Met een snelhechter vol uitgeprinte papieren, maar ook met zijn vader, toog een tweedejaars Ruimtelijke Ordening afgelopen woensdag naar de Geschillen Advies Commissie (GAC). Daar ontspon zich een complexe zaak, waarin e-mailadressen, drie ziektes en een nog op te sporen medewerkster van het servicepoint een rol spelen. Inzet van het geschil: de inschrijving van de student, de ontbrekende betaling daarbij, en de gevolgen die dat had voor zijn studiefinanciering.
De student kwam er pas halverwege september, na het begin van zijn studie, achter dat zijn inschrijving niet helemaal in orde was. “Ik kreeg een mail dat mijn Saxion-mailbox werd stopgezet”, vertelde hij zelf over die ontdekking. En: “Ik zag ook dat het collegegeld niet was afgeschreven.”
Wat bleek: zijn inschrijving bij Saxion was wel gelukt, maar de betaling daarvan was niet geregeld. En dat terwijl die op Saxion eigenlijk voor 1 september geregeld moet zijn, anders wordt de inschrijving geannuleerd.
Geschillenadviescommissie (GAC)?
Voor beslissingen waartegen bij Saxion geen beroep open staat, kunnen studenten terecht bij de Geschillenadviescommissie (GAC). Bijvoorbeeld als het gaat om een geschil over inschrijving voor een opleiding of restitutie van collegegeld. De GAC adviseert daarop het College van Bestuur over een te nemen beslissing, waarna het College van Bestuur een besluit neemt. Daartegen kan een student dan eventueel weer in beroep bij de Raad van State.
Dat gebeurde in dit geval: hij werd uitgeschreven, en het lukte hem pas per november opnieuw ingeschreven te worden. Hij moet daarom enkele maanden studiefinanciering terugbetalen, en kreeg een boete voor het gebruik van zijn reisrecht. In totaal een bedrag van 1880 euro. Dat wil hij graag vergoed zien.
Niet scherp
Daarvoor had de student wel mails over de betaling gemist, maar dat kwam volgens hem omdat die binnenkwamen op een mailadres dat hij eigenlijk niet gebruikt. En omdat hij de bevestiging van zijn inschrijving ook op zijn schoolmail – die hij wel gebruikt - kreeg, rook hij geen lont over de betalingen.
Daarbij voerden hij, en zijn vader, aan dat de student deze zomer niet zichzelf was. Hij werd zowel gevloerd door de ziekte van Pfeiffer, een ernstige voedselvergiftiging, en een keelontsteking die leidde tot ziekenhuisopname van bijna een week. “We hebben hem moeten verzorgen”, zei zijn vader.
Had alsnog gekund
De student was dus niet scherp deze zomer, ook niet toen hij in september ontdekte dat hij was uitgeschreven, volgens zijn vader. Toch deed hij er daarna, naar eigen zeggen, zoveel mogelijk aan om zijn eigen fout te herstellen. Dat was mogelijk geweest, bleek tijdens de zaak, want via de directeur kan in de gehele maand september alsnog inschrijving plaatsvinden.
Naar eigen zeggen belde de student niet alleen met school, maar toog hij ook naar de balie van zijn academie, én naar het Servicepoint, in dit geval het aanspreekpunt bij studenten met dit soort problemen. Daar kreeg hij volgens hem slechts een telefoonnummer, terwijl die hem hadden moeten doorverwijzen naar de directeur, die de inschrijving had kunnen regelen.
Telkens voelde de student zich met een kluitje in het riet gestuurd. “Uiteindelijk is het pas opgelost toen een docent van mij behoorlijk boos werd, toen is er vaart achter gezet.” Dat was in oktober, maar in die maand mogen hogescholen vanwege regelgeving geen studenten inschrijven. Dus werd de student in november ingeschreven, met alle gevolgen van dien.
Ruim genoeg tijd
Vertegenwoordigers van de Business Support Organisatie (BSO) van Saxion stelden dat de student ook voor zijn ontdekking ruim voldoende tijd had gehad om zijn inschrijving en de betaling daarvan goed te regelen. Ook werd volgens een van hen tijdens de zaak duidelijk, dat de student wel degelijk in september al wist dat de zaak via de directeur nog te regelen was geweest, via het servicepoint. Dat ontkende de student. “Ik wist het via mijn eigen academie, en kreeg vervolgens de directeur niet te pakken.”
Ook gaven ze aan dat de student de betreffende studiefinanciering, die hij nu moet terugbetalen, wel degelijk ontvangen heeft. “Dat is een bedrag dat hij zelf heeft gebruikt.” Bovendien hoefde de student over twee maanden geen collegegeld te betalen, rekende een van hen voor.
Medewerker vinden
De geschillencommissie hoorde het allemaal aan, en nam na een schorsing het besluit om de zaak aan te houden. Daarbij speelde de medewerkster van het Servicepoint, die de student volgens hem na zijn ontdekking sprak, een hoofdrol.
Tijdens de zaak had de student onbewust al een voorschot genomen daarop door te zeggen dat hij haar, desgevraagd, zo zou kunnen aanwijzen. Dat mag hij gaan doen: hij krijgt twee weken de tijd om haar te vinden, en haar naam door te geven, en precies aan te geven wat zij hem verteld heeft. Daarna wordt ze ‘gehoord’ door de BSO, over de kwestie. Pas als dat gebeurd is, en daarover verslag is gedaan aan de geschillencommissie, doet die uitspraak in de zaak rond de inschrijving.
Gerelateerde artikelen
Hoe een kritische mail leidde tot een mooi gesprek: studentes Lotte en Femke in gesprek over (on)gezond eten
Dit verhaal ontstond uit kritiek. Social Work-studente Femke Gellekink schrok van het beeld dat werd geschetst in een van onze verhalen over eten. Ze vond het stuk zelfs potentieel schadelijk. Daar reageerden we op, maar daar bleef het niet bij: we nodigden haar uit voor een gesprek met Lotte, de student over wie het artikel ging.
Column: Toetsing
Als columnist voel ik me ergens verantwoordelijk voor het welzijn van mijn lezers, hoewel ik daar natuurlijk helemaal niks over te zeggen of controleren heb. Een lezer bepaalt toch zelf hoe deze mijn teksten interpreteert en zo hoort het ook. Er speelt ook eigenbelang. Ik wil liever niet overkomen als een zure vrucht, op al te veel lange tenen trappen, of knuppels in hoenderhokken gooien.
Sporten op school? Een studententeam onderzoekt de mogelijkheden
Een team van drie studenten doet een half jaar onderzoek naar mogelijke verbeteringen om te sporten op Saxion. Onderdeel daarvan is een reeks van drie sportavonden. Maureen Poth, die deel uitmaakt van het team, zou zelf ook graag op Saxion sporten. “Als de mogelijkheid er komt, zou ik er zeker gebruik van maken.”