hissink deventer

Het eind van het verplichte Smart Solutions lijkt in zicht

Het Smart Solutions Semester (3S) is niet langer in steen gebeiteld, zo bleek in de laatste vergadering van de Centrale Medezeggenschap. Collegevoorzitter Anka Mulder zei dat het belangrijkste is ‘wat de studenten vinden van hun onderwijs, en wat ze feitelijk leren’. Dat kan betekenen dat het verplichte karakter van het interdisciplinaire semester verdwijnt en opleidingen eigen keuzes kunnen maken.

Het Smart Solutions Semester begon als een verplicht interdisciplinair blok voor alle Saxion-opleidingen. Een jaar geleden werd dit al losgelaten; zo kregen opleidingen ruimte om zelf invulling te geven aan het semester, waarbij ‘interdisciplinair’ samenwerken wel voorop moest staan. En het semester moet in het derde of vierde leerjaar aangeboden worden.

CMR-lid Anthony van den Berg zag dat de Saxion Onderwijsvisie (SOV) op groen staat in de jongste managementrapportage, wat wil zeggen dat eigenlijk alles goed is. “We missen de onderbouwing daarvan”, zei hij. Ook gaf hij aan dat er verbeterstappen zijn gezet, maar dat onder studenten nog steeds een negatief gevoel bestaat, zeker over 3S. “Wij denken dat fundamentele keuzes niet geschuwd moeten worden.”

Fundamentele vraag

Anka Mulder zei dat er veel gesprekken met de medezeggenschap geweest zijn over 3S en dat ze blij is dat de CMR de verbetering ziet. “We geven meer ruimte aan opleidingen.” Hier greep Van den Berg in: “Het sentiment is niet positief en er is ook geen wild enthousiasme ”, zei hij. “Op een gegeven moment moet je een keus maken: willen we dit nog? Dan gaat het niet alleen om tweaks en verbeteringen, maar om de fundamentele vraag.”

Mulder zag dat toch anders. Volgens haar zijn er zeker studenten die kritisch zijn, maar daar staan ook positieve studenten tegenover. Dus de fundamentele vraag, en het antwoord daarop, speelt nog niet in het college van bestuur, zei ze. “Wel is het goed om te herijken, en ons af te vragen wat nu de verstandige aspecten zijn.” Dat het huidig strategisch plan op z’n eind loopt, en er nagedacht moet worden over het nieuwe, biedt daartoe mogelijkheden. “De geluiden die we horen zijn, minder nadruk op interdisciplinair, maar onderwijs in thema’s aanbieden.”

Sneller oppakken

Wytse Mensonides wees, namens de CMR, op het verplichte karakter van 3S: opleidingen moeten een interdisciplinair semester in het derde of vierde jaar aanbieden. “Wij delen niet helemaal dat er veel verbeteringen zijn doorgevoerd”, zei hij. “Wel zien we verbeteracties. Maar de studentevaluaties zijn gewoon niet positief.”

Examinering, de inhoud en de studielast – het blijven problemen, aldus Mensonides. “Dit zijn grote thema’s. Wij zeggen: pak dat sneller op, en wacht niet op de nieuwe visie.” Nico Kerssens viel hem bij: “De massaliteit is één van de oorzaken van de problemen: veel studenten voel zich onvoldoende thuis in het semester. Kleinschaligheid organiseren zou helpen.”

Anka Mulder zei de opmerkingen van de CMR mee te nemen, en sloot daarmee niet uit dat opleidingen in de toekomst kunnen stoppen met het interdisciplinaire semester. “Het belangrijkste is wat studenten vinden, en wat ze leren.”

rik

Rik Visschedijk