Echt heel bijzonder. En soms nam ik inderdaad maar het woord, omdat niemand anders het deed. Ik ben iemand van initiatief tonen.”
Eerstejaars Pabo-studente Belinda Moleman in gesprek met minister Robbert Dijkgraaf. Foto's: Tijmen Bartels/Stunning Media
En de minister? Die toonde zich vooral heel geïnteresseerd, naar de redenen van studenten om voor de Pabo te kiezen, naar hoe ze hun studie vakinhoudelijk voor zich zien, maar ook naar studentenwelzijn in zijn algemeen. De publieke setting en geringe tijd zorgden ervoor dat het gesprek daarover niet echt de diepte in ging, al ging het al wel snel over de balans tussen werk en privé, en hoe belangrijk het voor studenten is om naast de studie nog ‘een leven’ te hebben, zoals dat heet.
Dijkgraaf ontkwam er niet aan om ook in te gaan op zijn beleid, en wat zijn speerpunten zijn. Zo gaf hij aan het heel belangrijk te vinden dat het beroep van basisschoolleraar aantrekkelijk blijft. En daarom de salarissen zijn gelijkgesteld met die van het voortgezet onderwijs. Maar ook een leven lang leren voor juist de leraren hoort daar volgens hem bij. “Wat dat betreft hoop ik dat jullie de Pabo nooit gaan verlaten.”
Over beloning gesproken, daar had Mats De Kruijff ook nog iets over willen zeggen, zegt hij achteraf gevraagd naar wat hij nog miste in het gesprek. In de voorbereiding op de middag ging het volgens hem in de groep over wat nog beter kan in het onderwijs. Die vraag kwam nu niet aan bod. “Wij kwamen toen bij de stagevergoeding uit. Dat kan echt veel beter in het onderwijs, om meer studenten voor deze studie te behouden. Dat had nog wel aan bod mogen komen.”
Dijkgraaf graag geziene gast op Saxion
Op zijn eerste echte werkdag na zijn benoeming ging Robbert Dijkgraaf al in gesprek met studenten van Saxion. Online welteverstaan, vanwege het toen nog rondwarende coronaspook. In maart vorig jaar sprak hij op Saxion live onder meer met Oekraïense studenten. Dat leverde student Anas toen een meeloopdag met de minister op.
Nu was hij dus opnieuw op Saxion. Dijkgraaf was te gast bij de opening van het academisch jaar op de UT, maar sloeg daarbij Saxion niet over. Behalve het gesprek met de Pabo-studenten, praatte hij met studenten en medewerkers over de routes naar de regionale arbeidsmarkt.
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”