Je hoeft nog maar dertig studiepunten te halen in het eerste jaar om door te mogen met de opleiding, als je start in studiejaar 2025-2026. Onderwijsminister Robbert Dijkgraaf wil namelijk dat de norm op de helft van de in totaal zestig punten komt te liggen. Saxion hanteert nu een norm van 48 tot 53 punten.
In de plannen van Dijkgraaf mag je door met de opleiding als je in het tweede jaar zestig punten hebt gehaald. Instellingen hebben vrijheid in de lat die ze studenten opleggen met het bindend studieadvies (bsa): ze kunnen er ook voor kiezen om lagere of zelfs geen norm te gebruiken. Maar strenge eisen stellen, kan niet.
Dijkgraaf schrijft aan de Tweede Kamer dat hij vindt dat de huidige bsa, gemiddeld 45 studiepunten, te hoog vindt als basis om vast te stellen of een student geschikt is voor een opleiding. “Het legt te veel druk op de student in het eerste jaar”, schrijft hij. Een norm van dertig studiepunten zorgt volgens hem voor een betere balans tussen welzijn en studievoortgang, maar sluit ook aan op een reeds bestaande norm voor evident onvoldoende studievoortgang: de eis die aan niet-Europese studenten wordt gesteld.
Welzijn
Met de maatregelen wil Dijkgraaf de druk op studenten verlangen en het welzijn verbeteren, schrijft hij. “Ik hoor keer op keer in gesprekken met studenten dat ze veel prestatiedruk ervaren. Ook uit onderzoek blijkt dat het mentaal welzijn van studenten onder druk staat. Het bindend studieadvies zou studenten moeten ondersteunen bij het vinden van een balans tussen hun welzijn en de studievoortgang, maar de nadruk ligt nu op de studievoortgang.”
Want de aanpassing en optimaliseren van het bsa past in de bredere ambitie studentenwelzijn van het kabinet, schrijft hij. “Naast studiebegeleiding is er binnen het mbo en hoger onderwijs steeds meer sprake van aandacht voor het ontwikkelen van een positieve mentale gezondheid. Ook is een cultuuromslag waar te nemen waarin instellingen zich meer richten op preventie in plaats van louter ondersteuning wanneer een student (mentale) problemen ervaart.”
‘Slecht plan’
De verenigde universiteiten noemen het verlagen van de bsa ‘een slecht plan’, de Vereniging Hogescholen spreekt zich niet uit. Pieter Duisenberg, voorzitter van de Universiteiten van Nederland: “Het bsa zorgt ervoor dat studenten met voldoende voorkennis doorstromen in hun studie. Met dit plan zullen veel studenten alsnog uitvallen, maar pas na hun tweede jaar. Dat is vervelender voor studenten en zorgt voor nog meer druk op docenten en studiebegeleiders.” Hij wijst ook op de hogere werkdruk bij medewerkers.
Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen zegt: “Het hbo kent een grote variëteit aan instellingen en opleidingen, allemaal met hun eigen identiteit en visie op hun beroepsopleidingen. De minister verbindt het bsa nu weliswaar aan een maximum, maar binnen de speelruimte die de minister biedt, kunnen instellingen zelf hun keuzes blijven maken.” Hij geeft aan dat studentbegeleiding nog verder verbeterd wordt om de ‘juiste studenten op de juiste plek’ te krijgen.
Gerelateerde artikelen
Student Thomas begint petitie om Epy Drost niet te verkopen; “Er is sfeer, karakter en sociale interactie”
De mogelijke verkoop van het Epy Drost-gebouw heeft ‘grote onrust’ gebracht bij de academie Creatieve Technologie. Creative Business-student Thomas Pluim is met studenten, oud-studenten en docenten een petitie gestart om het gebouw te behouden.
Column: Assessments
De laatste weken voor de zomervakantie betekenen voor de meeste docenten dat het seizoen van schriftelijk werk nakijken en assessments afnemen begint. Ik heb het idee dat de combinatie van beiden zo langzaam de norm begint te worden in ons onderwijs. Je toetst schriftelijk of de theorie wel goed in de praktijk is uitgevoerd, en vervolgens mondeling of die uitvoering wel door de student zelf heeft plaatsgevonden, en niet door AI.
Heerst de oranjekoorts op Saxion? “Geloof mij maar, Nederland wordt wereldkampioen”
Hoever slaat de oranjethermometer op Saxion uit? Centraal lijkt het erop dat het WK wel voor de deur stond, maar er niet werd opengedaan. Toch nemen genoeg Saxionners het heft in eigen hand. Ze scoren met shirts, vlaggetjes, hoedjes, én met een verkeerd gespelde achternaam van een legendarische speler. “We moeten het zelf gezellig maken.”