De Saxion-gebouwen zijn nu allemaal heel verschillend qua inrichting. Dat moet anders, is het idee achter nieuwe de huisstijl van Saxion, zegt directeur Jan Tromp van de Facilitaire Service Organisatie (FSO). “Straks is het de bedoeling dat waar je ook binnen wandelt, je direct begrijpt waar je bent: op Saxion.”
Het staat zwart op wit in de plannen voor een nieuwe huisstijl van de Saxion-gebouwen: die gebouwen zijn nu allemaal verschillend qua architectuur, look en feel. Daardoor zijn ‘we’ niet herkenbaar als één Saxion en is de beleving die bezoekers hebben per gebouw heel anders. Dat betekent ook wat voor de binding van studenten en medewerkers met de hogeschool, een onderwerp dat dankzij de CMR toch al de aandacht heeft.
Om in ieder geval die binding te bevorderen tussen de gebouwen, is er nu een nieuwe huisstijl van de Saxion-gebouwen, die gebruikt wordt bij toekomstige verbouwingen. Of een Stijl van het Huis, zoals Saxion het zelf noemt. De gebouwen moeten daarmee meer een eenheid worden. En echt een plek worden om te verblijven, meer dan ze nu zijn, zegt FSO-directeur Tromp. “Hier komen een aantal dingen bij elkaar. We willen in ieder geval zorgen voor meer herkenbaarheid en levendigheid in de gebouwen.”
Volgens Tromp is de nieuwe huisstijl grotendeels binnenshuis ontwikkeld: een samenwerking tussen DMC, FSO en de academie IDS. Daarbij is gebruikt gemaakt van de gedachtegang van een heuse filosoof, zo valt te lezen, de Franse socioloog Bruno Latour. Die maakt geen directe scheiding tussen natuur en technologie. ‘Technologie gaat over ecosystemen, we maken niet alleen technologie, technologie maakt ons ook’, zo stelt Latour.
De Opzet
Hoe zit die nieuwe huisstijl qua inrichting nou eigenlijk in elkaar?
De nieuwe huisstijl van de Saxion-gebouwen bestaat uit drie lagen. Daarboven staan de uitgangspunten qua materiaal: ‘echte materialen’, geclusterd groen, duurzaam meubilair, Saxion-kleurgebruik en Saxion-typografie.
Laag 1: De indeling, meubelkeuze, opstelling, looproutes en opbouw van een ruimte
Laag 2: De invulling van de wanden van een ruimte. Daaronder vallen vier richtingen:
- Where it’s made of: waarbij de wand bijvoorbeeld laat zien waar het meubilair van is gemaakt, deels met een infographic, deels door het materiaal zoals hout, pet-flessen of koffie-bekers echt te gebruiken
- Sharing is caring: Het delen en hergebruik van voorwerpen, diensten en materialen staat centraal in deze richting. ‘We stimuleren de gebruiker na te denken over de mogelijkheden hiervan’.
- Tekst: Een grafische richting die het merk laat zien door tekst. Grote woorden of zinnen kunnen op de wanden geplaatst worden
- Product: Daarin wordt letterlijk en figuurlijk gepresenteerd wat gedaan wordt binnen Saxion. Academies krijgen de mogelijkheid hun producten te tonen en daarmee medestudenten te inspireren.
Kauwgumballentellers
Dus zijn er in de nieuwe huisstijl heel wat voorbeelden van technologische snufjes terug te zien; statafels met fietsstoelen, een trap met een stappenteller en meetbare prullenbakken. Of kauwgumballentellers die gekoppeld zijn aan een cijfer hoe blij studenten zijn, spiegels met stimulerende tekst en een publieke zak om je frustratie van je af te slaan.
En er is ruimte voor humor in de plannen: zo zijn er zithoeken die niet langer ‘anoniem’ zijn, maar een eigen ‘identiteit’ krijgen. Zoals een ‘frustratietafel’, een tafel met koptelefoons waarmee je je even kan afsluiten, een ‘first-date-tafel’, waar je kan zitten met je eerste date, of zelfs een kauwgumtafel, waar studenten hun kauwgum onder kunnen plakken – scheelt ook weer in de schoonmaak, staat erachter.

Impressies en header: Morskieft Ontwerpers
Toevoeging
Volgens Jan Tromp is het echt niet zo dat we al die voorbeelden massaal terug gaan zien. “Het is niet zo dat we de hele tent vol gaan bouwen met gadgets.” De genoemde voorbeelden zijn daadwerkelijk ook voorbeelden. “Het moet een toevoeging zijn. Maar dit soort technologie, en zeker ook humor vind ik heel erg passen bij een hogeschool.”
Wie verder leest in de plannen ziet een overzicht met elementen, en ziet daarin zelfs eigen Saxion-muziek staan, en een Saxion-geur. “Bij dat eerste kan ik me persoonlijk wat meer voorstellen dan bij het tweede”, zegt Tromp. “Bij die elementen moet je eerder denken aan een soort keuzemenu. Multiple-choice, waarbij bij een verbouwing gedacht kan worden: kan ik dat toepassen?”
Zo is de hele nieuwe huisstijl volgens hem vooral richtinggevend, en niet leidend. Het doorvoeren ervan is geen doel op zich. De stijl moet bijvoorbeeld niet botsen met klantvriendelijkheid, of gastvrijheid. Tromp: “Ik denk ook dat je gaat zien dat we in de algemene ruimtes meer gaan uitpakken dan in de ruimtes van academies. Daar wil je ruimte laten voor eigen identiteit. Die zit ook wel ingebakken in de nieuwe stijl, door bijvoorbeeld eigen producten te laten zien, ook een onderdeel van de opzet.”
Kantine
Een eerste voorbeeld van de nieuwe huisstijl gaan we waarschijnlijk terug zien in het nieuwe zitgedeelte bij de kantine in het Ko Wierenga-gebouw. “Dat moet veel meer een verblijfsruimte worden, zoals het bijvoorbeeld bij de Bakery wel is.”
En de kosten? Qua ontwikkeling van de huisstijl vallen die volgens Tromp mee, omdat de nieuwe huisstijl grotendeels op Saxion zelf is ontwikkeld. En het doorvoeren ervan? “Financieel kijken we natuurlijk naar wat mogelijk is. Ieder jaar hebben we al verbouwingen, en daar is budget voor. En wat voor ons belangrijk is: als we dit goed toepassen, dan kun je daarmee ook waarde toevoegen.”

Impressie: Morskieft Ontwerpers

Impressie: Morskieft Ontwerpers
Gerelateerde artikelen
Nieuw schooljaar, nieuw cultureel seizoen: Studium Generale is niet bang voor de polemiek, maar wil ook wijzer maken
Van genocide tot schuld, trauma, een robotacrobaat, heftige hormonen en de macht van de technologie op je telefoon. Studium Generale wil ook dit studiejaar weer programma’s maken die het gesprek aanjagen, maar tegelijkertijd studenten verleiden met maatschappelijke onderwerpen die dichtbij hen staan. Ze zijn daarbij niet bang voor de polemiek, zeggen programmamakers Saskia Zwolle en Britt Krabbe. “En als we nog een blinde vlek hebben, dan horen we dat ook graag.”
Dít zijn volgens studenten dé fashiontrends van dit najaar: bohemian chic, nepbont en de outfit van je Aardrijkskunde-docent
Terwijl de collegezalen weer vol stromen, is meteen te zien dat ook de mode mee verandert. De zomeroutfits verdwijnen langzaam onder dikke jassen en studenten experimenteren volop met nieuwe stijlen. Van oversized knitwear tot stoere laarzen, van tweedehands vondsten tot hightech regenjassen – het najaar van 2025 brengt een mix van praktisch, duurzame en uitgesproken persoonlijkheden.
Bestuur wil vergoeding medezeggenschap studenten bijna verdubbelen, maar niet voor opleidingscommissies
De maandelijkse vergoeding voor studenten actief in de medezeggenschap op centraal en academieniveau gaat flink omhoog, stelt het college van bestuur voor. Studenten zouden 18,75 euro per uur moeten krijgen voor hun werk. De voorgestelde verhoging geldt niet voor de opleidingscommissies, die niet zijn meegenomen in het voorstel.